יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

טורקיה ממשיכה להכפיש: "ליברמן תכנן תקיפת גרעין בעזה"

ראש ממשלת טורקיה תוקף בדרכו לאיראן את ישראל שוב, ומעלה האשמה כי תוכננה פגיעה גרעינית בעזה ב'עופרת יצוקה'. על יחסיו עם איראן: "אחמדינאג'ד הוא חבר שלנו, מדיניות ארה"ב במזה"ת לא מוכתבת בידי ישראל"

איתן פריד ח' בחשון תש"ע - 26/10/2009 07:42
אם נראה היה כי הצד הטורקי נרגע מעט, ומשתדל להנמיך להבות, במקביל לפיזור ססמאות דפלומטיות מרגיעות לאחר כל התבטאות פרובוקטיבית מצד הממשל נגד ישראל, הגיעה הבוקר (ב') ראיון סוער עם ראש ממשלת טורקיה, רג'אפ טאים ארדואן, בו הוא מאשים את שר החוץ, אביגדור ליברמן, בתכנון תקיפה גרעינית בעזה במהלך המבצע הצבאי 'עופרת יצוקה' שערך צה"ל בעזה בחורף האחרון, למיגור ירי הקסאמים למטרות אזרחיות בשטחי ישראל.

ארדואן אמר את הדברים בראיון לרשת הבריטית 'גרדיאן', שעות ספורות לפני שיצא לאיראן, לשיחות אודות הגרעין ושיתוף פעולה בין שתי המדינות.

ארדואן, אשר הוביל את ארצו למשבר עם ישראל בעקבות התשלחויותיו בהחלטות הצבא, אופן פעולתו, ומתן הלגיטימציה לסדרה טלוויזיונית אשר הכפישה את צבא צה"ל באורח חמור, נתן ידו, אמנם, לביטויי פיוס מצד בכירים באנקרה, אך הוא עצמו, המשיך לשחרר חרצובות לשונו נגד ירושלים.

במקביל להדרדרות היחסים הדפלומטיים בין ישראל לאנקרה, הציגה טורקיה גם התקרבות של ממש לאויב, איראן, בראשותו של מחמוד אחמדינאג'ד. על יחסיה של טורקיה עם הצורר האיראני אמר ארדואן כי הם  " יחסים טובים מאוד, ולא נתקלנו בקשיים".  ארדואן התבטא אודות הנשיא האיראני ואמר, כי הוא "ללא ספק חבר שלנו".

במהלך הראיון, כאשר נשאל ראה"מ האם אינו חושש מהדרדרות ביחסיו עם ארצות-הברית בעקבות הידרדרות יחסיו עם ישראל והתקרבותו לצד האיראני, אמר ארדוןאן כיאינו חושש מכך. "מדיניות ארצות הברית במזרח התיכון אינה מוכתבת על ידי ישראל". זאת למרות שטורקיה כבר נקראה בידי ארה"ב להגיע ליישור ההדורים עם ישראל.

ארדואן, שנשאל גם אודות סוגיית האלימות הקשה שהופעלה נגד המתנגדים הרפורמיסטים לתוצאות הבחירות באיראן, בטענה כי הן מזוייפות, אמר כי "אחמדינג'אד הוכרז כמנצח בבחירות. אמנם לא באופן רשמי, אבל ברוב גדול", ארדואן סירב להתייחס לאלימות ואמר כי הוא רואה בכך "התערבות" בענייניה הפנימיים של איראן. כך גם הסביר מדוע טרח להפגין ידידות בשיחת ברכה לנשיא. "מאחר שכבר פגשנו אותו בעבר - החלטנו לטלפן כדי לברך אותו".

"אירופה מפירה את החוקים של עצמה"

גם כלפי אירופה הציג ארדואן את טענותיו, באומרו כי "אירופה מפירה את החוקים של עצמה", כאשר העמידה התנגדות להצטרפותה של טורקיה לאיחוד האירופי. "בקרב מנהיגים באירופה יש כאלה המחזיקים בדעות קדומות כלפי טורקיה, כגון צרפת וגרמניה", אמר ארדואן, ובהתייחסו לעמדת צרפת, שהתנגדה להצטרפות לאיחוד בשל עמדתה של טורקיה בנוגע לזכויות האדם, אמר, כי יחסי טורקיה - ישראל בתקופת הנשיא ז'אק שיראק היו משופרים, לדבריו,  "בתקופתו של סרקוזי זה לא המצב. זו גישה לא הוגנת".

דבריו של ארדואן, שהתאמץ להציג את ארצו כ'מוסלמית מתונה' עלולים להשפיע על מקבלי ההחלטות באירופה, מאחר שהם משנים את התדמית שנקרמה עד כה.