יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

יום מבחן בפריימריס בניו-יורק: במי יתמכו המצביעים החרדים

כתב "אתרוג" בארה"ב בדיווח נרחב ממוקדי הפריימריס הנערכים היום לנציגי המפלגה הדמוקרטית ברשויות המקומיות ברחבי מדינת ניו-יורק: המועמדים החרדים והדתיים, ההסתה האנטי-חרדית במונסי והקרב המרתק על הכסא הנחשק של ראש עיריית ניו-יורק

יוסף פפר, ניו-יורק כ"ו באלול תשס"ט - 15/09/2009 15:15
בעוד כמה ימים נעמוד ביום הדין בפני בורא עולם, אך בניו-יורק הוא היום "יום הדין" הגורלי של מתמודדי הפריימריס במפלגה הדמוקרטית, לקראת הבחירות לראשות העיר. הבחירות היום יקבעו מי יהיה המועמד של המפלגה הדמוקרטית לראשות העיר ניו-יורק ומי יזכה בתפקידים בכירים אחרים במסגרת השלטון המקומי במדינת ניו-יורק הענקית.
 
היום הוא גם יום המבחן לציבור: במי יתמכו המצביעים החרדים. יצאנו לשטח לבדוק, עם פירוט נרחב אודות הקשר החרדי לפריימריס הפוליטי הזה בניו-יורק.
 

ראשות העיר ניו-יורק

 
תפקידו של ראש עיריית ניו-יורק, הוא תפקיד קשה מאד, אך גם מאד מכובד. מי לא מכיר ואינו מדבר על העיר, מהגדולות והמפורסמות בעולם. כיום מכהן כראש העיר היהודי מייקל בלומברג.
 
בפריימריס במפלה הדמוקרטית, המועמד המוביל הוא השחור ביל טמפסון, ששימש עד כה כמבקר המדינה. מולו מתמודדים כמה אנשים, אך ההערכות הן כי אף אחד מהם אינו רלוונטי ולטמפסון צפוי ניצחון קל ביותר בפריימריס. אם ינצח, כמובן, הוא יהפוך למועמד הרשמי לראשות העיר מטעם המפלגה הדמוקרטית.
 
ראש עיריית ניו-יורק, מייקל בלומברג, עם ראש עיריית בני-ברק הרב יעקב אשר   [צלם]
לעומת טמפסון, ראש העיר הנוכחי, בלומברג, הוא מועמד עצמאי ואינו רשום באחת המפלגות הגדולות. בבחירות הכלליות שיתקיימו בחודש חשוון, יצטרך טמפסון לעבור ערימת מכשולים בדרך לכס ראש העיר. סקרים מצביעים על הפרשים גדולים בינו לבין ראש העיר הנוכחי, המכהן זו הקדנציה השנייה ברציפות, וכעת הוא מתמודד פעם נוספת לאחר שהצליח לשנות את החוקה הניו-יורקית המאפשרת לו התמודדות נוספת, באישור בית המשפט.
 
לטמפסון יש קשרים טובים מאד עם הציבור החרדי ועסקניו. לפני שבועיים נערך דינר מפואר בבית העסקן הוותיק ר' בנימין בארבער, מי שמכונה "שר החוץ של באבוב", המקורב מאד לטמפסון שנים רבות. בדינר השתתפו עסקנים ונגידים רבים, שתרמו למטה טמפסון לראשות העיר.
 

מבקר הערייה

 
מבקר הערייה הוא מי שממונה על כל מימון העירייה. על התפקיד יש מועמדים רבים, ובניהם גם יהודי דתי, ר' דוד וועפרין, מי שזכה לתמיכה של הציבור החרדי ואף הגיע לשהות באחת השבתות האחרונות בעיר והשתתף בשולחנו הטהור של האדמו"ר מבאבוב שליט"א. בנוסף, התפלל בבתי כנסת רבים בעיר וגייס תומכים.
 
יש עוד מועמדים לתפקיד, כמו מלדינה כץ, אשר קיבלה גם היא תמיכה מקהילות יהודיות רבות,, ג'אן לו ודוויד יסקי, ששימש כחבר עיריית וויליאמסבורג.
 

פרקליט הציבור

 
לתפקיד פרקליט הציבורי, מי שממונה על כל התלונות של התושבים נגד מערכות השירותים של העירייה, מתמודדים מרק גרין, נורמן סיגל, ביל דיבלאזיו, לשעבר נציג השכונה החרדית בורו-פארק בערייה במחוז ה-39, ועוד.
 

