חיים טברסקי
ה'תש"ע - שנה תשיעית ליובל !!!
חיים טברסקי בדק למה רבני קופות החסד קבעו שהשנה היא תשיעית ליובל, ומצא כי הם צדקו. נכון שהרעש וההמולה סביב עניינים סגוליים, דבר שהופך להיות סוג של שגרה בציבור החרדי, ממש לא מצאו חן בעיני. אבל קיתונות הלעג והבוז של לבלרים בגרוש, שניסו להפוך את רבני קופת העיר לעמי-ארצות, כביכול אין הם יודעים מה שכל מושך בעט מתחיל יודע, דחפו אותי לחקור לעומק את הנושא, ולמצוא להפתעתי - שאכן, שנת תש"ע היא שנה תשיעית ליובל.
חשבון זה, גם יוביל אותנו לכך ששנת חורבן בית המקדש השני ג'תת"ל, היתה מוצאי שביעית, בהתאם לדעת רוב הפוסקים. גם עניין 'אלו ואלו דברי אלוקים חיים' יוכל לקבל משמעות מיוחדת, בכך שכל שיטה - אם נתבונן היטב, תוכל להתאים לתקופת מניין אחרת.
לסיכום:
חישוב מהיר של מחזורי היובלות מאז השמיטה המתחדשת הראשונה של שנת ג'תט"ז, יגלה לנו במהירות כי שנת ה'תשס"א, היתה שנה 49 במחזור היובל ה-48 (בגירסתו המקוצרת הגלותית). שנת ה'תשס"ב שאחריה, היתה אפוא שנה ראשונה לשמיטה, וגם שנה ראשונה למחזור יובל חדש. שנת ה'תש"ע הנוכחית, היא אכן שנת תשיעית ליובל.
-
אין שינוי למחזור של 49 שנים בזמן בית שני לעומת בית ראשון משום שהיובל אינו נוהג, כי כבר לא נהג היובל יותר ממאה שנים לפני חורבן בית ראשון עם גלות הראשונה של ראובן וגד וחצי שבט המנשי, כפי שכתוב במסכת שביעית פרק י' בירושלמי. השינוי בגודל המחזור תלוי בבנין הבית, לא אם היובל נוהג או לא. גם כך מובא ברמב"ם הלכות שמיטה ויובל פרק י'.
בנוסף: מנין היובל בזמן בית שני לא התחיל בתום הבנין אלא בעליית עזרא, ולכן קוראים לזה הביאה השנייה. מנין היובל התחיל בשנת ג' תט"ז, והיובל הראשון דאז היה בשנת ג' תס"ה. כך כתב הרמב"ם. אולם חלק על זה בעל ה"אמרי בינה", ולשיטתו, היובל האחרון היה לפני שנתיים, בשמיטה האחרונה שלנו (כלומר ששיטה זאת לא תואמת להלכה הנהוגה בימינו).
בבוא החורבן, ההלכה כר' יהודה והמחזור מצטמצם וממשיך עד שהיובל הבא בשנת תשע"ו, גימטריא של "ביאת המשיח", שזה היובל הארבעים ושמונה, גימטריא של יוב"ל, וגם היובל הששים ושש מאז כניסת בני ישראל לארץ בימי יהושע בן נון.
השנה התשיעית תהיה תשפ"ד. -
10. הגמרא בערכין מאריכה בזה
א'יידעלע 01/12/2009 01:29עיין ערכין דף יב ע"ב מבואר שם באריכות יישוב לשיטת רבי היודה ששנת חמישים עולה לכאן ולכאן, והגמ' שם משיבת גם בית ראשון וגם בית שני.
מכל מקום התחקיר נחמד ויפה. -
9. יש בעיה גדולה בחשבון
משולם 30/11/2009 01:51הרמב"ם בהלכות שמיטה ויובל פרק י הלכה ד' אומר
כיון שחרב הבית, בטל מניין זה, משבטלה הארץ. ונשארה הארץ חרבה, שבעים שנה; ונבנה בית שני, וארבע מאות ועשרים עמד. ובשנה השביעית מבניינו, עלה עזרא והיא הביאה השנייה; ומשנה זו התחילו למנות מניין אחר. ועשו שנת שלוש עשרה לבניין בית שני שמיטה, ומנו שבע שמיטות וקידשו שנת חמישים
נמצא שהתחילו למנות בשנת ג'תט"ז לא בשנת ג'ת"י -
8. בשם הקופות הקדושות, מקרב לב הננו...
אחד שחושב 29/11/2009 22:49מאוד כועסים עליך.
אתה הרסת את ההתרמה של התשיעי הבא.
עכשיו כבר אי אפשר להגיד שזה עת רצון -
7. יש בעיה קלה בחשבון
מאיר 29/11/2009 19:54אם התחילו לספור בשנת תק"ד אז השמיטה השביעית אמורה להיות בתקנ"ב -
6. החשבון לא מסתדר
מאיר 29/11/2009 19:40אם התחילו לספור בשנת תק"ד אז השמיטה השביעית אמורה להיות בתקנ"ב... -
5. צל"ש
משה אייזנשטיין, חוקר תלמוד. 29/11/2009 17:03מחקר ראוי ויסודי. אמנם יש עוד שיטות בנידון, אבל במידה מסויימת עורך המחקר נקט בגישת 'אלו ואלו דברי אלוקים חיים' ומיישב את 2 השיטות ביחד.
חן חן. -
4. מדהים
שמוליק 29/11/2009 14:57מדהים כמה קל לזלזל במה שהעסקנים עושה, ומעניין לדעת כמה מהמזלזלים יעברו על התחקיר ירכינו את ראשם ויודו באמת. -
3. תחקיר יפה
חושב טוב 29/11/2009 14:37אפילו יפה מידי.
ל-1 אין קשר בין הביקורת של הכותב על המהומה של הסגולות לבין אמיתות עניין השנה התשיעית. -
2. יפה ומרתק. תודה. [לל"ת]
טוקינדרייך 29/11/2009 14:10 -
1. מאוחר מדי
יואלי 29/11/2009 13:54התחקיר הזה מתפרסם מאוחר מדי. חבל שלא התפרסם לפני ה-13 דקות המסוגלות לישועה.
מה קרה? טברסקי נבהל מהמאמר הקודם שלו?
11. חשבון משולב
גדליה 01/12/2009 22:25