יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

"על ישראל להצטרף לאמנה"

ועידת הגרעין ננעלה אמש בוושינגטון. במסיבת עיתונאים בסיום הוועידה אמר נשיא ארה"ב אובמה, כי על ישראל להצטרף לאמנה לאי-הפצת נשק גרעיני

אהרן שיין, ל' בניסן תש"ע - 14/04/2010 08:51
"העולם בטוח יותר אחרי ועידת הגרעין" – כך לפחות סבור נשיא ארה"ב ברק אובמה שנעל אמש את דיוני ועידת הגרעין בוושינגטון. הוועידה שהתקיימה בהשתתפות כ-40 ראשי מדינות, ננעלה כפי הנראה בהצלחה רבה. במסיבת עיתונאים בסיום הוועידה קרא אובמה לישראל להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.

במהלך מסיבת העיתונאים שערך אובמה הוא נשאל האם אינו רואה צביעות בכך שארה"ב שיזמה את ועידת הגרעין אינה דורשת מישראל לחתום על האמנה ולפתוח את כוריה לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. אובמה היסס מעט בבחירת המילים בתשובתו, אך לבסוף ענה לעיתונאי ששאל אותו: "אתה מדבר על ישראל, אבל תן לי לדבר על ארצות הברית. זו המחויבות שלנו להקטין את מאגרי הנשק הגרעיני שלנו". 

"בכל הקשור לישראל", הוסיף הנשיא האמריקני, "לא אתייחס לתוכנית שלהם. רק אצביע על כך שאנחנו קראנו לכל מדינה לחתום על האמנה לאי-הפצת נשק גרעיני (NPT). אין בזה כל סתירה. בין אם מדברים על ישראל או על כל מדינה אחרת, אנחנו קוראים לכולם לחתום על האמנה לאי-הפצת נשק גרעיני. זו לא עמדה חדשה, אלא עמדה של ממשלות ארצות הברית לפני", סיכם ברק אובמה.
תהליך השלום במזרח התיכון – "הולך לקחת זמן"

אובמה התייחס גם למגעים המדיניים בין ישראל לפלסטינים. בדבריו הבטיח הנשיא מעורבות אמריקנית בתהליך אך הזכיר את דברי שר החוץ לשעבר, ג'יימס בייקר, שאמר: "אנחנו לא יכולים לרצות בשלום יותר מהצדדים. אנחנו יכולים להיות נוכחים ומעורבים בצורה קבועה ולהבהיר שזה לא רק אינטרס של הצדדים אלא אינטרס חיוני של ארה"ב".

אובמה הנמיך ציפיות מהתהליך ואמר כי "העם הישראלי, דרך ממשלתו, והעם הפלסטיני, דרך הרשות הפלסטינית, וכן מדינות ערב אחרות, יכולים לומר לעצמם - אנחנו לא מוכנים לפתור את הסוגיות הללו, לא משנה כמה לחץ ארצות הברית תפעיל". למרות זאת, ארה"ב תפגין מבטיחה "מעורבות תמידית" הצהיר הנשיא.

עם זאת לדבריו "זה הולך לקחת זמן, וההתקדמות תהיה מהוססת. יהיו תסכולים".

המאמצים להטלת סנקציות נמשכים

אובמה התייחס לניסיון להעביר במועצת הביטחון החלטה על הטלת סנקציות נגד איראן: "סנקציות אינן נוסחת פלא", אמר הנשיא האמריקני, אולם "איראן תעשה חשבון של רווח והפסד שיאלץ אותה לקבל את ההחלטה הנכונה". אובמה הצהיר, כי בכוונתו "לדחוף להחלטה על סנקציות חזקות" על הרפובליקה האיסלאמית.

"אחרי הוועידה - העולם בטוח יותר"

אובמה סקר את ההישגים של ועידת הגרעין שאירח: "צ'ילה ויתרה על כל מאגריה, אוקראינה ומכסיקו הסכימו לעשות את אותו הדבר. מדינות אחרות, כמו ארגנטינה ופקיסטן, הסכימו להגביר את הביטחון במתקני הגרעין. רוסיה הודיעה כי תסגור את כור הפלוטוניום האחרון שלה".

אובמה דיבר על ההסכמות בין וושינגטון לקרמלין: "אחרי שנים ארוכות של מאמץ, הסכמנו ביחד עם רוסיה להיפטר מ-68 טונות של פלוטוניום שיכולים לשמש ל-17 אלף פצצות אטום". הנשיא האמריקני סיכם את הכינוס: "אני יכול לבשר שניצלנו את ההזדמנות. העם האמריקני יהיה בטוח יותר וכך גם העולם. זה היה יום טוב שבו השגנו התקדמות, אבל אסור שיהיה זה רגע חולף. זה מאמץ מתמשך. אני רוצה להודות לעמיתיי על ההתקדמות חסרת התקדים הזו".

לקראת נעילת הכינוס רשם אובמה הישג נוסף, כאשר ארה"ב, קנדה ומקסיקו חתמו על הסכם משותף לפיו, שלושת המדינות ישתפו פעולה ביניהן במטרה לסלק את מלאי האורניום המועשר ברמה גבוהה שמחזיקה בו ממשלת מקסיקו.