חבר עיריית בורו-פארק

 
גם בבורו-פארק יש מועמדים רבים לתפקיד הקונסול העיוני במחוז ה-39, הכולל בתוכו גם את בורו-פארק (מחוז ה-39 כולל בתוכו גם הרבה שכונות לא יהודיות).
 
אך כאן התאחדו רוב הקהילות החרדיות לתמוך במועמד ג'ון הייר. כמה מהרבנים אף יצאו בקריאה אודות החובה להצביע עבורו. האייר הקים מטה גדול המורכב מהעסקנים של כל הקהילות. הראשונים לצאת בעד הייר היו קהילת בעלזא. בהמשך הודיעו על תמיכה בו גם קהילות ראחמיסטריווקא, סאטמאר, באבוב, אמונת ישראל, תנועת אגודת ישראל, וכן כמעט כל הקהילות הגדולות והקטנות כאחד, שהתייצבו לצד הייר.
 
אתרוג
ג'ון הייר מקבל ברכת האדמו''ר מבאבוב שליט"א [צלם]


המטה של הייר הפיק קמפיין מושקע מאד, עד שכל ילד יהודי בשכונות החרדיות מכיר את שמו. כל הרחובות מלאים בשלטים בעד הייר. בימים האחרונים אף יוצאים אנשי המטה שלו בשיירת מכוניות. מסתמן, כי ג'ון הייר יצליח מאד באיזור בורו-פארק, בעקבות הבטחותיו לסייע בתקציבים למוסדות וכן לשמור על הסדר באיזור כולו.
 
לתפקיד הזה יש עוד מועמדים, כמו ברט לנדר וג'וש סקלר, ששניהם הופיעו בסוף המרוץ עם שמם היהודי ברוך לנדר ויהושע סקלר. הם גם ניסו לגייס את הקולות החרדים, אבל זה הלך להם מאד קשה. כמעט ואין קהילה אחת התומכת בהם באופן רשמי. אך ברט לנדר קיבל את תמיכת ר' דוב הייקינד, חבר מועצת מדינת ניו-יורק ועסקן הוותיק מבורו-פארק. הייקינד לא רק תמך בו אלא אף פעל רבות עבורו.
 
חשוב מאד לציין מה שאמר לנו אחד העסקנים, אמש, לילה לפני הבחירות, שאפילו אם ג'ון הייר יפסיד בבחירות, עדיין קולו של הציבור החרדי יעשה רושם אדיר. "אם הציבור יתאחד סביב מעומד שהוא בעד צרכינו, זה יגרום לכך שבפעם הבאה יהיו יותר מועמדים שיציגו עמדות לטובת הציבור החרדי, בניגוד לבחירות הנוכחיות, שאף אחד אינו תומך בציבור החרדי באמת, מלבד הייר", אומר העסקן.
 

חבר עיריית וויליאמסבורג

 
בוויליאמסבורג יש כמה מועמדים לחבר במועצת העירייה במחוז ה-33, במקומו של החבר הנוכחי, דוד יאסקי, המתמודד לתפקיד מבקר העירייה.
 
הציבור החרדי מתחלק בין שני מועמדים: ר' אברהם יצחק אברהאם, וסטיב לוין.
 
ר' אברהם יצחק אברהאם, עסקן שנים רבות למען הציבור בוויליאמסבורג, עזר רבות לתושבים. הרבה הישגים נרשמו לחובתו. כעת הוא מקבל תמיכה מציבור נרחב שנהנה ממנו במשך השנים. כמו-כן קיבל את תמיכתם של רבים מראשי הארגונים החרדים בעיר. חסידי סאטמאר יצביעו בהמוניהם עבור ר' אברהם יצחק אבראהאם, כידיד המוסדות שהוקמו בשנים האחרונות.
 
השבוע, כאשר הגיע האדמו"ר מסאטאר שליט"א ממעונו שבקרית יואל מונרו לוויליאמסבורג, לקבל את קהל חסידיו לקראת השנה החדשה, הגיע הרב אברהאם לקבל את ברכת קדשו לקראת הבחירות.

