יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

טור אורח

תקדים עמוס קינן

דוד בדין כותב על צביעות אנשי השמאל, במאבקם התקשורתי נגד סרבני הפינוי מימין

דוד בדין א' בכסלו תש"ע - 18/11/2009 20:43
לפני ארבעים שנה, בהיותי סטודנט באוניברסיטת ויסקונסין בארה"ב, הגשתי מכתב סרבנות ללשכת הגיוס המקומית לבטא את ההתנגדות האישית והמוסרית למלחמה של ארה"ב בויאטנם.
 
מעשה זה נחשב בחוגים מסוימים של החברה האמריקנית כמעשה בגידה, אך בדור שינק את הלקח של משפטי נירינברג שקבעו חד משמעית שאסור לבצע פקודה בלתי חוקית בעליל, מעשה הסרבנות לציית לפקודה בלתי חוקית בעליל נראה הגיוני ונכון. באותה תקופה הסופר הישראלי עמוס קינן הגיע לקמפוס שלי בוינקוסין כמרצה אורח, והציג את עצמו כסרבן פקודה בלתי חוקית בעליל שהוא קיבל בצה"ל, להרוס בתים וכפרים ערבים אחרי מלחמת ששת הימים באזור לטרון.
 
קינן סיפר את מהלך הערעור שהגיש לצה"ל, ואת התמיכה הגורפת שזכה לקבל בחברה הישראלית ובצבא עצמו.
 
קינן לא נחשב כבוגד אלא כגיבור, כי הוא עמד על העיקרון שזה לא תפקידו של הצבא או של כל גוף אחר, להרוס ולהשמיד בתים של אזרחים תמימים.
 
ארבע עשרה שנה לאחר מכן, בהיותי עובד סוציאלי קהילתי בצפת, התחוללה מהומה גדולה סביב עשרת אלפים בתים שנבנו על ידי ערבים לאורך כביש עכו צפת. משרד הפנים, בשיתוף עם המשטרה וצה"ל, הודיעו חגיגית שבכוונתם להרוס את כל המבנים שנבנו שלא כדין.
 
קמה התנגדות נמרצת בכל רחבי הציבור, ובסוף הבתים הללו לא נהרסו. כל דייר שבנה בית ללא רישיון קיבל קנס, לא צו הריסה. עיקרון שמירת החוק נשמר, ללא הרס בתים.
 
במדינת ישראל היום, יש דאגה רבה סביב הנושא של בתים שנבנו ללא כל האישורים בישובים מעבר לקו הירוק.
 
ניתן היום ליישם את תקדים עמוס קינן, לבשר לעם ישראל שכל פקודה של הריסת קהילות שלמות, הניתנת לצה"ל ולמשטרה, היא פקודה בלתי חוקית בעליל (ובאותו עניין, גם הריסת גוש קטיף הייתה, מאותה סיבה עצמה, מעשה בלתי לגיטימי, ולפחות בל נוסיף חטא על פשע).
 
ניתן להטיל קנס על אדם שבנה את ביתו ללא כל ההיתרים, אך לא לתת פקודה להרוס אותו. סירוב פקודה לפקודה בלתי חוקית בעליל הוא צו השעה.
 
אין צל של ספק שלו ממשלת ישראל וצה"ל היו נותנים פקודה להרוס כפרים ובתים ערבים הייתה מחאה ציבורית מקיר לקיר בקרב חוגים אקדמאים והומניטארים.
 
(הכותב הנו מנהל סוכנות הידיעות "מקור ישראלי"
ויו"ר "המרכז לחקר מדיניות מזה"ת")

  1. 2. צו השעה הוא לא סרבנות אלא
    לא מסכים 19/11/2009 20:50
    הקמת בתים נוספים במהירות והרחבת הבנייה במקומות כמו גילה וכדומה. כשיבואו להרוס כבר נסרב, ולא נבזבז את הלגיטימציה הזאת במקרים של פינוי בית אחד או שניים. חבל.
  2. 1. מה אתה מצפה מהשמאלנים
    רענן 18/11/2009 21:34
    בדין צודק במאה אחוז, אבל כל עוד השמאל שולט בתקשורת זה מה שיהיה.