יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03/05/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

אנ"ש

ביום שישי מלאו ח"י שנים לפטירתו של ראש ישיבת "פורת יוסף"

מאות מתלמידיו ומוקירי זכרו של ראש ישיבת "פורת יוסף" עלו לקברו. קווים לדמותו

אבי גרינוולד י"ד בחשון תש"ע - 01/11/2009 12:46
ביום שישי מלאו ח"י שנים להסתלקותו של ראש ישיבת "פורת יוסף", הגאון רבי יהודה יהושע צדקה זצ"ל.

הגאון זצ"ל  נולד בירושלים בג' בשבט ה'תר"ע לאביו הרב שאול צדקה, ולאמו שהיתה בת אחותו של ה"בן איש חי". הוא נקרא על שמו של סבו הגאון רבי יהודה סומך זצ"ל מבגדד. בילדותו התחנך בת"ת בני ציון ולאחר מכן המשיך את לימודיו בישיבת פורת יוסף. בשנת ה'תרצ"ד התחתן עם הרבנית פהימה למשפחת בטאט, ובשנת ה'תרצ"ז והוא בן 27 בלבד, מונה על ידי הגאון רבי עזרא עטיה זצ"ל למסור שיעורים בישיבת "פורת יוסף". בשנת ה'תש"ל נתמנה הרב צדקה זצ"ל לכהן כראש הישיבה בתפקידו זה כיהן עד יומו האחרון.

חיבר את סדרת הספרים "קול יהודה" על הש"ס, העמיד תלמידים רבים, ומהמפורסמים שבהם: בן אחותו הראשל"צ הגאון רבי מרדכי אליהו שליט"א, הראשל"צ הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א, הגאון רבי יהודה מועלם שליט"א, הגאון רבי עזרא עדס, הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל, הגאון רבי יוסף עדס, ועוד. בשנת תשמ"ב עבר התקף לב, וכעשור לאחר מכן, בי"ב בחשוון תשנ"ב נפטר כאשר אלפים מתלמידיו מלוים אותו למנוחתו האחרונה.

הרב צדקה זצ"ל נודע ברבים כצדיק אשר רב בו הנסתר על הנגלה, ומעשי מופת רבים מיוחסים לו. רבים כמהו לברכותיו, ואף איחול ממנו היה נחשב יקר ערך. נביא כאן מעשה אחד בשמו, כשראה פעם יהודי שנכנס לבית ולא נישק את המזוזה, אמר לאותו האיש, אספר לך מעשה שהיה, וממנו תבין כמה צריך להקפיד על "סימני היהדות" שלנו.

משלחת רבנים חשובה מהעדה החרדית יצאה אחרי המלחמה לפולין כדי לראות מה נשאר מהישיבות ומהקהילות המפוארות שהיו באירופה המזרחית לפני השואה. בביקורם, הלכו לגטאות ולמשרפות, והמנהיג שלהם היה נראה אדם ירא לדבר ה', עם זקן ופאות, וציציותיו על מכנסיו, והדריך את הקבוצה באידיש רהוטה. לאחר ההסברים, הוא הזמין את הקבוצה לסעוד ארוחת צהריים, והנה הוא רואה שכמה אנשים שהיו שם לא הקפידו על נישוק המזוזה, וגם חזותם לא העידה על מוצאם ודתם, ונתן לאותם אנשים מאכלי טרפות, ולשאר הקבוצה שחזותם הוכיחה עליהם כי הם יראי ה' בתכלית, הגיש מאכלים כשרים למהדרין.

והנה בסוף האוכל הוא רואה שהם מתכוננים לברך, ואמר להם על מה אתם מברכים? והרי אכלתם טרפות! התפלאו השומעים עד מאד, ואמר להם שהוא לא הבין שהם יהודים, כי הם אפילו לא נישקו את המזוזה. רואה אתה - סיים הרב צדקה זצ"ל את סיפורו לאותו אדם - עד כמה צריך להקפיד על כל סממן יהודי, וזה הערובה שלא יבואו לידי מכשול.