יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

אחרון אחרון

המצווה האחרונה בתורה אינה מופיעה בפרשה האחרונה שבה, בניגוד למצווה הראשונה, אשר מופיעה בפרשה הראשונה שבחומש הראשון.

נ. ליברמן ט"ז באב תשס"ט - 06/08/2009 06:09

המצווה האחרונה בתורה אינה כתובה בפרשה האחרונה שבה, כי אם  מופיעה שתי פרשות לפני האחרונה, הפרשה ה-52 מתוך 54 הפרשות שבתורה.


המצווה האחרונה, מצוות עשה של 'לכתוב כל אחד ספר תורה לעצמו', (מצווה תרי"ג על פי ספר החינוך) בה כלולה החובה לכל איש ואישה מישראל שיהיה להם ספר תורה, (ומהודר יותר אם יכתבו בעצמם) מופיעה בפרשת וילך, פרק ל"א, פסוק י"ט: " וְעַתָּה, כִּתְבוּ לָכֶם אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת  וְלַמְּדָהּ אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם לְמַעַן תִּהְיֶה לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְעֵד בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל".


מצוות ה'לא תעשה' האחרונה בתורה, היא מצווה תר"י (על פי ספר החינוך): לא להוציא דמי מעשר שני אלא בצרכי אכילה ושתיה, המופיעה בפרשת כי תבוא, חומש דברים, פרק כ"ו, פסוק י"ד: "לֹא אָכַלְתִּי בְאֹנִי מִמֶּנּוּ וְלֹא בִעַרְתִּי מִמֶּנּוּ בְּטָמֵא וְלֹא נָתַתִּי מִמֶּנּוּ לְמֵת שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהָי עָשִׂיתִי כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי".


מצוות העשה הראשונה מופיעה, בפרק הראשון של הפרשה הראשונה אשר בחומש הראשון: פסוק כ"ח בפרק א', פרשת בראשית: "וַיְבָרֶךְ אֹתָם...וַיֹּאמֶר לָהֶם... פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ...".


מצוות לא תעשה הראשונה , מופיעה גם כן בחומש בראשית, והיא המצווה האחרונה שבה, מצווה ג': שלא לאכול את גיד הנשה, ומופיעה בפרשת וישלח, פרק ל"ב, פסוק ל"ג: "עַל כֵּן לֹא יֹאכְלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ עַד הַיּוֹם הַזֶּה כִּי נָגַע בְּכַף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּגִיד הַנָּשֶׁה"


המצווה הראשונה, בה נצטוו עם ישראל בצאתם ממצרים היתה מצווה ד', מצוות קידוש החודש, אשר כתובה בחומש שמות, פרק י"ב, פסוק ב': "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים, רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה".