יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

מזעזע: תלמידי בית הספר מבקשים להסיר את המזוזות

תלמידי בית הספר "מבואות עירון" ליד חדרה, פתחו בעצומה להסרת המזוזות שנקבעו בחלק מכיתות בית הספר: "התקנת המזוזות נראית לנו כמעשה כפייתי ושטיפת מוח". מנהל בית הספר: "רוב התלמידים מבתים מסורתיים ומעוניינים במזוזה". לקרוא ולא להאמין!

אהרן שיין, כ"ט באייר תש"ע - 13/05/2010 08:49
השומר הצעיר נגד שומר דלתות ישראל (רח"ל)? תלמידים מבית הספר "מבואות עירון" - בבעלות הקיבוצים עין-שמר, מענית, מצר וברקאי – מוחים על ההחלטה "הפוגעת" להציב מזוזות בדלתות בית הספר – "לא התנהל דיון על משמעותו העמוקה של הצעד", הם אומרים. התלמידים מזועזעים מכך שאת המזוזות קבע הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר "דבר שעלול להיראות כאילו הדתיות נצחה את החילוניות". לקרוא ולא להאמין!

בעצומה שפרסמו תלמידי כיתה י"ב בבית הספר נכתב (עפ"ל): "אנו מוחים על ההחלטה הנ"ל, מבקשים לקיים בירור דחוף כיצד קרה הדבר הזה, ומבקשים טיפול דחוף בנושא, הכולל הסרת המזוזות מבתי המוסד".

במכתב מפורט יותר, מאת תלמידים נוספים את מגוללים את הפרשיה המזעזעת (מראות עיניהם): "תהליך קבלת ההחלטה על התקנת המזוזות נעשה בידי פורום מצומצם, שלא אפשר לקיים דיון מעמיק בנושא ולא אפשר למתנגדי הרעיון (אשר היו ידועים מראש) להביע את דעתם ואולי למנוע מהלך זה",
כותבי המכתב מאשימים: "אנו רואים בכך מעשה חמור, מפני שהחלטה שכזאת חייבת להילקח רק לאחר שנשמעו כל הצדדים, עקב היותה החלטה חשובה ומרכזית במקום זה. ברצוננו להדגיש ולמחות כנגד הסתרת ההחלטה והדיון סביבה מפני מורים שהיה ידוע שיתנגדו לרעיון התקנת המזוזות.
הנושא הוסתר גם מקיבוצי הבעלות ונציגיהם, ומחלק גדול של התלמידים, כולל מועצת התלמידים, גוף שמטרתו לייצג את התלמידים, לשקף את האקלים הבית ספרי ולגשר בין הנהלת המוסד לחניכיו".

התלמידים התלוננו שבטרם הצבת המזוזות התייצב הרב מצגר בבית הספר והרצה בפני תלמידי כיתה ז' בלבד על משמעות המזוזה, זאת ככל הנראה בכוונה לעשות "מחטף" ולא לשמוע את דעת המתנגדים מהכיתות הגבוהות. "בהסתכלות על המעשה מהצד, נראו לנו ההרצאה והתקנת המזוזות כמעשה כפייתי שכלל שטיפת מוח (על-ידי הרב הראשי לישראל) לחניכי כיתות ז', אשר ברובם עדיין לא גיבשו דעה כלפי הנושא ולא שמעו את הצד המתנגד לעניין".

התלמידים מציינים בחרדה כי, הגעתו של הרב הראשי לישראל לבית הספר של השומר הצעיר להתקנת מזוזות "מסמלת דבר עמוק יותר - את ניצחון הדת על התרבות החילונית. העובדה שהוא התקין בעצמו את המזוזות פוגעת בערכים הנ"ל בכך שהיא מציגה רק דרך אחת מקובלת ביהדות, והיא הדרך האורתודוקסית".

התלמידים מנסים לעדן מעט את הרושם באמצעות "מס השפתיים" המקובל: "אנו מתקוממים על ההחלטה להתקנת המזוזות מפני שהיא נוגדת את הערכים הנ"ל. חשוב לציין שאין לנו כל התנגדות לכניסתם של תלמידים ומורים דתיים למוסד. להפך, אנו מברכים על המגוון ועל יכולת קבלת השונה - אך לא ניתן לכפות עלינו דברים המנוגדים לערכי המקום. עם התקנת המזוזות אנו מרגישים שנחצה גבול בין הפלורליזם, המאפשר לתלמידים דתיים ללמוד במוסד, לבין כפייה דתית", ממשיכים התלמידים שנפשם אינה יכולה לשאת את "חציית הגבול" המסוכנת בין הפלורליזם לכפייה הדתית.

מנהל בית הספר "מבואות-עירון", רונן דורי, הסביר כי המזוזות הותקנו בשלב זה רק בכיתות ז' ו-ט' של בית הספר משום שמרבית התלמידים שם מבתים שומרי מסורת.

לדברי דורי, "850 תלמידים מתוך 1,020 תלמידי מבואות-עירון אינם מהקיבוצים הבעלים - הם מגיעים לא מקהילות דתיות, אבל בהחלט מסורתיות. חשוב להם לשמר את מצוות התקנת המזוזות, כמו שעשו ברית מילה, ואין כאן משום כפייה על התנהלות בית הספר והקצנה של הטקסים שנערכים בו. גם מי שרואה את עצמו אנטי-דתי, לא חייב להיות אנטי-יהודי".