יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

מי הטיפש שהצית את העיר?

לדוד כץ יש 5 הערות: על המשטרה והתקשורת, ראש העיר, ארגוני זכויות האזרח, והאחראי על מערכת הבריאות

דוד כץ (טור אישי) כ"ד בתמוז תשס"ט - 16/07/2009 22:29

1

אהרן פרנקו, ניצב בדרגתו, מפקד מחוז ירושלים, לא נחשב לאדם חסר-דעת. הוא אדם חכם. הוא אדם משכיל. הוא עשה בחייו הרבה תפקידים במשטרה. הוא הגיע לאן שהגיע בגלל יכולותיו, כישוריו, קשריו. אגב קשריו, יש לו קשרים מצוינים עם ראשי הציבור החרדי בירושלים. הוא מדבר, גם בימים אלה של אש ותמרות עשן, עם כולם.
 
אז מה קרה לפתע פתאום, שהכל יוצא מכלל שליטה? איך יכול לקרות מצב כזה, שאדם חכם ממליץ לעירייה – יהיו שיאמרו מחייב את העירייה – לפתוח חניון עירוני שהיה סגור עשרות שנים, בשבת? מישהו נפל על הראש?
 
איפה החכמה היתרה של קציני המשטרה? קרה משהו למישהו: או שהמישהו איבד את הראש, או שמישהו נותן עצות לא נכונות. ואפשרות נוספת: מישהו במשטרה חיכה לחילופי השלטון בירושלים, כדי לשוב ולהפוך את עיר הקודש לחילונית. החניון נפתח, הידד: החילונים ניצחו.
 
בינתיים, המפסידים הם תושבי ירושלים שזכו לכמה שנים של שקט, עד שקפץ עליהם רוגזם של אחד היושב בלשכת ראש העיר, והשני בלשכת מפקד המשטרה. מי מהם יותר חכם מהשני, אינני יודע. מה שבטוח, שניהם עושים בשבועות האחרונים את כל הטעויות האפשריות בדרך לפחי האשפה השרופים, להפגנות בשבתות ובימות החול.
 

2

מישהו יכול לגלות לי לאן נעלמו ארגוני זכויות האדם בישראל?
 
כצרכן ותיק של חדשות, אני רגיל לקרוא, חדשות לבקרים, הודעות לעיתונות של ארגוני זכויות אדם למיניהם (שהצד השווה שבהם: כולם אנשי שמאל), על חסימת דרכי גישה לכפר פלשתיני זה או אחר בשטחים, על מצור, מניעת מזון, ניתוקי חשמל, ועוד שלל טענות שונות ומשונות על מה שהצבא הישראלי מעולל לפלשתינים המעונים והמדוכאים.
 
סביר להניח שכל הטענות נכונות, אבל סביר להניח גם, שיש סיבה לכל דבר. כשיש טרור, או חשש לטרור – יש מחסומים וסנקציות. האם הסנקציות מוצדקות? לא. האם צריך למנוע מהאוכלוסייה לאכול ולשתות? לא. האם צריך לדאוג לערימות אשפה בחצרות הכפרים הערביים? לא. צריך לעשות הכל כדי למנוע סבל מהאוכלוסייה, ועל כך תלונותיהם של האגודות השונות לזכויות האזרח הפלשתיני בישראל.
 
אותם אנשי שמאל, כנראה חיים בפלנטה אחרת. הם קוראים רק עיתונים היוצאים לאור במזרח ירושלים. הם לא שמעו על הצעד המוזר, חסר התקדים, הנורא, של ראש העיר החילוני האחרון של ירושלים, ניר ברקת? הם לא שמעו שהאיש החכם הזה הורה להפסיק את מתן כל השירותים לתושבי גאולה, מאה שערים, בית ישראל, בוכרים והגלילות?
 
אולי הם כן שמעו, אבל פשוט מזדהים עם ההחלטה. החרדים הם אינם פלשתינים. מותר לחבוט בהם. מותר להשית עליהם ענישה קולקטיבית. יש תמונות של נערי שוליים מתפרעים, משחיתים רמזורים, מציתים פחי אשפה. המשטרה יודעת מי הם. הם לא משלנו. מציתי הפחים אינם חסידי "תולדות אהרן" שיצאו למחות, בכאב ובדם לבם על העוול שנעשה למשפחה החרדית מקהילתם. במקום שהמשטרה תעצור את פרחחי הרחוב, שריח האשפה המעורב באש ערב לחיכם, המשטרה יוצאת החוצה, נותנת למופרעים הצעירים להשתולל, ואז מגיע ראש העיר החכם, ומודיע בשער בת רבים: נעניש את כל עשרות אלפי התושבים.
 
