יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

הקהילה היהודית בסלוניקי

העיר סלוניקי היא אחת מהערים הגדולות והעתיקות שביוון, נמלה השוכן לחוף הים האגאי הוא אחד מנמליה החשובים של יוון ושל אירופה כולה, במשך שנים רבות הייתה העיר סלוניקי בעלת צביון יהודי מובהק בזכות קהילה יהודית מפוארת שהתקיימה בעיר במשך למעלה מאלפיים שנה.

מוטי מרינגר כ"ט באלול תשס"ט - 18/09/2009 06:04

הקהילה היהודית בסלוניקי נוסדה תחת שלטון הרומאים מעט לפני חורבן בית המקדש השני. תחת ידם של הרומאים חיו היהודים בשקט יחסי וניתנה להם אוטונומיה דתית וקהילתית. כאשר החלה הנצרות להתפשט בראשית התקופה הביזנטית חל מפנה בחיי היהודים במקום שהחלו סובלים מעולם של מנהיגים ביזנטיים, רדיפות ופרעות פגעו ביהודים בתכיפות משתנה לפי טיבו של הקיסר הביזנטי ששלט באותו הזמן. למרות ההרעה במצבם של היהודים, הוסיפה קהילת סלוניקי להתרחב בעיקר בעקבות הגירה של יהודים ממערב אירופה שנמלטו מעריהם מחמת הפרעות והפוגרומים שנערכו בהם במהלך מסעות הצלב השונים, הגירה זו הגדילה משמעותית את הקהילה האשכנזית בסלוניקי שהייתה הקהילה הגדולה בעיר עד לגירוש ספרד.


החל מהמאה הי"ד לספירת הנוצרים החלה הגירה מסיבית של יהודים מספרד לסלוניקי, הגירה זו התחזקה בעקבות גזירות ה'קנ"א. במהלך תקופה זו נערכו ביהודי ספרד פרעות שבעקבותיהן החלה תופעת האנוסים – יהודים שהמירו את דתם למראית עין, יהודים רבים נמלטו באותה תקופה מספרד ורבים מהם התיישבו בסלוניקי. כעבור כמאה שנה בשנת ה'רנ"ב נגזרה גזירת גירוש ספרד שבעקבותיה הגיע גל נוסף של יהודים מספרד לסלוניקי. בשנת ה'רנ"ג התרחש גירוש יהודי סיציליה שגם רבים מהם הגיעו לסלוניקי, וכעבור ארבע שנים נוספות הוסיפו להגיע לסלוניקי יהודים שגורשו מפורטוגל.


יחד עם היהודים הספרדים שהגיעו לסלוניקי הגיעו גם אנוסים רבים שהמירו את דתם למראית העין בעקבות רדיפות היהודים, אנוסים אלו רצו לחזור לחיות כיהודים בגלוי בסלוניקי, ובין רבני העיר התעורר ויכוח באשר למעמדם כמומרים. לאחר פולמוס מתמשך פסקו רבני העיר כפי שהורה הרמב"ם ב'איגרת השמד' שחיבר בעבור יהודי מרוקו כמאה שנה קודם לכן, ונהגו באנוסים אלו כיהודים כשרים לכל דבר ועניין.

בית כנסת קהל שלום- הוותיק ביוון - בית הכנסת של יהודי רודוס [צלם]

הגירות רבות אלו הביאו לפריחתה של יהדות סלוניקי. בדיוק באמצע אותה תקופת התרחבות התחלף השלטון בסלוניקי, הרפובליקה הוונציאנית ששלטה עד לאותה עת בסלוניקי התפרקה ובמקומה החלה שולטת במקום האימפריה העות'מאנית. העות'מאניים הקלו עם היהודים והשוו את מעמדם למעמד שאר המקומיים שלא היו מוסלמים, שינוי זה היה אף הוא סיבה שיהודים רבים שגורשו ממקומות מגוריהם בחרו לעבור ולדור בסלוניקי.


לאחר שהסתיים גל ההגירה הגדול לסלוניקי היו היהודים רוב בין תושבי העיר, מתוך כעשרים וארבעה אלף תושבים היו למעלה משלש עשרה אלף יהודים. יהדות סלוניקי באותה התקופה התחלקה לשלש קהילות, הקהילה הגדולה והמרכזית הייתה הקהילה הספרדית שהתרחבה עם בא גל ההגירה הגדול מספרד, ולצידה התקיימו קהילה אשכנזית וקהילה רומניוטית שהייתה מורכבת מיהודי סלוניקי הותיקים שדרו במקום עוד מתקופת הרומאים. לכל קהילה וקהילה בעיר היו מוסדות של תורה צדקה וחסד אותם היא ניהלה בנפרד משאר הקהילות, אך למרות החלוקה הברורה בין הקהילות השונות, את ייצוג היהודים כלפי הממשלה איחד ארגון גג אחד בשם 'מעמד העיר' שייצג את כל הקהילות יחד.


