יש לי מושג
מזוזה 'על מזוזות'
המונח 'מזוזה' אינו בהכרח מונח קדוש ויהודי, ו'מזוזה' במשמעות של ימינו אינו מוזכר כלל בתורה!
המונח 'מזוזה' אשר משמש כיום כמונח יהודי בלבד, נובע ממונח שונה במשמעותו, שאינו בהכרח מונח קדוש.
מקור המילה 'מזוזה' הינו מן ה'מזוזה' אשר מופיעה בתנ"ך, ואשר פירושה הוא: אחת מדפנות הפתח, העומדות משני צידיו, ומחברות בין המשקוף, שהינו חלק הפתח העליון, אשר עליו נוקשת הדלת בסגירתה, (ומכאן שמו) ובין הסף, חלק הפתח התחתון, ולאו דווקא מתכוון למזוזה, אותה אנו קובעים על 'מזוזת הפתח' - דופן הפתח.
עצם ההלכה, כי ה'מזוזה' צריכה להיות קבועה בשליש העליון של מזוזת הפתח, גרם לצמצום משמעות מונח זה לתשמיש הקדושה: 'מזוזה'.
המילה 'מזוזה' נזכרת בפעם הראשונה בתנ"ך בעניין קורבן פסח, בו מצווים בני ישראל לטבול את אגודת האזוב בדם השה, קרבן הפסח, ולתת ממנו על המשקוף ועל שתי המזוזות, כפי שמובא בחומש שמות, פרק י"ב, פסוק ז': "וְלָקְחוּ מִן-הַדָּם וְנָתְנוּ עַל-שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת וְעַל-הַמַּשְׁקוֹף עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר יֹאכְלוּ אֹתוֹ בָּהֶם".
במזוזה, הנכתבת בדיו על קלף, על ידי נוצת הסופר, כלולות שתי פרשיות אשר מצווה על כל יהודי לשימן על ליבו ולזוכרן תדיר, אשר בכל אחת מהן מופיעה המילה 'מזוזות' במשמעות החולית שלה, אך בהקשר המקודש של מצוות קביעת מזוזה, והן: פרשיית 'שמע ישראל', בה מופיעה המונח מזוזה: "וּכְתַבְתָּם עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ” (חומש דברים, פרק ו', פסוק ט') ופרשת 'והיה אם שמוע', בה מופיעה המילה מזוזות באותו ההקשר שנית (מחומש דברים, פרק י"א, פסוק כ"א).
המילה 'מזוזה' אינה מופיעה בצורת היחיד שלה בתורה כלל, כי אם רק בצורת הרבים.
עוד בנושא: המזוזה הגדולה בעולם