יש לי מושג
כתונת פסים שמית
'כתונת הפסים', אותה תפר יעקב אבינו לבנו, יוסף הצדיק, הפכה למושג המבטא ייחודיות מעוררת קנאה. מדברי חכמינו- אף שמו של יוסף, מוגדר כ'תופס' קנאה.
'כתונת הפסים', אותה תפר יעקב אבינו לבנו, יוסף הצדיק, הפכה למושג המבטא ייחודיות מעוררת קנאה. בדברי חכמינו ניתן למצוא, כי אף שמו של יוסף, לובש הכתונת, הינו שם המעורר קנאה על נושאו, ואם נגלית קנאה לתלמיד חכם, ניתן לתלות זאת בהיותו מזרע יוסף, או בשמו - יוסף, אם נושא שם זה.
בספר "מדבר קדמות" מאת החיד"א, רבי חיים יוסף דוד בן יצחק זכריה אזולאי (ה'תפ"ד, 1724- י"א באדר ה'תקס"ו, 1806) מובא בשם רבי יוסף שלמה דלמדיגו (יש"ר מקנדיא) כי מי שנושא את השם 'יוסף' (כמוהו) מסוגל שיתקנאו בו יותר מאחרים: "כתב הרב המושלם מורנו הרב יש"ר מקנדיא בספרו כ"ח, ה', כי מי ששמו יוסף מסוגל שיתקנאו בו וכן - יאסף (יוסף) גימטריא קנ"א. (151) ואפשר שזה שאמר אני יוסף אחיכם אשר מכרתם. אתא לנחומיא כי שם יוסף הוא עלול שיתקנאו בו. ואל ייחר בעיניכם, כי כך היא המידה למי ששמו יוסף. וזה כיוון באומרו "אני יוסף אחיכם אשר מכרתם." (מדבר קדמות, י')
במקומות נוספים בספרי החיד"א נזכר עניין זה של קנאה במי ששמו יוסף, וכן בחיבור על התורה בכתב ידו של אחד מחכמי מתימן, רבי יוסף בן מסעוד, נכתב בהקדמה: "... ויאמר לי, הוגד לי במדינת אוזל כי חבריך אשר שם מתקנאים בך ובתלמודך. אבל אל ירע לך, התחזק בעסקך וכתוב לימודך, כי קבלה יש לי מחכמי עיר הקודש, כי כל תלמיד המורה הלכה, אם חבריו מתקנאים בו, בוודאי שהוא מזרעו של יוסף הצדיק, וביותר אם שמו יוסף דשמא גרים..."