יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

מחנה המעצר בעתלית

למרות היחס הבריטי הקשה, התקבל המעצר העתלית באהבה, כך סובר יחיאל. לאחר סקירה הסטורית מרתקת אודות המחנה הצפוני, שעשרים אחוזים (!) מכלל יושבי הארץ היו בוגריו,הכל נקשר לפרק תיירותי אחד. משכתבים הסטוריה בעט תיירותי?

יחיאל בראון, י"א באייר תש"ע - 25/04/2010 12:34
כשיוצאים מכביש נחל אורן ומגיעים לצומת, יש שפונים ימינה לעבר חיפה, יש שפונים שמאלה לכיוון זכרון יעקב ויש שממשיכים ישר עד לעתלית.

עתלית היא עיירה קטנה ומנומנמת שלא מצליחה להגיע לכותרות. בסמוך לעתלית, נמצאים שרידיו של מחנה המעפילים עתלית. למעשה, מחנה המעצר למעפילים, עתלית.

מה הוא מחנה עתלית? מי בנה אותו? לאיזו מטרה?

כשעיינתי קצת בדברים האלו ראיתי להפתעתי, כי מחנה עתלית הינו בעל חשיבות רבה ביותר, בודאי הרבה יותר מהיחס שהמקום הזה מקבל. קחו רק את הנתון הבא, מחנה עתלית שימש בשנות קיומו (תרצ"ט – תש"ח) מקום מעבר למאה ועשרים אלף עולים לארץ. כולנו יודעים שבשנת תש"ח, חיו בארץ כשש מאות אלף יהודים. אם כך, למעלה כעשרים אחוז מיושבי הארץ, היו "בוגרי" עתלית, נתון שאין לו אח ורע.

נקדיש לאתר הזה שני פרקים. האחד לרקע ההיסטוריוגרפי שלו והשני לאתר עצמו ולממצאיו.

הרקע מתחיל בגרמניה של שנות השלושים של המאה הקודמת. גרמניה המובסת מקרבות הסיום של מלחמת העולם הראשונה משלמת פיצויים לצרפת השבעה. המצב הכלכלי בגרמניה מתדרדר, האנפלציה גואה, אנשים מאבדים מקורות פרנסה. אין לחם, אין עבודה, אין דיור מסודר. מתוך המחסור צצו שלוש השנאות. 

השנאה לזרים שבאים ולוקחים את פרנסת המקומיים. השנאה לבנקים ולבנקאים שנותנים הלוואות בריבית קצוצה, ולא מתעצלים לגבותה בכל האמצעים. והשנאה לספקולנטים, שמספסרים במוצרים ובמצרכים תוך העלאת מחירם. כמובן ששלושת מושאי השנה, היו בסופו של דבר, היהודים. הם, מאז מעמד הר סיני, אשמים בכל הצרות שבעולם.

השנאה חלחלה לרובדים העמוקים ביותר של החברה הגרמנית. היטלר שר"י שעמד אז בראש המפלגה הנציונל-סוציליסטית, וזכה אז בכרבע מקולות הבוחרים, הצליח בעזרת יועציו ובניצול חולשתו של הנשיא להשתלט למעשה על גרמניה ולהפוך אותה למכונת הרצח הנוראה ביותר שידע העולם מעודו.

במהלך השנים בהם הלכה וגברה האנטישמיות בגרמניה עד לתחילת השואה, היה גל גדול של יהודים שנמלטו מאימת השנאה ומאימת הבאות. בגלל מדיניות עליה נוקשה שהייתה נהוגה בשנים האלו בארצות הברית של אמריקה, הגיעו יהודים רבים לארץ ישראל.רוב מנהיגי היישוב הערבי בארץ, ראו זאת בעין יפה. יבואו אנשים עשירים, אנשים משכילים ויתנו תנופה לארץ הנחשלת. תהיה עבודה לכולם, יהיה פיתוח, רכבות אוטובוסים, מכונות חקלאיות וכל מה שצריך.

היה מנהיג ערבי אחד ויחיד, שיצא ונלחם נגד הדעה הרווחת. הוא עמד והתריע כי היהודים באים לארץ כדי לנשל את הערבים ולגרש אותם ממנה. מנהיג זה היה המופתי הידוע לשמצה חג' אמין אל חוסיני. אל חוסיני הצליח להביא להתמרמרות רבה של התושבים הערבים, התמרמרות שגרמה לבריטים להטיל מכסות ומגבלות על עליית יהודים לארץ ישראל. הטלת המגבלות על העליה לארץ החלו כשעשן אפרם של יהודים קדושים כבר עלה מארובות המשרפות הנוראות שבאושוויץ ובמיידאנק. פליטי החרב שניסו להימלט ארצה, נתקלו בהתנגדות הבריטית, אז החלה תקופת העליה הבלתי ליגאלית המכונה ה"העפלה".

כשגברה העליה, בנו הבריטים את מחנה המעצר "עתלית" בו החזיקו במעפילים שהצליחו לתפוס. המחנה היה מגודר, מוקף שומרים ומגדלי שמירה. היחס הבריטי ככל שהיה נוקשה, היה נח בהרבה מהיחס אותו קבלו היהודים מהנאצים ימ"ש, כך שבסך הכל, קבלו את הכל באהבה.

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
השמירה [צלם]

Yechiel
השמירה [צלם]

Yechiel
השמירה [צלם]

Yechiel
השמירה [צלם]

Yechiel
משקמי המחנה [צלם]

Yechiel
הצריף היחיד שנותר מהתקופה ההיא [צלם]

Yechiel
דגם המחנה [צלם]

Yechiel
כך הובלו העצורים [צלם]
  1. 1. הבעת תודה
    מרדכי זינגר 29/04/2010 01:41
    אין מילים להודות לכם על הכתבה היפה.
    הורי היו עצורים שם ופעם ראשונה שאני רואה את הסבל שהם עברו.
    בשבוע הבא יש יורצ"ט של אמי ע"ה שזכתה להקים דור לתפארת, לאחר השואה ובית מעצר זה.

    תודה לעורכים ולכתב.