יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

כלכלה

האנליסטים מעריכים: הנגיד יעלה את הריבית

נגיד בנק ישראל צפוי לעדכן היום את שיעור הריבית במשק. רונן בן מנחם, מנהל מחלקת אסטרטגיה ב"מזרחי טפחות", סבור כי הנגיד יחליט על העלאת הריבית. כמה? קראו בכתבה

אהרן שיין, י"ב באייר תש"ע - 26/04/2010 10:28
נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, יעדכן היום את שיעור הריבית במשק. רונן בן מנחם, מנהל מחלקת אסטרטגיה ב"מזרחי טפחות" מנתח עבורכם את הנתונים וסבור כי הנגיד יעלה את הריבית. בכמה? קראו בכתבה.
לבנק ישראל מזדמנת שעת כושר להעלות פעם נוספת את הריבית והדבר ייחשב בעינינו הפתעה גדולה אם לא ינצל זאת היום בהחלטתו. להערכתנו, בצד כל השיקולים המצדדים בכך, הפיחות בשיעור 1.7% בשער החליפין של השקל כנגד הדולר בעשרת הימים האחרונים יכריע את הכף לטובת העלאת הריבית.
כמו כן ינוצל היטב סקר החברות של בנק ישראל, לפיו ההתרחבות במגזר העסקי התחזקה ברביע הראשון של השנה ותוסיף לגדול גם ברביע הבא.
משפט נוסף המחזק בבירור את ההערכה לפיה הריבית תעלה מחר, מופיע בדוח בנק ישראל, ולפיו אם העלייה המהירה במחיר הדיור תימשך ב 2010, המחיר יתרחק מהמחיר ההולם את הביקוש וההיצע. מדד מרץ לא הפתיע, אך משום שסעיף הדיור בו שב ורשם עלייה חדה, אין ספק שבנק ישראל יתחשב בכך. נציין, כי להערכתנו העלייה במחיר הדיור עד כה הייתה בגדר תיקון לדריכתו במקום שנים ארוכות וב 2010 תירשם בה בלימה הדרגתית, כך שאין מדובר בבועה.

מכשול נוסף בדרכה של הריבית כלפי מעלה - דחיפתה להתחזקות השקל ובעקבות זאת פגיעה בייצוא, הוסר אף הוא בעקבות נתוני סקר החברות של בנק ישראל, שהצביעו על התחזקות בייצוא. אולם, ראוי לסייג זאת, שכן לפי נתוני המדד המשולב ומדד מנהלי הרכש, הייצוא נסוג לאחרונה.

לבסוף, בנק ישראל הולך בדרכם של הבנקים המרכזיים של אוסטרליה והודו, שם החלו הריביות לעלות, ובהודעותיו האחרונות טרח להדגיש זאת. הערכות חדשות, לפיהן קרבה העלאת ריבית ראשונה בארה"ב, תסייענה בידו לקדם את החלטתו העקרונית - השבת הריבית לרמתה ה"נורמאלית".

עלינו לזכור כי העלאת הריבית הקודמת התקבלה פה אחד וכמו כן כמות הכסף במשק שבה להתרחב.

בנסיבות הללו, העלאת הריבית היא צעד מתבקש מבחינת סדר היום החדש של בנק ישראל, גם אם לדעתנו הביטחון במידת ההתאוששות הכלכלית בארץ מופרז ולא מסתמנת כעת עלייה של ממש בקצב האינפלציה.

שיעור ההעלאה

בנק ישראל יכול להודיע על העלאת ריבית גבוהה יותר, בת 0.5 נקודת אחוז, אם כי צעד כזה הגיוני שיתבצע לאחר מדד אפריל, שעלייתו תהייה גבוהה עונתית. נקודה נוספת השוללת צעד מעין זה בשלב הנוכחי היא רצונו של בנק ישראל לא לזעזע את השווקים הפיננסיים שלא לצורך.