מה קרה פתאום לאותם מעוגלי משקפיים מצפון תל-אביב? מדוע הם אינם זועקים את זעקת התושבים שאינם יכולים לצאת לרחוב בלי להחזיק חזק את נחיריהם, מחשש לריחות איומים ונוראים?
 
כל המוצא את אותם מגיני זכויות אזרח – מוזמן לפנות למערכת "אתרוג". חשיפה תקשורתית מובטחת.
 

3

שמעתי היום הרבה ידיעות בתקשורת על "האם המרעיבה". מי אמר שהיא הרעיבה את בנה? בגלל שפקידת רווחה או חוקר משטרה חושד כי האם הרעיבה את בנה, החשד הופך למשהו מבוסס?
 
מדוע התקשורת שמאד אוהבת אותנו החרדים, אינה מגדירה אותה, למשל, כ"האם החשודה בהרעבת בנה"? היא הרי רק בגדר חשודה. לא הוגש נגדה כתב אישום. היא כלל לא משתפת פעולה עם החוקרים. המשטרה מתבססת רק על עדויות חד-צדדיות של אנשי הרווחה ובית החולים, שחברו להם בתזמון מוזר ומעורר-תהיות, כדי להכפיש את האם, ואגב כך את הקהילה החרדית כולה.
 
התקשורת של היום מדברת בסיסמאות. כותרת של שתי מילים מוכרת יותר עיתונים. אם החשודה היא חרדית? אין אתיקה. אפשר לתקוף, להכפיש, להשמיץ, להפוך שמועות וחשדות לעובדות מוצקות.
 
ייאמר לשבחה של התקשורת, שאט-אט שומעים כבר קולות אחרים. פתאום שומעים ראיונות עם אנשים חרדים שאומרים את האמת (ההפוכה מהשקרים של המשטרה) על הפרשה הזו. אבל זה לא מספיק. מתייחסים אלינו כמו אל מטורפים מאיראן. ואנחנו לא. אם מישהו מטורף בסיפור הזה, הם דווקא השוטרים שאוהבים לראות דם. בסדיסטיות ראויה לכל גנאי, מתנפלים השוטרים על מפגינים, על עוברי אורח ואפילו על ילדים חסרי ישע, מכים, חובלים, עוצרים, גוררים. בלי שום טיפת רחמים על המפגינים שבאו למחות בכאב על העוול שנעשה למשפחה החרדית.
 

4

הייתי מצפה מאד לשמוע את עמדת משרד הבריאות על פרשת האם החרדית. הייתי מצפה לשמוע הבוקר על הקמת ועדת חקירה מטעם משרד הבריאות, שתחקור את כל הטענות, במקום החקירה המגמתית של המשטרה, הנעשית בשיתוף גורמי הרווחה ובית החולים. הייתי מצפה שהממונה על מערכת הבריאות במדינת ישראל יקום ויודיע כי בראש הוועדה עומד פרופסור מכובד, מנהל בית חולים לשעבר, מישהו שיהיה מקובל על כולם.
 
הייתי מצפה שאותו ממונה על מערכת הבריאות יציע למשטרה: שחררו את האם למעצר בית מחוץ לירושלים עד תום הבירור של ועדת הבדיקה.
 
הרבה ציפיות יש לי מהממונה על מערכת הבריאות במדינת ישראל, הלא הוא שר הבריאות בנימין נתניהו.
 
הוא עסוק במנוחה מקרבות התקציב בכנסת. נקווה שיתעורר מהר.
 

5

כעיתונאי שליווה אין-ספור הפגנות, מהומות-רחוב וכו', תמיד ניקרה במוחי השאלה: מה הועילו 'חכמים' בשריפת הפחים דווקא בכיכר השבת וברחובות הנלווים אל הכיכר? חוץ מלהזיק לשכנים, הם לא מצליחים להשפיע על אף אחד. למה שלא ילכו לעשות את מה שהם עושים ברחוב יפו, בשכונת קטמון, בבית הכרם, בכיכר ספרא, בתלפיות, ברחביה או בכל שכונה חילונית אחרת? למה דווקא אצלנו?
 
תשובות יתקבלו בשמחה.
  1. 3. כתיבה קולעת.
    ישראל חיים דוידוביץ 18/07/2009 23:25
    נקודות רבות ומענינות, טור שחייבים להפיצו כמה שיותר.
    חן חן לכותב המאמר.
  2. 2. לצלם להגיב ולפנות
    שלמה 17/07/2009 16:12
    אנימאד מזדהה עם הכתבה,לדעתי צריך לצלםבמקצעויות ולפרסם במדיה שלהם על מנת להראות את האמת, בנוסף להגיש תלונות למח"ש,למבקר המדינה ולכל פורום אפשרי
  3. 1. שפתיים ישק - טור מעולה
    חיים טברסקי 17/07/2009 11:46
    כל נקודה - פצצה. תשובות - אין.