יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

דיווח: איראן דחתה את ההסכם הגרעיני

נגמרו הקונספירציות: איראן לא הסכימה לסעיף המרכזי, הדורש ממנה להעביר את רוב אחוזי האורניום שברשותה להעשרה באירופה, והיא דחתה, למעשה, את טיוטת ההסכם. סבא"א: שוקלים מה לעשות

איתן פריד י"ב בחשון תש"ע - 30/10/2009 07:36

איראן דחתה את טיוטת ההסכם הגרעיני שהוגשה לאישורה בידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, כך מדווח הבוקר (ו') העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט", בו נכתב, כי איראן דחתה את הסעיף העיקרי שבהסכם, בהדורש ממנה להתחייב על העברת 75 אחוזים מן החומר הגרעיני שברשותה להעשרה בידי רוסיה וצרפת. סעיף מרכזי, ששינוי מרחיק לכת בו, למעשה מוציא את תוקפו של ההסכם, ומבטלו מכל וכל.

אתמול  (ה') דווח כי נציגה של איראן לסבא"א, עלי אשגר סולטניה, הגיש למנכ"ל הארגון, הדוקטור מוחמד אל-בראדעי, את תשןבתה של איראן, שהןגדרה ברפובליקה המוסלמית כ'חיובית'. מצהרי אתמול נשמרים עדיין פרטי התשובה בחשאי, כשאך קונספירציות לגבי מהותה מזינות את הפרשנויות אודות תוכנה האמיתי ונשענות על הדלפות ממקורות שונים. הבוקר מתברר, כי איראן המשיכה בנקיטת הקו החמקמק, המעמיד את מדינות המערב בסימן שאלה, כאשר, ככל הנראה, תצהיר כי הסכימה למאמצי הגישור בעניין תוכניותיה הגרעיניות, אך למעשה, היא זו שדוחה את ההסכם עם כפירה בסעיפו המרכזי.

ההערכות בדבר סירובה של איראן להסכם שגובש בשיחות בז'נבה ואחר כך בווינה, מתבססות על דבריהם של דפלוטים בכירים בארצות הברית ובבריטניה, כך ציין העיתון האמריקני. בדיווח מצוטט בכיר אירופי האומר, כי "הנקודה היא שאיראן לא מסכימה לייצא את החומר הבקיע, וזה לא פרט שולי – זאת מהות ההסכם". עד עתה לא נמסרו דיווחים רשמיים.

בדיווח נכתב עוד, כי למעשה בסבא"א היו מוכנים לאפשרות שאיראן לא תסכים לוותר על רוב החומר הבקיע שברשותה, באופן שיימנע ממנה להגיע לפצצה גרעינית, והיא תנסה לכפור בהסכם, ובשל כך נסע מנכ"ל הסוכנות לסבב התייעצויות למקרה האפשרי, שלאחר שבוע וחצי שאיראן מהתלת בעולם ומשהה את תשובתה, היא בסופו של דבר גם תציג תשובה שלילית.

כעת עומדת לפני המערב האפשרות להעניק לאיראן את שחפצה ולהמשיך להתמקח עימה על השיוניים שדורשת, צעד שעליו כבר הוכרז בארצות הברית שלא ייתקבל, או להצהיר על דחיית ההסכם, ולהסתכן בהתקפה ישראלית על מתקני הגרעין, אם לא יינקטו פעולות משמעותיות בקרוב, בזמן שמתקניח ההעשרה הגרעיניים בנתנז וליד קום ממשיכים להעשיר אורניום, אשר מצטרף ל-1,200 ק"ג אורניום מועשר שכבר נמצא בידי איראן, ויכול להוות הבסיס לייצור של יותר מפצצת גרעין אחת.