יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

שלוש ספקיות הנפט הגדולות בעולם הפסיקו למכור נפט מזוקק לאיראן

ה'פייננשל טיימס' מדווח כי בעקבות הלחץ האמריקני והסנקציות המתקרבות כנגד הממשל האיראני, הפסיקו לאחרונה שלושת ספקיות הנפט הגדולות בעולם לספק נפט מזוקק לרפובליקה האיסלאמית. חברות אלו סיפקו כמחצית מתצרוכת הנפט של איראן

אהרן שיין, כ"ג באדר תש"ע - 09/03/2010 08:24
הלחץ האמריקני משיג תוצאות: ה'פייננשל טיימס' מדווח הבוקר כי בעקבות הלחץ והאיומים האמריקניים, הפסיקו לאחרונה שלושת חברות הנפט הגדולות בעולם, לספק נפט מזוקק לאיראן.

על אף מאגרי הנפט הגדולים שמצויים באדמתה של הרפובליקה האסלאמית, נאלצת איראן בכל שנה לייבא נפט מזוקק מחברות בינלאומיות, זאת עקב האמברגו המוטל על מכירת ציוד לאיראן מזה כמה שנים. בעקבות האמברגו איראן אינה יכולה לשפץ ולתחזק את מתקני הנפט שלה והיא תלויה היום בנפט שמזוקק מחוץ לגבולות המדינה.

עתה, בעקבות איומי הממשל האמריקני ובשל החשש מהחלטת המערב על הטלת סנקציות כנגד חברות שסוחרות עם איראן החליטו ענקיות הנפט "ויטול","גלנקור" ו"טרפיגורה" שהיו הספקיות של איראן – לחדול מפעילות במדינה.

צעד זה מהווה מכה קשה לכלכלה האיראנית משום שחברות אלה סיפקו לאיראן כמחצית מצריכת הנפט שלה. עם זאת, איראן עדיין מייבאת נפט מחברות מאיחוד האמירויות ומסין שטרם הפסיקו לסחור עם משטר האייתולות.

"ויטול", היא חברת הנפט המובילה בעולם, מקום מושבה בשווייץ ובהולנד, מתחילת השנה הוחלט בחברה על הפסקת ייצוא נפט מזוקק לאיראן. יריבתה הגדולה "טרפיגורה" השוכנת גם היא בשווייץ החליטה להפסיק את אספקת הנפט לאיראן לפני שלושה חודשים. לפניהן החלה את המהלך בסוף 2009 חברת "גלנקור" שבסיסה גם הוא בשוויץ.

מומחים בשוק הנפט העריכו בהתייחס למצבו של שוק הנפט האיראני כי "תחום אספקת הנפט מצטמצם ואיראן נמחצת בתוכו". עוד העריכו הגורמים כי הסיבה להחלטת החברות על הפסקת פעילותן נבעה מהמסקנה שעקב באווירה הבינלאומית והסנקציות המתוכננות בנוסף לפגיעה ביחסי הציבור של אותן חברות – אינן שוות את הרווחים מעסקאות הנפט עם איראן.

בקונגרס בוושינגטון מתגלגל בשלבי חקיקה מתקדמים חוק הקובע סנקציות כנגד כל חברה שמספקת נפט מזוקק לאיראן וכן שירותי ביטוח להובלה ימית. משמעות הובלת נפט ימית ללא ביטוח הוא ייקור משמעותי של מחיר הובלת הנפט ופגיעה נוספת בכלכלתה של איראן.