יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02/05/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

כלים שלובים

מוכר ומפורסם הוא אותו משולש שוה צלעות, המורכב מ'עולם', 'שנה' ו'נפש', שכל שישנו בזה ישנו בזה. גם מידות הדין והרחמים הצועדות שלובות ידים בעולם, תצעדנה בד בבד גם בשנה ובנפש.

הרב חיים ברים כ"ג בתשרי תש"ע - 11/10/2009 03:00

טרם ברא אלקים ארץ ושמים עלתה לפניו המחשבה להנהיגם במידת הדין, אולם משראה שלא תצלח, עמד ושיתף את מידת הדין עם מידת הרחמים, ברא העולם בשניהם ועל פי שניהם אף מנהיג הוא את עולמו.


מידות אלו של דין ורחמים מוכרות יותר בשפת המעשה של האדם המאחד בקרבו כוחות שכליים ורגשיים כ'אהבה' ו'יראה' - תרין ריעין דלא מתפרשין, מידות השולטות ביותר בכל פעולה שעושה האדם. אבל לא רק בשתי מידות אלו, כי אם בכל מידה והפכה, המתכון הנכון הוא המיצוע, כפי שקרא לה הרמב"ם: דרך ושביל זהב, המשלב בקרבו הן ממידה זו והן ממידה שכנגדה, בלא להטות הרבה מדי לצד ימין או שמאל.


מוכר ומפורסם הוא אותו משולש שוה צלעות, המורכב מ'עולם', 'שנה' ו'נפש', שכל שישנו בזה ישנו בזה. גם מידות הדין והרחמים הצועדות שלובות ידים בעולם, תצעדנה בד בבד גם בשנה ובנפש. בשנה - זמני דין, כמו ראש השנה ויום הכיפורים, שתיכף לאחריהם מגיעים ימי השמחה, ימי חג הסוכות, שמיני עצרת ושמחת תורה. גם בנפש האדם מוצאים אנו את המקבילה הנזכרת, שעל האדם לשלב את שניהן ולהלך ביניהן בשופי. אך באם יטה עצמו בקיצוניות לאחת מהן – לפתחו חטאת רובץ, ובעקבותיה כשלונו או אף חלילה אובדנו.


בפרשתנו מוצאים אנו: "וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹקִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ" (פרק ו ב). בפסוק זה עומדת התורה על חטאם של אנשי דור המבול, ואם נרצה לתרגמם לעניני המידות שהזכרנום – עלינו לומר שהסכילו עשות בכך שנטלו מלוא חפניהם ממידה אחת, היא מידת האהבה, שהשתמשו בה ככל אשר תאווה נפשם, ללא שום הגבלה - כיון שלא עירבו בה גם מעט ממידת היראה שהיתה עשויה למתן את רוחם, ועל ידי כן הביאו על עצמם כליה.


כי הנה דרכו של הבורא לגמול לחוטא במידה כנגד מידה, לכן, כאשר הם עיוותו את דרכם וקלקלוה ב'מים', היתה אף תגובת הבורא כלפיהם באותה מידה: 'מים'. כך אמרו חז"ל: ברותחין קלקלו וברותחין נידונו, אותם המים שבידם נעוותה צורתם לרוע, הם הם אשר ייסרום וכילום בבוא העת, וכנאמר "תיסרך רעתך", שאותה רעה שעשאוה היא שנוצרה במעשיהם משיבה להם מנה אפים. דוגמא לכך היא מאמר התנא (אבות פ"ד מי"א) והעובר עבירה אחת קונה לו קטיגור אחד, וכתב 'אור החיים' הקדוש (פ"ו פי"א) "ואחר שישפוט האלקים, אז ישלחם ביד פשעם - שהם קטיגורים שנבראים במעשיהם הרעים".


וכל כך למה? בספרי קבלה רומזים ה'מים' אל מידת החסד המוצאת את ביטויה ב'אהבה'. וכאשר מידה זו מתפשטת ללא הגבלה היא נהפכת למשחית. במיוחד כאשר לא רק בהם עצמם היה הקלקול גדול, כי אם גם בכל הבריאה נתפשט הקלקול עד "כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ", בכך נגזרה הכלייה לא רק עליהם אלא על כל העולם כולו.


זוהי הסיבה שכאשר חפצה תורתנו הקדושה לשבח את נח, כותבת היא עליו (פרק ו ט) "אֶת הָאֱ'לֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ", ומדוע? לפי שחסרון דורו היה ההשתמשות המוגזמת במידת האהבה, לכן, כמשקל נגד היה על נח – שהיה חפץ בקיום העולם לבל ישחת, להשתמש במידת היראה הרמוזה בשֵׁם אלקים, המורה כידוע על מידת הדין, ובכך לאזן את הנעשה בעולם. בכך הגיע לדרגת נח איש צדיק להציל את עצמו ואת משפחתו מרדת שחת.