באותה תקופת פריחה פיארו את העיר סלוניקי רבנים ידועי שם ביניהם רבי שמואל דה מודינה זצ"ל – המהרשד"ם ורבי משה אלמושנינו זצ"ל. תלמידי חכמים רבים הגיעו לסלוניקי על מנת ללמוד תורה מפי רבניה, והעיר הפכה למוקד תורני מרכזי באירופה. וכך מתאר המהרשד"ם את שבחה של סלוניקי בעת ההיא: 'וכפי מה שנודע לנו בגלות, אין בשום מקום כמות גודל מלומדי תורה כזה, נמצא שגדלה מעלת קדושת חברת תלמוד תורה זו אשר בשאלוניקי מכל הצדדים בכמות ובאיכות' ובמקום אחר מוסיף: 'שבשאלוניקי היא עיר גדולה לאלי"ם ורובה ישראל, ובה ישיבות וחברת ת"ת שאין כמוה בכל העולם'.


באמצע המאה הי"ז הופיע בעיר סלוניקי משיח השקר שבתי צבי שר"י, בסלוניקי הצליח שבתי צבי לסחוף אחריו המוני מאמינים שדבקו בדרכו בעיניים עצומות, גם הנהגותיו של שבתי צבי שבמקרים רבים סתרו את ההלכה היהודית לא הרתיעו את תומכיו והם תירצו את התנהגותו בשלל תירוצים והצדקות. בעיר סלוניקי ערך לעצמו שבתי צבי טקס חתונה כאשר במקומה של הכלה הוא הניח ספר תורה איתו כביכול התחתן, מעשהו האחרון גרם לפרץ של התעוררות נגדו והוא גורש מהעיר.


כעבור מספר שנים נישא שבתי צבי לבתו של יוסף פילוסוף מסלוניקי שהיה מגדולי מאמיניו. לאחר התאסלמותו ומותו של שבתי צבי בשנת ה'תל"ו ייסדו מאמניו שבסלוניקי את כת ה'דונמה', בני כת זו הפכו לסוג של אנוסים מרצון כאשר למראית עין המירו את דתם והתאסלמו ואילו בסתר הוסיפו לקיים סוג של דת כלאיים – יהדות מעורבת בעבודה זרה. כת זו חיה בנפרד לצד הקהילה היהודית בסלוניקי במשך למעלה ממאתיים שנה אך במשך הזמן התערבו במוסלמים ולא ניתן להבדיל ביניהם, כיום קיימים שרידים המזוהים עם כת זו שחיים בטורקיה.


בסוף המאה הי"ז התאחדו שלשת הקהילות היהודיות בסלוניקי לקהילה אחת, והקימו בעבורם בית דין משותף שניהל את ענייני הקהילה כולה. הקהילה הוסיפה להתפתח, ובראשית המאה העשרים היו היהודים כשישים אחוז מכלל תושבי העיר. בעיר התקיימו למעלה משלושים בתי כנסת וחמישים בתי מדרשות ונוספו עליהם עוד כעשר ישיבות. הקהילה היהודית בסלוניקי הייתה מהקהילות היהודיות הגדולות בעולם והעיר כונתה 'ירושלים של הבלקן'. צביונה היהודי של העיר היה כה חזק עד כי ביום שבת קודש ובמועדי ישראל שבתה כל העיר ממלאכה, לרבות נמל סלוניקי שהיה אחד הנמלים החשובים והמרכזיים באזור.

בית הקברות היהודי במאה ה-19[צלם]

בשנת ה'תרע"ג התרחשו מלחמות ומהומות באזור הבלקן בסופן עברה העיר סלוניקי מידי העות'מאניים לידי היוונים. שינוי זה פגע קשות ביהודים הן מבחינה גשמית והן מבחינה רוחנית. היוונים הכובשים רצו להפוך את סלוניקי לעיר יוונית מהר ככל האפשר, ועל כן הגבילו את תעסוקתם של היהודים בענפי כלכלה רבים לטובת עובדים יוונים. בנוסף חוקקו היוונים חוק כי יום המנוחה היחידי יהיה יום ראשון ולכן לעובד יהודי אין זכות לבקש מנוחה ביום שבת קודש. גם הסוחרים העצמאים סבלו מגזירה זו כשנאלצו לשבות ממסחר יומיים בשבוע ולהפסיד כסף רב. בנוסף לגזירה זו החלו היוונים מתערבים בתכני הלימוד בבתי הספר היהודיים וציוו להפחית בשעות לימוד התורה לטובת מקצועות כלליים.


תופעה חדשה שהחלה בסלוניקי לאחר כיבוש היוונים היא תופעת האנטישמיות. יהודי סלוניקי שישבו בבטחה יחסית החלו סובלים מפרעות והתנכלויות מצד שכניהם הנוצרים שאף נכנסו אל בתי הכנסת היהודיים וחיללו את ספרי הקודש הנמצאים בהם.


