יש לי מושג
סולם משה
על סולם יעקב שמענו כולנו, להבדיל, גם על סולם מאסלו. אך, מהו סולם משה, אשר נוצר לפני כשמונה מאות שנה? בערך הבא.
סולם הצרכים האנושיים, אשר נבנה על פי התיאוריה של הפסיכולוג אברהם מסלו, מובא בדברי הרמב"ם.
סולם מסלו הינו פירמידה, המתארת את הצרכים של כל אדם, כאשר העפלה אל שלב מימוש צורך גבוה יותר מותנית במימוש צורך בסיסי יותר.
הסולם מונה חמש דרגות צרכים, המחולקים לשניים, צרכים פיזיולוגיים וצרכים רוחניים.
הרמה הבסיסית ביותר הינה - צרכים פיזיולוגיים בסיסים, ביניהם ניתן למנות - אוויר לנשימה, מזון, שינה וביגוד.
הרמה השניה הינה צורכי בטחון פיזי, בהם: מקום מגורים, פרנסה, הגנה בריאותית והגנה בסיסית מול איום קיומי.
הרמה השלישית הינה - צרכים חברתיים, בהם קבלה ומקום בחברה, סביבה תומכת.
הרמה הרביעית - צורכי כבוד והערכה חברתית. וברמה החמישית, הגבוהה ביותר, כלול הצורך במימוש עצמי, ושימוש בכשרונות הנתונים לאדם עד למיצוי הפוטנציאל הגלום בו.
לדעת אברהם מאסלו,( ה'תרס"ח, 1908 - ה'תש"ל, 1970) פסיכולוג אמריקני, יושב ראש מחלקת הפסיכולוגיה באוניברסיטת ברנדייס ובן למשפחה יהודית ממוצא רוסי, מימוש הצרכים הינו הירארכי, ולא ניתן 'לדלג' למילוי השלב העליון, כל עוד השלב הנמוך יותר לא מולא. לפי תיאוריה זו, נבנתה פירמידת הצרכים, אשר את צורתה 'מלבישים' לעיתים גרפולוגים על כתב היד, ולפי מיקום הסימנים לגובה האותיות, יכולים לנתח את מצבו האישי של בעל הכתב, בהשוואה למיקום הצרכים בפירמידה, ואופן הופעתם בכתב.
כאמור, את הסולם הזה בנה אברהם מאסלו לפני כחמישים שנה, לאחר מחקרים רבים, אך מקור מהימן לתיאוריה, שעל פיה נבנה, נמצא בדברי הרמב"ם - רבנו משה בן מימון, מתקופה של לפני כשמונה מאות שנה, בספרו מורה נבוכים, ג' כ"ד, שם דן הרמב"ם ב'שתי השלמויות' הנדרשות לאדם, והן - שלמות הגוף, אשר בלעדיה לא יוכל האדם להגיע אל שלמות הנפש: "שכבר הוכח שיש לאדם שתי שלמויות, שלמות ראשונית והיא שלמות הגוף, ושלמות אחרונה והיא שלמות הנפש. והנה שלמותו הראשונית היא שיהא בריא כפי מיטב מצביו הגופניים, וזה לא יהיה אלא במוצאו צרכיו בכל עת שיבקשם, והם מזונותיו ושאר הנהגת גופו, כגון מדור ומרחץ וזולתם... ושלמותו האחרונה היא שיהא הוגה בפועל... וכן פשוט הוא כי השלמות הזו האחרונה הנעלה אי אפשר להשיגה אלא לאחר השגת השלמות הראשונות, לפי שהאדם אי אפשר לו לצייר מושכל ואפילו יסבירוהו לו, וכל שכן שיתעורר לכך מעצמו, כשיש בו כאב או רעב גדול או צמא או חום או קור חזק. אלא לאחר השגת השלמות הראשונה אפשר להשיג השלמות האחרונה... תורת משה רבנו, באה להועילנו שתי השלמויות גם יחד".
הרמב"ם מגלה את הנושא בתוך הענין הכללי הטוען כי תורת ישראל על כל ההלכות הנלמדות ממנה הינה תורת חיים, המביאה את האדם לשלמות אמיתית. מעיון בדברי הרמב"ם ניתן לראות כי הבהיר את כל עיקרי שיטת מאסלו עוד מאות שנים לפני שנגלתה בעולם המודרני.