יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

כתונת פסים שמית

'כתונת הפסים', אותה תפר יעקב אבינו לבנו, יוסף הצדיק, הפכה למושג המבטא ייחודיות מעוררת קנאה. מדברי חכמינו- אף שמו של יוסף, מוגדר כ'תופס' קנאה.

נ. ליברמן י"ד באב תשס"ט - 04/08/2009 06:02

'כתונת הפסים', אותה תפר יעקב אבינו לבנו, יוסף הצדיק, הפכה למושג המבטא ייחודיות מעוררת קנאה. בדברי חכמינו ניתן למצוא, כי אף שמו של יוסף, לובש הכתונת, הינו שם המעורר קנאה על נושאו, ואם נגלית קנאה לתלמיד חכם, ניתן לתלות זאת בהיותו מזרע יוסף, או בשמו - יוסף, אם נושא שם זה.

 

בספר "מדבר קדמות" מאת החיד"א, רבי חיים יוסף דוד בן יצחק זכריה אזולאי (ה'תפ"ד, 1724- י"א באדר ה'תקס"ו, 1806) מובא בשם רבי יוסף שלמה דלמדיגו (יש"ר מקנדיא) כי מי שנושא את השם 'יוסף' (כמוהו) מסוגל שיתקנאו בו יותר מאחרים: "כתב הרב המושלם מורנו הרב יש"ר מקנדיא בספרו כ"ח, ה', כי מי ששמו יוסף מסוגל שיתקנאו בו וכן - יאסף (יוסף)  גימטריא קנ"א. (151) ואפשר שזה שאמר אני יוסף אחיכם אשר מכרתם. אתא לנחומיא כי שם יוסף הוא עלול שיתקנאו בו. ואל ייחר בעיניכם, כי כך היא המידה למי ששמו יוסף. וזה כיוון באומרו "אני יוסף אחיכם אשר מכרתם." (מדבר קדמות, י')


במקומות נוספים בספרי החיד"א נזכר עניין זה של קנאה במי ששמו יוסף, וכן בחיבור על התורה בכתב ידו של אחד מחכמי מתימן, רבי יוסף בן מסעוד, נכתב בהקדמה: "... ויאמר לי, הוגד לי במדינת אוזל כי חבריך אשר שם מתקנאים בך ובתלמודך. אבל אל ירע לך, התחזק בעסקך וכתוב לימודך, כי קבלה יש לי מחכמי עיר הקודש, כי כל תלמיד המורה הלכה, אם חבריו מתקנאים בו, בוודאי שהוא מזרעו של יוסף הצדיק, וביותר אם שמו יוסף דשמא גרים..."