יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05/05/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

כתר תורה

ספר התנ"ך העתיק בעולם הינו בן מעל אלף שנה, נכתב בישראל, ושב אליה בתוך מכונת כביסה.

נ. ליברמן כ' בתמוז תשס"ט - 12/07/2009 10:30
עותק התנ"ך העתיק ביותר ויחיד במינו, אשר נמצא כיום בידינו הינו בן מעל לאלף שנים, ומכונה 'כתר ארם צובא'. הכתר נכתב בארץ ישראל, בטבריה, נדד לארצות שונות, עד ששב במאה הקודמת לשכון בירושלים.

כתר ארם צובא נכתב על ידי שלמה בן בויאעא הסופר על פי כללי המסורת הטבריינית. ורבי אהרון בן אשר, מגדולי בעלי המסורת הוסיף בו את כל הערות המסורה אשר נשתמרו, ציין את טעמיו, נקדו והגיהו.

ספר תנ"ך זה, אשר היווה את המקור המהימן והמוסמך ביותר להגהות עותקי כתבי קודש אחרים הגיע לידי הרמב"ם במצרים, ועל פיו קבע הרמב"ם את חלוקת הפרשיות, אחת משתי חלוקות התנ"ך אשר עברו במסורה: חלוקת הפרשות וחלוקת הפרשיות; פתוחות או סתומות.

הרמב"ם כתב לעצמו את ספר התורה בהסתמכו על מקור זה, והעיד על מהימנותו בהלכות ספר תורה, פרק ח', הלכה ד': "וספר שסמכנו עליו בדברים אלו, הוא ספר הידוע במצרים, שהוא כולל ארבעה ועשרים ספרים, שהיה בירושלים מכמה שנים להגיה ממנו ספרים, ועליו היו הכל סומכים, לפי שהגיהו בן אשר, ודקדק בו שנים הרבה, והגיהו פעמים רבות כמו שהעתקתיו, ועליו סמכתי בספר תורה שכתבתי כהלכתו".

הספר התגלגל מטבריה לירושלים, על ידי קראי שהעבירו לבית הכנסת של 'קהילתו' בעיר, ולאחר כמה שנים נשדד על ידי המוסלמים, ונפדה בסכום עתק על ידי בית הכנסת העתיק שבקהיר, מצרים. הספר נדד מקהיר עם נכדו של הרמב"ם לסוריה, ושם הוכתר על ידי קהילת חאלב (היא ארם צובא) כאוצרם, בשם 'כתר ארם צובא', כשהוא מוטמן ב'היכל אליהו הנביא' שבבית הכנסת.

בחאלב נפגע הכתר, וחלקים רבים ממנו נשרפו עם שריפת בית הכנסת במהלך המהומות שחוללו הערבים לאחר ההכרזה על הקמת מדינת ישראל בשנת ה'תש"ח, (1948). עשר שנים לאחר מכן (ה'תשי"ח- 1958) הוברח בתוך מכונת כביסה ביו חפצי משפחת פאחם אשר גורשה מסוריה ועלתה עם האוצר לארץ ישראל.

כתב הכתר נחקר רבות, ומעדויות שונות עולה, כי הכתר כלל במקורו 491 דפים, 295 מהם שרדו ו-196 אבדו.

מחלקי הכתר שאבדו: עמוד עם כתובת ההקדשה של הכתר, שבעה דפים ראשונים עם פרקים ב'דקדוק המסורה', עשרים דפים מסוף הספר ובהם רשימות המסורה, 118 דפים, בהם כתובים היו כל חמשת חומשי התורה מלבד הפרקים האחרונים של ספר דברים, (עד דברים כ"ח, י"ז) שלושה דפים מספר מלכים, שניים מירמיהו וארבעה מתרי עשר, שני דפים מתהילים ושלושים ושישה דפים מן הכתובים.

חלקי הכתר ששרדו שוכנים כיום בהיכל הספר שבמוזיאון ישראל בירושלים, כשמפעם בפעם נערכות כתבות תחקיר מעמיקות אודות ה'כתר', ומתפרסמות ידיעות שונות אודות מציאת חלקים עתיקים ממנו שאבדו ולא נשרפו, העומדים למכירה.