יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05/05/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

כוזו במוכסז כוזו

על גב קלף המזוזה ישנם צירופים ושמות שיש לכתוב, כשכתיבת שמות נוספים פוסלת את המזוזה.

נ. ליברמן י"ג בתמוז תשס"ט - 05/07/2009 08:06
על גב קלף המזוזה כותבים עם ישראל את הצירוף: 'כוזו במוכסז כוזו'.

פענוח הצירוף הינו: צירוף האותיות הבאות בסדר האלף בית של אותיות חלק הפסוק אשר בפרשית קריאת שמע, הכלולה כאחת מפרשיות המזוזה: 'ה' אלקינו ה' אחד'. 

על ידי החלפת אותיות שם הוי"ה, באותיות הבאות אחריהן בסדר האלף בית, ולפי סדר הופעתן, נוצרת המילה 'כוזו' (כ' מגיעה אחרי י', ו' הבאה אחרי ה' וז' אחרי ו') באותה הצורה הופכת המילה 'אלוקינו', ל'במוכסז'.

המקור לכך הינו דברי דברי הרי"ף (רבי יצחק אלפסי; 1013, ד'תשע"ג – 1103, ד'תתס"ג) ודברי הרא"ש (רבנו אשר בן יחיאל; 1250, ה'י – 1327, ה'פ"ז) בהלכות מזוזה.

שם נוסף, אשר נכתב מחוץ למזוזה הינו שם שד"י. המקור לכתיבת השם מחוץ למזוזה הינו דברי רבי שמעון בר יוחאי בספר הזוהר פרשת ואתחנן, כי יש לכתוב שם זה כנגד תיבת 'הויה' שבפנים המזוזה, משום ששם  שד"י הינו ראשי התיבות: שומר דלתות ישראל.

הרמב"ם, אשר חי בתקופה שבין הרי"ף לרא"ש (ד'תתצ"ח, 1138/ ד'תתצ"ה, 1135- 1204, דתתקס"ה) קבע, כי כתיבה של שמות אחרים נוספים על אלו על המזוזה - פוסלים את כשרותה, (הרמב"ם בהלכות מזוזה, פרק ה', ד')  וכי הכותבים שמות על פנים המזוזה ומתייחסים אליה כאל קמיע הינם 'טפשים'.

כיום מוטבע שם שד"י על רוב בתי המזוזה, או רק האות הראשונה שבו: ש'.