יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ראש הממשלה ייפגש היום עם נשיא מצרים בשארם א-שייח

שבוע לפני פגישת נתניהו-אובמה, יוצא ראש הממשלה למצרים להיפגש עם הנשיא חוסני מובארק. את תוכניותיו המדיניות לא יציג, ככל הנראה, לנשיא המצרי, אלא יעשה זאת בוושינגטון. על הפרק: גלעד שליט, איומי הטרור, תהליך השלום ונושאים כלכליים

דוד כץ י"ז באייר תשס"ט - 11/05/2009 08:02
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא מצרים חוסני מובארק, ייפגשו היום בשארם א-שייח, שבוע לפני ביקורו של נתניהו בארצות-הברית ופגישתו עם הנשיא אובמה.
 
מקורות בלשכת ראש הממשלה אומרים, כי נתניהו ייאמר למובארק כי פניה של ישראל לשלום, וכי אין לישראל רצון לשלוט בפלשתינים. "נעשה למען השלום בין העמים, תוך הבטחת ביטחונם של אזרחי ישראל. השלום בין ישראל למצרים הוא בסיס לשלום במזרח התיכון", אומרים מקורבי נתניהו.
 
השניים ידונו בתהליך השלום, בעניין שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט, בעניין ההברחות של החמאס וארגוני הטרור, בסיוע איראן, מרפיח לרצועת עזה ובנושאים כלכליים שונים הקשורים לשתי המדינות.
 
לפגישתו של נתניהו עם מובארק יהיו השלכות לגבי יחס מדינות ערב המתונות לישראל ולמדיניות ממשלת נתניהו החדשה. החשש מפני שר החוץ אביגדור ליברמן והצהרותיו השונות, מוביל את מנהיגי המדינות לחשוש מקיפאון במשא-ומתן עם הפלשתינים. עם זאת, פרשנים מעריכים, כי בנושאי איראן, חיזבאללה והחמאס, ישמיעו שני המנהיגים עמדות דומות, במיוחד לנוכח העימות הפומבי של מצרים בתקופה האחרונה עם ארגוני הטרור ואיראן.
 
כפי שפורסם בתחילת השבוע, מתנהלים מגעים לפגישה גם בין נתניהו לעבדאללה מלך ירדן, המנסה לגבש יוזמת שלום ערבית חדשה ומרוככת, שתאפשר לישראל לקבל את עקרונותיה. אחד הסעיפים ביוזמה, מבקשת לבטל את התביעה של זכות השיבה של הפלשתינים. לא ברור האם יצליח עבדאללה לקדם את הסעיף מול הפלשתינים והאם ישראל בכלל תהיה מוכנה לקבל את היוזמה החדשה, ומנגד, האם הערבים והפלשתינים יקבלו את העיקרון שהציג נתניהו: מדינה פלשתינית תמורת הכרה בישראל כמדינה יהודית, שנועדה לבטל את הדרישה לזכות השיבה.
 
נתניהו טרם גיבש את עמדתו המדינית, אותה יאמר ככל הנראה לראשונה לנשיא ארצות הברית. קודם לכן, גם מובארק וגם עבדאללה לא ישמעו את תוכניותיו, ומשום כך נראה כי יתכן והפגישה עם מלך ירדן תתקיים רק לאחר שישוב מארצות-הברית.


מלך ירדן: העיניים נשואות לוושינגטון



ובתוך כך, המלך הירדני, היוצא היום (ב') לדמשק כדי לקדם את יוזמת השלום שלו, אומר בראיון לעיתון "טיימס" היוצא-לאור בלונדון, כי אם לא יחודש המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים, הדבר יוביל לעימות אלים במזרח התיכון תוך פרק זמן של שנה וחצי.
 
לדברי עבדאללה, כולם ממתינים לשמוע מה יהיה בפגישת נתניהו-אובמה בוושינגטון. "העיניים יהיו נשואות לוושינגטון, ואם לא יהיו סימנים ברורים או הנחיות ברורות לכולנו, תהיה תחושה שמדובר בעוד ממשל אמריקני שהולך לאכזב אותנו", אמר.
 
עם זאת, למרות ההערכות, אמר עבדאללה כי הוא מעוניין להיפגש עם נתניהו לפני יציאתו לוושינגטון, כדי לבחון את האפשרויות המדינות השונות. מלך ירדן גם מכוון את דבריו גם לנשיא ארה"ב, בניסיון להפעיל עליו לחץ בכל הקשור ליחס לישראל. "אם ישראל תדחה את פיתרון שתי המדינות, או אם לא יהיה חזון אמריקני ברור לגבי מה שצריך לקרות השנה, המהימנות העצומה שממנה נהנה אובמה בעולם כולו ובאזור תתאדה בין-לילה", אמר.