יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

דיווח: איראן חתמה על הסכם סודי עם זימבבואה לרכישת אורניום

העיתון הבריטי 'סאנדיי טלגרף' חושף הבוקר כי איראן חתמה לאחרונה על חוזה עם זימבבואה, לפיו תקבל איראן גישה חופשית למלאי האורניום במדינה ובתמורה תספק איראן לזימבבואה - דלק. שגרירות איראן במדינה אישרה את הדברים

אהרן שיין, י"א באייר תש"ע - 25/04/2010 08:06
ממשיכים במרוץ.  הסכם לשיתוף פעולה גרעיני נחתם בחודש שעבר בין איראן וזימבבואה, במסגרתו תעניק זימבבווה לאיראן גישה חופשי למלאי האורניום במדינה בתמורה לנפט מאיראן, כך חושף הבוקר העיתון הבריטי 'סאנדיי טלגרף'.

מקור בממשל בזימבבואה אמר, כי: "איראן הבטיחה לעצמה זכויות אורניום בלעדיות בחודש שעבר, כשהשר לעניינים נשיאותיים, דידימוס מוטסה, ביקר בטהרן", אמר המקור וסיפר כי "אז נעשתה החתימה הרשמית של העסקה, הרחק מעיני התקשורת".

לפי הדיווח בעיתון הבריטי, ההסכם נותן לאיראן למעשה גישה למאגרי ענק של אורניום בזימבבואה – אותם תעשיר איראן ותהפוך אותם לדלק גרעיני או לדלק מועשר, שבאמצעותו ניתן לייצר פצצה גרעינית.

טהרן מצידה, הבטיחה לספק לזימבבואה נפט, זימבבווה נאבקת בשנים האחרונות במצב כלכלי נואש והיא זקוקה בדחיפות למלאי נפט. נשיא איראן אחמדינג'אד ביקר בזימבבואה בשבוע שעבר לרגל יום השנה ה-30 לעלייתו לשלטון של הרודן רוברט מוגאבה.

המקור הממשלתי הבכיר בזימבבואה הסביר: "עסקת האורניום היא שיאה של עבודה רבה שהחלה בשנת 2007, כשמוגאבה ביקר בטהרן במטרה לרכוש דלק. עכשיו איראן מתחילה לקצור את הפירות. זה למעלה משנה שגיאולוגים איראנים עורכים מחקרי היתכנות להימצאות המינרל, ואנו מצפים מהם להתחיל בכרייה ברגע שיהיו מוכנים".

בשגרירות איראן מאשרים את הדיווח

גורם בכיר בשגרירות האיראנית בהררה – בירת זימבבואה, אישר את פרטי ההסכם ואמר כי "לאחר עבודה דיפלומטית מרובה, קיבלנו דיווחים שנעשתה עסקה לפיה איראן תכרה לא רק אורניום אלא גם מתכות אחרות".

דוברו של מוגאבה, ג'ורג' צ'רמבה, טען כי זכותה של איראן לקנות אורניום מארצו: "לאיראן יש תוכנית גרעין למטרות שלום. את זה לא ניתן לומר לגבי האמריקנים שכרו אוראניום בקונגו וייצרו את פצצת האטום ששימשה להתקפת יפן", אמר הדובר והוסיף, "יש לנו את האורניום שלנו ואיש אינו כורה אותו, עד שנחליט אחרת".

ב'סאנדיי טלגרף' מסבירים כי רוב מלאי האורניום שבידי איראן עד עתה - מקורו בדרום אפריקה, אולם בשנים האחרונות הולך ואוזל המלאי ואיראן זקוקה נואשות למקור חדש למחצב.

מוגאבה הודיע כי אין בכוונתו לסגת מהעסקה: "אנו החלטיים בדרישה להגן על זכותנו לריבונות על משאבינו הטבעיים. בד בבד אנו תומכים בזכותה של איראן לאנרגיה גרעינית למטרות שלום, בהתאם לאמנה לאי הפצת נשק גרעיני (NPT)".