יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02/05/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

אנ"ש

70 שנה למרן ר' שמעון שקופ זצ"ל, בעל ה'שערי יושר'

עולם הישיבות מציין מלאות שבעים שנה לפטירתו של מרן הגר"ש שקופ זצ"ל, בעל "שערי יושר"

אבי גרינוולד ט' בחשון תש"ע - 27/10/2009 16:43

עולם הישיבות בעולם כולו מציין היום את יום ההילא ה-70 לפטירתו של הגאון רבי שמעון שקופ זצ"ל, ראש ישיבת 'שער התורה' בגרודנא.

הגאון  נולד בשנת תר"כ בליטא בעיירה טורץ, כבר בגיל 12 עזב את ביתו וגלה למקום תורה ללמוד בישיבת מיר, ובהיותו כבן 14 עבר ללמוד בישיבת וולוז'ין, שם חבר לקבוצה מובחרת של תלמידים שלמדו בצוותא חדא עם מרן הגר"ח סולובייצ'יק זצ"ל. 

בהיותו כבן 20 נשא לאשה את אחייניתו של הגאון ר' אליעזר גורדון זצ"ל ראש ישיבת טלז, וכארבע שנים לאחר נישואיו נבחר על-ידי חמיו לכהן כר"מ בישיבה, במשך 18 שנים הרביץ תורה בישיבת טלז, ולאחר מכן עבר לשמש כרב וראש ישיבה בעיירה מאלטש, לאחר ארבע שנות רבנות בעיירה מאלטש עבר לבריינסק והקים בה ישיבה, בה כיהן שלש עשרה שנים כראש הישיבה עד לאחר מלחמת העולם הראשונה. 

בשנת תר"פ בהיותו כבן 60 נקרא על ידי פאר הדור הגאון רבי חיים עוזר גרודז'ינסקי זצ"ל לעמוד בראש ישיבת "שער התורה" בגרודנא, שם כיהן עד להסתלקותו במשך עשרים שנה. כאשר עקב חוליו, נותר בגרודנא בישיבת שער התורה ביחד עם קומץ תלמידים אף לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, לאחר שרוב התלמידים ברחו לווילנה.

בעת שהותו בארצות הברית לגייס כספים לישיבתו, הוצע לו לשמש כראש ישיבת רבי יצחק אלחנן בניו יורק; ולאחר דיונים ארוכים סירב וחזר לליטא בשנת תרפ"ט.

את ספרו "שערי יושר" שהפך לנכס צאן ברזל בעולם הישיבות, כתב בשנת תרפ"ו, והספר יצא לאור בשנת תרפ"ח, נלקח לבית עולמו בהיותו באמצע תפילת מנחה, בשנת ת"ש בהיותו בן 80 שנה.

  1. 1. ר' שמעון וישיבת רבנו יצחק אלחנן
    שלמה 27/10/2009 17:42
    יש אי דיוק במה שכתבתם. אחרי פטירת העילוי ממיצט, הרב דב רבל פנה לר' שמעון לאמר שיעורים בישיבת רבנו יצחק אלחנן, ובכן בחורף תרפ"ח הוא אמר שיעורים במסכת נדרים בישיבה - באותה שנה שפתחו את המכללה (ישיבה קולג'). בין תלמידיו באותה שנה היה הרב פרופ' עמונאל רקמן ז"ל, שסיפר לי אודות השנה שלמד נדרים אצל ר' שמעון. הדברים נמצאים בכל ספרי היסטוריה שאינם מצונזרים.