יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

מכווה עצמו לדעת

פציעה עצמית של האדם, הנגרמת מזלזול בחובת הזהירות, שנגזרת מ'ונשמרתם', עלולה לגרום למוות. לא בשל חומרת הפציעה, אלא בשל הדין הנמתח עליו עקב חוסר זהירותו.

נ. ליברמן י"ב באב תשס"ט - 02/08/2009 06:03

מי שאינו שומר על ציווי 'ונשמרתם מאד לנפשותיכם", (חומש דברים, פרק ד', פסוק ט"ו) יכול מלאך המוות לקבל רשות, ליטול ממנו את נשמתו בלא משפט.


כלל זה נלמד מסיפור הגמרא על  מלאך המוות, שנטל נשמת אשה, שלא נגזר עליה למות, במקום נשמת אשה אחרת - שעליה נגזר מוות.


מעשה זה מובא בגמרא, מסכת חגיגה, דף ה' עמוד א', בתיאור שיחתו של רב ביבי בר אביי עם מלאך המוות, על כך ששלוחו נטל בטעות נשמה בלא משפט, והטיעון, אותו הציג מלאך המוות לפני התנא היה, כי האשה לקחה מחתה בידה בשעה שהסיקה את התנור, והניחה את המחתה עם הגחלים על ברכיה, נכוותה, והורע מזלה לכן הצליח לקחתה, ובלשון הגמרא: "נקיטא מתארא בידה, והות קא שגרא ומחריא תנורא. שקלתא ואנחתא אגבה דכרעה, קדחא ואיתרע מזלה ואייתיתה”.


בדברי חז"ל נמצא, כי " אין השטן מקטרג אלא בשעת הסכנה” (בראשית רבה צ”א י”ב) כך שהמכניס עצמו למצב שכזה, מביא עליו דין, אותו יכול מלאך המוות לנצל, ולקחתו טרם זמנו.


ההלכה היהודית אוסרת כניסה למצב של סכנה, ומצווה למצוא דרכים להיחלץ ממנו, אם נקלעו אליו, מתוקף ציווי "'ונשמרתם מאד לנפשותיכם' (דברים ד, ט"ו). מציווי זה, נגזרו הלכות שונות, כהלכה האוסרת על הדלקת נר חנוכה בפתח הבית, כמחויב על פי הדין, בשעת סכנה. (מסכת שבת, דף כ"א)   חז"ל אף קבעו בכמה הלכות את הדין מהסיבה  ש“חמירא סכנתא מאיסורא” – חמורה הסכנה מהאיסור שבדבר. (מסכת חולין, דף י').