יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

אהרן הכהן - אוהב שלום ורודף שלום

"ואהרן מהו כי תלינו עליו" [במדבר ט"ז]. "ואהרן מהו" - כשתרצה לדעת מי זה אהרן, "כי תלינו עליו" - תתלונן נגדו, תרעים קולך ותראה את תגובתו, או אז תיווכח לדעת מי זה אהרן...

אבי לזר א' באב תשס"ט - 22/07/2009 06:01
אין זה עניין מורכב וקשה לבוא ולתאר את דמותו של אהרן הכהן, זהו עניין בלתי אפשרי בעליל, כי יכלה הזמן ולא יכלו תואריו, תכלה היריעה ולא יכלו פעליו. אך להתעלם אי אפשר, כי פטור בלא כלום אסור, על כן, נתמקד במעט, בדמותו של אהרן הכהן.
 
זכה אהרן הכהן ועצם הזכרת שמו גורמת לו לאדם לחשוב "שלום", "בין אדם לחברו ובין איש לאשתו", "סבלנות", ובדין זכה לכך. כשהקדוש ברוך הוא שלח את משה רבנו, אחיו הצעיר של אהרן, לגאול את בני ישראל ממצרים אמר לו - כשתבוא למצרים יצא אהרן אחיך לקראתך "וראך ושמח בלבו", אל תטעה לחשוב שהוא מקנא בך שאתה הצעיר עולה לגדולה אלא "ושמח בלבו". שלא כרוב בני האדם שכשהם שומעים על מישהו שזכה בדבר גדול מקנאים בו, אך מפאת הנימוס והכבוד העצמי מחייכים לעומתו וכביכול שמחים בשמחתו, כאן הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו מעיד על אהרן "ושמח בלבו", לא בפיו ולא בפניו אלא בלבו, שמחה אמתית בהצלחת הזולת, ובזכות זה זכה אהרן הכהן לתכשיט שיהיה מונח על לבו - החושן.
 
במשנה במסכת אבות [פרק א'] אומר הלל - "הוי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". אהרן הכהן לא היה רק "אוהב שלום" בצורה פאסיבית אלא גם "רודף שלום" בצורה אקטיבית. וכפי שדוד המלך אומר בתהילים - "בקש שלום ורדפהו", כשהיה שומע על ריב של שני אנשים, היה פונה לאחד ואומר לו - אתמול פנה אלי בר-הפלוגתא שלך והוא מצטער על מה שקרה ורוצה להתפייס אתך. אחר כך פנה לשני ואמר לו כדברים האלה, וכשהיו נפגשים היו מתחבקים ומתנשקים. אצל אהרן היתה משמעות אחרת לדין של "בין אדם לחבירו", אין הכוונה ביני לבין חברי, אלא בין חברי לחברי.
 
מעשה היה באדם שאסר את אשתו בהנאה ממנו כל עוד והיא אינה יורקת בעינו של כהן גדול, מה עשה אהרן? הלך לאותה אישה ואמר לה - חשתי בעיני, ורוק שבפיך הוא הרפואה למכתי, בבקשה ממך רקי בעיני! והיתה האישה רוקקת בעינו. אהרן לא רק ביצע טכנית את שיגעונו של הבעל הרשע, אלא גם נתן לה תחושה טובה כאילו אהרן הוא זה אשר זקוק לפעולה זאת ולא האישה. לכן כתוב אצל אהרן "ויבכו את אהרן שלושים יום כל בית ישראל" [במדבר כ"א] "כל בית ישראל" - אחד אנשים ואחד נשים, לפי שהשכין שלום בין איש לאשתו, מה שאין כן אצל משה רבינו שכתוב "ויבכו בני ישראל את משה" [דברים ל"ד] - רק בני ישראל.
 
כתוב שבהלוויתו של אהרן הכהן השתתפו שמונים אלף בחורים ששמם היה אהרן, הם נולדו לאחר שאהרן השכין שלום בין ההורים שלהם ובתמורה לכך קראו לבנם על שם אהרן. הא למדת, שרבבות רבבות של שלום-בית עשה אהרן הכהן, שהרי לא לכולם נולדו ילדים, ואף למי שנולד - יש שהיו להם רק בנות, ואף למי שהיו בנים - יש שלא קראו לו בשמו של אהרן, ולמרות כל זאת היו שמונים אלף ילדי "אהרן" בהלוויתו.
 
"אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" - קירב את הבריות לתורה על ידי שאהב אותם. כשהיה אהרן מהלך בדרך ופגע באדם רשע, היה מקדים לו שלום, למחר כשביקש אותו רשע לעשות עבירה, אמר בלבו - איך אשא פני כשאראה את אהרן, אילו הוא היה יודע כמה אני רשע הוא לא היה מקדים לי שלום, ועל ידי זה נמנע הרשע מלעבור עוד עבירות, ועליו הכתוב אומר "ורבים השיב מעוון".
 
כשנסעו בני ישראל מקדש להר ההר, עלה משה עם אהרן ואלעזר בנו להר ההר. שם, הפשיט משה את בגדי הכהונה מאהרן והלביש את בנו אלעזר ממשיך דרכו. אמר משה לאהרן: הכנס למערה, ונכנס. לנגד עיניו ראה אהרן מיטה מוצעת ונר דולק. אמר לו משה: עלה למיטה, ועלה. פשוט ידיך, ופשט. פשוט רגליך, ופשט. קמוץ פיך, וקמץ. עצום עיניך, ועצם. כך נפטר אהרן במיתת נשיקה, וזכה להיות משבעת הבודדים אשר לא שלט בהם מלאך המוות אלא מתו על פי השכינה.
 
כאשר משה רבנו ואלעזר ירדו מהר ההר ללא אהרן לא האמינו בני ישראל שאהרן נפטר, הם סברו לתומם שאהרן הכהן יותר חזק ממלאך המוות שהרי בזמן המגיפה בעדת קורח, היה זה אהרן שרץ עם המחתה ונעמד בין החיים ובין המתים ובכך מנע ממלאך המוות להמשיך במסע ההרג שלו, והיאך מלאך המוות יכול לקחת את נשמתו של אהרן?! מה עשה הקדוש ברוך הוא? שלך את מלאכי השרת שיראו לעם ישראל את מיטתו של אהרן, וכיון שראו את מיטתו האמינו.
 
זכה אהרן הכהן להיות היחיד, שיום פטירתו מוזכר בתורה במפורש, בפרשת מסעי הנקראת תמיד בשבת הקודמת ליום ההילולא שלו, "וימת שם אהרן בחודש החמישי באחד לחודש".
 
אמנם אהרן הכהן נפטר, אך משנתו לא נפטרה וכדאי כל אחד ואחד וראוי הוא להיות תלמידו גם היום – יותר משלושת אלפים שנים לאחר מותו, וזאת על ידי שיאהב שלום, ירדוף שלום,יאהב את הבריות ויקרבן לתורה.