הערשל רובינשטיין
ר' אברהם יצחק אברהאם נואם השבוע בפגישה של עסקני "איחוד הארגונים היהודים עם המשטרה  [צלם]
 
סטיב לוין קיבל את תמיכתו מקרב רוב הקהילות הגדולות בוויליאמסבורג ומ"איחוד הארגונים היהודים". לוין התקבל השבוע בבתיהם של כמה מהאדמורי"ם החשובים וקיבל את ברכתם. גורם במטה החרדי למען לוין הסביר לנו מדוע הם בחרו לתמוך בלווין יותר מבמועמד החרדי הרב אברהאם, וזאת משום שללוין יש סיכויים גדולים יותר לנצח. "לוין יתמוך במוסדותינו ויהיה לו יותר אפשרויות לעזור למוסדותינו, הרבה יותר מאשר נציג חרדי, כי תמיד יסתכלו עליו בעשר עיניים", הם מסבירים. וזה, כמובן, טענות מוכרות מהבחירות לרשויות המקומיות בארץ...
 
קהילת סאטמאר בוויליאמסבורג התגייסה באופן חזק למען לוין, והורי תלמידי המוסדות וחברי הקהילה התבקשו להצביע עבורו בבחירות.
 
JDN
סטיב לוין מקבל את ברכת האדמו''ר מפאפא שליט"א [צלם]


יש עוד כמה מועמדים לתפקיד זה, אך בציבור החרדי לוין ואברהאם הם המובילים. וייתכן שייבחר אחד מהם שיקבל תמיכה בשכונות אחרות הנמנים גם על אותו מחוז – מחוז 33.
 

מפקח העיר מונסי

 
בעיר מאנסי מתנהל מאבק קשה מאד כבר כמה שנים עם הקבוצה הקוראת לעצמה "שמור רעמפא" (אזור מונסי נקרא "רעמפא"), אשר הפסוק 'ויקיצו מפני בני ישראל' נאמר עליהם. "מדובר בשונאי ישראל מובהקים, שאינם יכולים לראות את הגידול המבורך בלי עין הרע של הציבור החרדי במונסי, ולכן פתחו מטה כדי למנוע את התפשטות הציבור החרדי ולמנוע הקמת בתים גדולים ובניינים למוסדות התורה. תוכניתם היא להפוך את מונסי לעיירת שממה, כמו שהיה לפני ארבעים שנה", מסביר אחד מעסקני העיר.
 
כיום משמש כמפקח השכונה (בפועל הוא מכהן כראש העיר), מר קריסטופר סט. לורנס, הנמצא ביחסים טובים מאד עם הציבור החרדי. לכן יצא הארגון הנ"ל בקמפיין חריף נגדו, כבר לפני כמה חדשים, והמועמד שלהם הוא ברוס לוין, אשר מבטיח לאנשי הארגון "שמור רעמפא" לעשות סוף לגידול החרדי, ר"ל.
 
בעקבות כך, יצאו העסקנים החרדים בקמפיין ענק, בתמיכה במפקח הנוכחי, קריסטופר לורנס. כל הקהילות החרדיות התאחדו יחד למענו. מטה הסברה מיוחד הוקם כדי להסביר לכלל הציבור את נחיצות הבחירות הנוכחית. לדברי אחד העסקנים בעיר, "אנו נהיה במצב חמור אם ח"ו ינצח המועמד של הארגון האנטי-חרדי". לפני ימים אחרים התאספו כל רבני השכונה לכינוס מיוחד, במהלכה הורו להצביע בבחירות עבור לורנס ואף פרסמו 'קול קורא' מיוחד בעניין.
 
מכל האזורים החרדים בניו-יורק, ניתן להגדיר את מונסי כמקום הקריטי ביותר עבור הציבור החרדי, מבחינת זהות המועמד שינצח.
 
כאן ב"אתרוג" נמשיך לעדכן ולדווח על תוצאות הבחירות, עם תום מערכת הבחירות בסוף היום בניו-יורק.
  1. 3. האם מרוויחים משהו מכל הטררם הזה?
    יהודי 15/09/2009 19:50
    האם יש באמת רווח כלשהוא מכל הקשר של היהודים עם הפוליטיקאים או שאולי בכלל זה מזיק?
  2. 2. חן חן לכתב יוסף פפר ולמערכת אתרוג
    המגיב מאלעד 15/09/2009 19:43
    סקירה יפה, ממש כיף לקרוא
  3. 1. סקירה יפה
    ישראל זינגר 15/09/2009 17:16
    מכניסה אותנו לעולם חדש ולא מוכר רחוק מעבר לים. תודה.