בשנת ה'תרע"ז הוכתה קהילת סלוניקי מכה קשה, שריפת ענק כילתה שלשה רבעים מהעיר העתיקה – אזור שבו היו מרוכזים מרבית היהודים. מתוך שלושים ושבעה בתי כנסת שהיו בעיר עלו באש שלושים וארבעה ובתוכם למעלה מארבע מאות ספרי תורה. מוסדות הקהילה עלו כולם באש שכילתה גם בתים פרטיים ובתי מסחר רבים של יהודים, ואם לא היה די בצרה זו הרי שקמה ממשלת יוון והכריזה על הפקעת קרקעות בכל אזור השריפה – הכרזה שכתוצאה ממנה איבדו יהודים רבים את כל פרנסתם. לאחר אירועים קשים אלו עשו מנהיגי הקהילה ורבניה מאמצים מרובים לשקם את הקהילה הפגועה, אך צביונה היהודי של סלוניקי אבד ממנה במאכולת האש ולא שב עוד.


בתקופה שבין שתי מלחמות העולם עזבו יהודים רבים את סלוניקי. ההגירה מהעיר החלה בעקבות השריפה הגדולה בה איבדו יהודים רבים את פרנסתם, והיא התחזקה בשנות השלושים של המאה הכ' כאשר אלפי פליטים יוונים הגיעו אל העיר וייסדו בה תנועה גזענית פאשיסטית שהתנכלה ליהודים. בשנות השלושים עלו לארץ ישראל למעלה מעשרת אלפים יהודים מסלוניקי שהתיישבו בערים תל אביב ונתניה, בני סלוניקי אלו תרמו רבות לפיתוח ענף הימאות בארץ ישראל ורבים מהם עבדו בנמל חיפה ובנמל תל אביב החדש.


במהלך מלחמת העולם השנייה כבשה גרמניה את יוון וחיילים נאצים נכנסו בשערי העיר סלוניקי ביום י"ב בניסן שנת ה'תש"א. גם לאחר כיבוש העיר לא התנכלו הנאצים ליהודים במשך למעלה משנה עד לקיץ שנה אחר כך. ביום כ"ו בתמוז שנת ה'תש"ב הודיע כרוז גרמני כי על כל יהודי סלוניקי להתכנס בכיכר החרות שבעיר, כמעט עשרת אלפים יהודים קיימו את צו הנאצים והתייצבו בכיכר שם נאלצו להתעמל ולרקוד לקול צחוקם של הגרמנים שצפו בהם בהנאה והפליאו בהם את מכותיהם. לאחר אירוע זה החלו הנאצים לחוקק חוקים גזעניים נגד היהודים בתהליך שנמשך עד לחורף של שנת ה'תש"ג אז הגיע אל העיר הצורר הנאצי דיטר ויסליצני ימ"ש שנטל על עצמו את המשימה לחסל את יהודי סלוניקי. ביום כ' באדר א' שנת ה'תש"ג פורסמו בסלוניקי חוקי הגזע על פי חוקי נירנברג, בנוסף אסר החוק על יהודים להיות חברים באיגודים מקצועיים, לנסוע בתחבורה ציבורית ועוד שלל הגבלות, ביניהן החיוב על כל יהודי לשאת טלאי צהוב על בגדו.


ויסליצני ועוזריו פעלו בחכמה, ולאחר שריכזו את כל היהודים בשלשה גטאות, החרימו את כל רכוש היהודים, תמורתו נתנו בידי היהודים המחאות פולניות. ליהודים המבולבלים נאמר כי יוכלו להשתמש בהמחאות אלו לאחר שיועברו לגור באזור קרקוב שבפולין. היהודים האמינו בחוסר ברירה להבטחות הנאצים ולא התנגדו לפינויים מהעיר. המשלוח הראשון של יהודים יצא מסלוניקי ביום ח' באדר ב', בקרונות משא שנועדו להובלת סוסים הועמסו כמעט שלושת אלפים יהודים שהובלו להשמדה במחנה אושוויץ. בסך הכל יצאו מסלוניקי תשעה עשר משלוחים כשהאחרון שבהם יצא ביום תשעה באב. בכל המשלוחים יחד שלחו הגרמנים להריגה במחנות ההשמדה ארבעים ושישה אלף ושישים ואחד יהודים ה' יקום דמם.

אנדרטת השואה לזכר 46,061 יהודי סלוניקי שהושמדו בתאי הגזים [צלם]

מקהילת סלוניקי הגדולה והמפוארת שמנתה לפני השואה למעלה מחמישים ושש אלף יהודים, נותרו אלפים בודדים של יהודים שרובם עלו לארץ ישראל. בעיר סלוניקי עצמה נותרה קהילה יהודית קטנה זיכרון לעבר מפואר שהיה ואיננו עוד. את זכרם הגשמי של יהודי סלוניקי מנציחה אנדרטה העומדת בכיכר העיר, אך את רוחה של יהדות זו מנציחה ספרות יהודית ענפה שחיברו רבני העיר לדורותיהם – חיבורים בהם לומדים היום יהודים רבים כששפתותיהם של רבני סלוניקי מרחשות יחד עם הלומדים.

  1. 1. תותח
    הבינה של פיני 12/10/2009 19:22
    תותח האיש הזה