יום ראשון י"ז בכסלו תש"פ 15/12/2019
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

היום בדיוק: לפני יותר מאלפיים שנה

ט"ז באייר הוא היום בו נתקנה על ידי משה רבינו ע"ה ברכת: "הזן את העולם", ודבר בעתו הוא לכוון ביום זה ביתר שאת וביתר כוונה בברכת המזון

מ. פרידמן, ט"ז באייר תש"ע - 30/04/2010 12:26
ט"ז באייר הוא היום בו החל לרדת מן לעם ישראל במדבר לאחר שכלתה הצידה שלקחו עמם עם ישראל לדרך בצאתם ממצרים.

הסיבה לקריאתו בשם זה היה מאחר שבני ישראל לא ידעו את שמו כינוהו בשם "מן", כלומר "אוכל מוכן ומזומן". לפי מפרש אחר, המילה "מן" היא מילה נרדפת למילת השאלה "מה" וכשראו בני ישראל את המן שאלו זה את זה "מן הוא?" 

המן מכונה גם "לחם אבירים". כינוי זה טוען שהמן הוא הלחם אותו אוכלים מלאכי השרת (אבירים). הסבר נוסף הוא שהמן נבלע באיברים והאדם האוכל אותו אינו צריך להפריש פסולת.

על פי המתואר בתורה, המן היה יורד מידי יום ביומו עבור אותו יום בלבד, חוץ מביום שישי, שבו הייתה יורדת מנה כפולה - ליום שישי ולשבת. המן ירד בין שתי שכבות של טל, ולקטו אותו מוקדם בבוקר. מן שלא נלקט היה נמס כ"חום היום".

תיאור המן במקרא: צורתו הייתה עגולה, צבעו לבן - שקוף, עוביו דק, וטעמו כדבש או שמן.
"ותעל שכבת הטל, והנה על-פני המדבר, דק מחוספס, דק ככפור על-הארץ" (שמות טז, יד). "והוא כזרע גד לבן, וטעמו כצפיחית בדבש" (שמות טז, לא). כל המינים והטעמים היו כלולים במן. 

הקב"ה ציווה את משה רבינו לשמור צנצנת עם מן באוהל מועד כזכרון לניסי המדבר. כשנכנסו בני ישראל לארץ הונחה "צנצנת המן" בבית המקדש כתזכורת לגודל הנס במדבר. לפי הבן איש חי ברכו על המן "ברוך הממטיר לחם מן השמים".