שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

החל מהחודש הבא: ייקשה להשיג ביטוח רכב

תקנות המפקח על שוק ההון והביטוח יכבידו על הנפקת פוליסות ביטוח הרכב

איתן פריד י' בחשון תש"ע - 28/10/2009 16:39

סדרת תקנות של המפקח על שוק ההון והביטוח, מחוללת שינוי משמעותי בתנאי הנפקת פוליסת ביטוח רכב, שיתבטא בקושי להשגת פוליסת ביטוח החל מהחודש הבא.


על פי התקנות, שייכנסו לתוקפן החל מה-1.11.09, חייב כל מזמין פוליסת חובה לרכב פרטי או מסחרי (עד 4 טון) למסור למבטח פרטי מידע מלאים לגבי 5 הנהגים הנוהגים ברכב דרך קבע (פעם בחודש) פרטים אישיים כמו גיל, היסטוריית תביעות גוף כנהגים והיסטוריית שלילות רישיון בשלוש השנים האחרונות, כשהנתונים יועברו להצלבה עם מאגר המידע להונאות ביטוח iso, מאגר שהוקם בשנת 2004 ביוזמה ממשלתית  למניעת הונאות ביטוח. כתוצאה מתקנות המפקח מחירה של הפוליסה שנקבע בעבר לפי עברו של בעל הרכב בלבד, ייקבע מהיום לפי תנאי כל הנהגים הקבועים גם יחד. מה שאומר, שאם אחד מהם בעל הרשעה או נהג חדש וכו', תשתקף רמת הסיכון במחירה הכולל של הפוליסה. לעיתים, במקרה של הרשעה או שלילה בעברו של אחד הנהגים, עשויה חברת הביטוח אף לסרב לבטח את הרכב.


משמעות התקנה החדשה היא, שלראשונה, במקרה של נהג הנוהג ברכב בקביעות שלא דווח בטופס המידע (בתנאי שלא מולאה כל מכסת חמשת הנהגים בטופס ההצהרה), או נהג שהוסתר לגביו מידע על גיל, הרשעות קודמות או תאונות, תיווצר מהיום בעיה של ממש בכיסוי הביטוחי.


במסגרת התקנות, תהליך הפקת פוליסת ביטוח חובה לרכבים פרטיים ומסחריים עד 4 טון הופך למורכב יותר, "ע"פ סעיף  3א' לתקנות (ביטוח רכב מנועי הקמה וניהול של מאגרי מידע-תשס"ד 2004 ) אומר ל'אתרוג' חנוך הירשוביץ, מנכ"ל הירשוביץ פתרונות ביטוח ופיננסים בע"מ, "חובה על המבטחים לתשאל את המבוטחים בדייקנות. אם עד עתה לשם הפקת תעודת חובה נדרש בעל הרכב לספק מידע אישי המצוי בידו תדיר מעתה בכדי לאשר פוליסה הוא חייב לבדוק טוב היסטוריית הנהגים עליהם הוא מדווח". למרות זאת, בעל רכב שדווח את מכסת 5 הנהגים הקבועים כשבפועל ישנם יותר מחמשה, אינו מפר את תנאי הפוליסה כיון שדווח על מכסת הנהגים הנדרשת על פי חוק (בתנאי ביטוח נהג נוסף כמובן).


במסגרת תקנות המפקח פטורים בשלב זה מהתהליך :

1. המחדשים ביטוח חובה ללא כל שינוי
2. רכב הנמנה על ציי רכב,
3. רכב השייך לקולקטיב
4. רכב שאינו פרטי ומסחרי עד 4 טון.


בכל מקרה בו יתגלו סתירות בין הנתונים שמסר המבוטח לבין נתוני המאגר, אומר המפקח, תופק הפוליסה בהתאם למידע שבמאגר.


מהיום, הנפקת פוליסת ביטוח הופכת כאמור למורכבת יותר ומצריכה נתונים רבים יותר. בכל מקרה, להוראות המפקח השפעה רבה על מחירי הפוליסות, מה שיאתגר אולי, את הנהגים לבחור ולקבוע מראש את הנהגים הנוספים ברכב,  שיהיו כולם בעלי ותק וללא הרשעות קודמות.