יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

כפר רג'ר בצפון: האם ישראל תעביר את השליטה ללבנון?

שר החוץ ביקר בצהרים בכפר רג'ר, לקראת הכרעה בקבינט האם להעביר ללבנון את השליטה על חלקו הצפוני של הכפר. "אנחנו משתדלים לקבל החלטות הכי טובות לגבי עתידו של הכפר", אמר שר החוץ. התושבים: אם כבר - להחזיר הכפר לסוריה

שלמה דביר ט"ו באב תשס"ט - 05/08/2009 14:06
האם ישראל תיסוג בקרוב מחלקו הלבנוני של הכפר רג'ר? גורמים מדיניים מעריכים, כי ראש הממשלה ושר החוץ ימליצו בקרוב על הנסיגה הצפויה. בצהרים ביקר שר החוץ ליברמן בכפר, תחת אבטחה כבדה.
 
במהלך הביקור נפגש ליברמן עם בכירי הכפר בבניין המועצה המקומית, ואמר, בהתייחסו להמלצות שהוא צפוי להגיש עם ראש הממשלה בעניין הכפר, כי "אנחנו משתדלים לקבל החלטות הכי טובות לגבי עתידו של הכפר".
 
שר החוץ ציין, כי הגיע לרג'ר כדי ללמוד את הפרטים ולשמוע את התושבים, בטרם יסיק מסקנות. ליברמן אמר, כי גם אם תתקבל החלטה להעביר את הכפר ללבנון, הדבר ייעשה משיקולי ביטחון. "מה שעומד לנגד עיננו אלו שיקולי ביטחון ושיקולים הומניטאריים לגבי שאלת שינוי סטאטוס של חלקו הצפוני של הכפר", אמר ליברמן, שהוסיף כי לעת עתה "אין שום שינוי לגבי רג'ר. הכפר הוא בשטחי הריבונות הישראלית".

מזה חודשים ארוכים נערכים דיונים במערכת הביטחון אודות הכפר רג'ר, החצוי: חלקו הדרומי מצוי בתוך שטח ישראל, וחלקו הצפוני בשטח לבנון. הגבול עובר באמצע הכפר, אולם מערכת הביטחון הישראלית היא זו ששולטת בחלק הלבנוני. הדעה הרווחת בצמרת המדינית והביטחונית היא, כי על ישראל לסגת מחלקו הלבנוני של הכפר, בתמורה להסדרי ביטחון קפדניים מול האו"ם.
 
ההערכה היא, כי נתניהו וליברמן ימליצו אף הם לסגת מהכפר, בכפוף להעברת האחריות הביטחונית לידי יוניפי"ל, שיחד עם ממשלת לבנון יגבשו את סידורי הביטחון הקפדניים, שיאפשרו שליטה לבנונית, בחסות האו"ם, על החלק הצפוני של הכפר.
 
הדרישה לנסיגה מהכפר מגיעה מוושינגטון מזה זמן רב, וזאת כחלק מהחלטה 1701 של האו"ם לאחר מלחמת לבנון השניה. ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הבטיח כבר לפני חודשים ארוכים כי ישראל תיסוג מהכפר, אולם את ההחלטה השאיר אולמרט לבא אחריו, בנימין נתניהו.
 
העיתון "מעריב" דיווח הבוקר, כי התושבים ברג'ר מתנגדים להעברת השליטה בכפר ללבנון. הכפר, המצוי בשטחו של רמת הגולן, נכבש במלחמת ששת הימים ולפני קרוב לשלושים שנה קיבלו התושבים תעודות זהות ישראליות. לבנון טוענת כי הכפר מצוי בשטחה, כחלק מחוות שבעא, ואילו התושבים בכפר טוענים: אנחנו חלק מרמת הגולן, ולפיכך הכפר צריך להיות בשליטה סורית.
 
"אנחנו מתנגדים נחרצות להעברת רג'ר ללבנון", אומר חטיב נג'יב, דובר הכפר רג'ר. "מאז נסיגת צה"ל מלבנון, אנחנו נמצאים במצב של אי ודאות. זה לא הגיוני להפוך אותנו לפליטים בלבנון, ועוד בלי האדמות שלנו. מעולם לא היה לנו קשר ללבנון. הכפר הוא חלק בלתי נפרד מרמת הגולן, שנכבש מסוריה במלחמת ששת הימים, יחד עם אדמותיו. לא נסכים שיפרידו בין משפחות וירחיקו את הבן מהאבא ואת האח מאחותו. רג'ר הוא כפר אחד ומאוחד, שיחזור לסוריה רק במסגרת משא ומתן. אין לנו שום קשר ללבנון".