יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16/05/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

כתונת פסים - לא לחסידים בלבד

בחצרות חסידיות רבות נוהגים החסידים ללבוש בשבת קפטן מפוספס, כיצד החל מנהג זה וממי הוא הועתק?

נ. ליברמן ד' בניסן תשס"ט - 29/03/2009 09:00
הקאפטן - המעיל העליון הזהוב בעל הפסים השחורים, אשר עליו חגורה לבנה שרוחבה כשמונה עשר ס"מ ואף היא מפוספסת, הינו לבושם השבתי של חסידי ירושלים מחצרות תולדות אהרון, תולדות אברהם יצחק, שומרי אמונים וקרלין.

אך, מקור בגד זה אינו מן המגזר החסידי, אלא דווקא מן המגזר הספרדי, ותחילת לבישתו על ידי חסידי ירושלים היתה כ- תחפושת.

בשנת 1700 (ה' תס"א) נטלו העולים האשכנזים בראשות ר' יהודה החסיד הלוואות מן המוסלמים בירושלים למטרת בניית בית הכנסת. לאחר שנפטר ר' יהודה החסיד, לא היה בידם לפרוע את החובות, גם לאחר בקשת סיוע מארצות הגולה. לכן, בשנת 1720, (ה' תפ"א) גרשו המוסלמים את כל היהודים האשכנזים מירושלים וכן החריבו את בית הכנסת, ומכאן שמו: "חורבת ר' יהודה החסיד".

המוסלמים אף לא אפשרו ליהודים אשכנזים להתיישב יותר בירושלים, ולכן, נאלצו המבקשים לעלות לי-ם, להתחזות לספרדים, וכך הסתננו לעיר.

זאת עשו על ידי לבישת הלבוש התימני המסורתי- חלוקים מפוספסים, ואשר נותרו עד ימינו כסימן ההיכר של חסידויות ירושלים השונות.

אף השם: "קאפטן", אין מקורו משפת היידיש, אלא משפות ערב- קפטאן (קובוץ, שווא, קמץ).