פרשת שבוע
נשמת המאכל - מאכל הנשמה
לפי שבכל דבר טמונים ניצוצות וחיות אלוקית, ויש צורך לכל אדם להעלות הניצוצות הנוגעים לחלק נשמתו, על כן יש מאכל שיערב לאחד יותר מלזולתו כי מאכל זה וניצוצות אשר בו שייכים לחלקו
על פי זה פירש הבעש"ט דברי הפסוק (תהלים קז ה) "רעבים גם צמאים", כלומר: למה עשה ה' ככה שיהיו בני אדם רעבים גם צמאים? הלא הוא על כי "נפשם בהם תתעטף", מפני שבכל ענייני העולם מעוטפים ניצוצי קדושה השייכים לחלקי נפשותם. יתירה מזאת: "נפשם בהם תתעטף", פירושו שנפשות העשוקים האלה הטמונים בעומק המאכל, חפיצים להתעטף ולהתחבר במעשהו הטוב של האדם, בברכתו ובאכילתו להגביר כוחו לעבודתו יתברך - בכדי שיעלו עמו.
לזה צריך האדם לכוין בתענוגיו באכילה ושתיה וכיוצא, להעלות ניצוצי הקדושה הצפונים במאכל ומשתה ההוא, ועל ידי אכילתו בקדושה מעלה אותם מעומק תחתיות, וגם יתווספו בנשמתו הניצוצות הללו, ויתרבה תוקפו בעבודת ה'. שונה ממנו הוא מי שעוסק בעניינים האלו רק בכדי למלאות תאותו, כי בו תתדבק רק גשמיות המאכל, ויתגבר עליו היצר הרע ביותר.
וכל כך גדולה השפעת האוכל על האדם, עד שמוצאים אנו בגמרא מעשה נורא (ברכות כט ע"א) ביוחנן כהן גדול ששמש בכהונה גדולה שמונים שנים ולבסוף נעשה צדוקי. שמבואר על זה בכתבי האר"י כי דבר זה נגרם לו על ידי ניצוצי מאכל מסויים שאכל.
בפרשתינו נאמר (דברים פרק ח פסוק ג) "למען הודיעך כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם - כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם". ובדבר זה נתלבטו רבים וטובים, כיצד יתכן שקיום הנפש בגוף יהיה על ידי אכילה, שבאם לא יאכל ימות ברעב ותצא נשמתו ממנו, הלא האכילה היא גשמית וכיצד תשפיע על הנשמה שהיא רוחנית?
אבל הענין הוא שכל דבר שבעולם שני פנים לו: הרוחני והגשמי, הגוף והנשמה. הגוף הוא החלק הנראה לעינים והנשמה הינָה החלק הנסתר שבדבר, הפנימיות שבו. מכאן יובן ענין קיום נשמת האדם והיאחזותה בגופו על ידי המאכל, לפי שהחלק הרוחני אשר בו, ניצוצי הקדושה המחיים אותו, נותנים הם למאכל את חיותו והם הינם המזון הרוחני לנשמה הרוחנית, ועל ידי הכח האלוקי שבלחם מתפרנסת הנשמה אשר בקרבו.