יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

אנ"ש

הרה"ח רבי יחיאל רבינוביץ ז"ל

הלם מפטירתו הפתאומית של איש החסד המופלא, תלמיד חכם ומרביץ תורה, שנסתלק בליל שבת קודש

יוחנן וייסברג כ"ח בחשון תש"ע - 15/11/2009 19:36
בתדהמה ובכאב עצור התקבלה בירושלים הידיעה המרה על פטירתו הפתאומית של איש החסד המופלא, הרב החסיד רבי יחיאל מיכל רבינוביץ ז"ל, מיחידי הסגולה בקרב תלמידי החכמים, אנשי החסד ומרביצי התורה, שהשיב נשמתו לבוראה בליל שבת קודש.

בן חמישים ושבע שנה היה והפער שנפער בפטירתו הפתאומית הוא חלל גדול בלב החסד של כלל ישראל. העדרו של עסקן משכמו ומעלה, צנוע ומעלי, עניו, אציל נפש ובעל מידות תרומיות שחכמתו ויראתו קדמו לכל פעלו.

קהל רב מבני ירושלים נקבץ ברחבה הגדולה שליד ביתו ברחוב אמרי בינה בשכונת קריית צאנז, עוד שעה ארוכה קודם לצאת מסע ההלוויה, כאשר הכל משיחים בגדלות נפשו ובשגב עשייתו עם הציבור; מעבירים עובדות ומתנים את גודל האבידה.

המנוח זצ"ל נולד בירושלים לאביו הגאון רבי יהודה רבינוביץ זצ"ל, מגדולי תלמידי מרן שר התורה גאב"ד טשעבין זצוק"ל, ומחבר הספרים "כרם חמד" על התורה והש"ס. את משנת תלמודו קנה בירושלים, תחילה ב"עץ חיים" ואחרי כן בישיבת מיר, מרכזי תורה בהם גדל ונתעלה בהתמדה  וביגיעה, ואמנם נודע בידיעתו בתורה ובהעמקתו בה.

בהגיעו לפרקו הקים את ביתו עם תבדלחט"א זוגתו החשובה, בת הרה"ח רבי אברהם הורביץ שליט"א מירושלים, מזקני וחשובי חסידי קרלין סטולין. הבית אשר הקימו היה מעוז של תורה וחסד, והמוני בתים בישראל נשענו עליו ועל יסודותיו.

דביקותו ויגיעתו בתורה היו לשם דבר, אך נחבא אל הכלים כל ימיו ולא הפך את תורתו קרדום לחפור בה. מדי יום ביומו במשך שנים ארוכות, הרביץ תורה  באמירת שיעורים קבועים. השיעור המפורסם שלו היה עם עשרות שומעי לקח, מדי יום ביומו בבית המדרש לעלוב­ברנוביץ. שיעור זה נאמר בעיון. לעתים היה לומד כשעה וחצי עמוד גמרא אחד. במרוצת השנים השלים כמעט את כל הש"ס בלימוד שיעור קבוע זה.

רבי יחיאל היה חד בדרא וגאון במידת החסד והעזרה לזולת. היה מאיר פנים לכל בענוות­חן מיוחדת במינה, שהיתה שזורה ב"לב טוב" וב"עין טובה" - כשהוא נותן את כל­כולו לכאבם ולצערם של הנעזרים על ידו.

בפיקחות ובתבונה מיוחדות, ידע לפלס נתיבות. השקיע את כל­כולו בעסקנות למען הכלל ובעשיית חסד עם ישראל וכאשר היתה השעה צריכה לכך, היה לעתים עמל במעשי חסד סביב השעון. נוצר סוד היה, ומהלך בצידי דרכים, ואך מקצת מפעליו הרבים נודעו לרבים, וגם בהם די היה כדי להאיר באבוקת אור את מידת פועליו הרבים. המנוח ז"ל היווה סמל ודוגמא למי שכל מהותו, אישיותו, חפצו ורצונו לתמוך לעזור ולסייע לכל יהודי שהשעה לא האירה לו פנים.

בפעלו הרב היה מאנשי סודם ומקורבם של רבים מגדולי ישראל מכל החוגים והעדות. בין השאר היה מנאמני ביתו בענייני ציבור וחסד של מרן הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך זצוק"ל, היה מקורב למרנן האדמו"רים לבית גור, דבוק היה באדמו"רים מרחמסטריווקא, לעלוב, סטריקוב ועוד. כן היה מקורב לבית בריסק וקשר מיוחד היה לו אצל מרן הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א. הוא נתן נפשו לעזור ליהודים בבעיות שונות. עסק רבות וממושכות כדי להרבות שלום בקרב ישראל, אימץ וחיזק בחורים הזקוקים לכך, ביצר בתים שהעניות פגעה בהם קשות ועוד.

בפעלו הגדול היה מראשי מוסדות תורה וחסד. בין השאר היה מראשי הנהלת המרכז הארצי לטהרת המשפחה ומראשי הנהלת בית התבשיל, ודאגתו כמו ציר חייו וחיי ביתו נסבו סביב עזרה לזולת, גמילות חסד והשתדלות להטיב.

בליל שבת עוד סעד את סעודת השבת בהתרוממות הרוח, ואחרי כן השתתף בשמחת 'שלום זכר'. למד בבית המדרש בקרית צאנז הסמוך לביתו, בספרים הקדושים 'באר מים חיים' ו'אור החיים' הקדוש. אחרי כן שב לביתו, התיישב על כסא ואמר כי אינו חש בטוב. ניסו לתת לו כדור תרופה ובמקביל הוזעק אמבולנס. למגינת לב הוא התמוטט מיד וכל נסיונות ההחייאה לא צלחו.

הניח אחריו דור ישרים מבורך, בנין וחתנין רבנן ונכדים הממשיכים בדרכו.