שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

חשיפה: "עד המדינה הציג מסמכים מפוברקים"

העיתונאי מוטי גילת חושף היום כי ספחי הצ'קים ומסמכים נוספים שהציג עד המדינה ושהיה רשום עליהם א"א - מפוברקים. העד פיברק אותם בשביל לסחוט כספים מיזם הולילנד, הלל צ'רני. למרות זאת, טוען גילת, בידי המשטרה ראיות חזקות נוספות

אהרן שיין, ז' באייר תש"ע - 21/04/2010 12:49
מי זה א"א? העיסוק התקשורתי במהלך השבוע שעבר על השאלה אודות זהותו של א"א, האיש שלראשו נקשרו סכומי כסף שנאמדים בכ-3.5 מיליון ש"ח כתשלום שוחד עבור עזרתו בפרויקט הולילנד. עתה מתברר כי זהותו של א"א אינה כה חד משמעית – העיתונאי מוטי גילת מ"ישראל היום", חושף כי ספחי הצ'קים שהודלפו לתקשורת ועליהם נכתב א"א ומתחת לזה סכומי כסף גדולים – מפוברקים למעשה ואין להם ולמציאות, דבר.

לדברי גילת מקורו של המסמך ב"תיק סחיטה" שגיבש עד המדינה כנגד אולמרט וכנגד היזם של פרויקט הולילנד, הלל צ'רני, בניסיון להחזיר לעצמו מיליוני דולרים שלדעתו היו מגיעים לו בשל תפקידו כמתווך השוחד.

גילת מכנה את המסמכים המזויפים "ריב גנבים" – כלומר, ריב בין נותן השוחד למתווך שחילק את כספי השוחד לאנשים שסייעו בקידום הפרויקט. לפי גילת, עד המדינה הועסק על ידי צ'רני בתשלום השוחד ובשימון גופי הממשל השונים כדי לקדם את הפרויקט. תמורת עזרתו שלשל עד המדינה לכיסו סכומי ענק של עשרות אלפי דולרים מידי חודש. בשלב כלשהו חש צ'רני כי חוזהו של המתווך מעט נדיב מדי ולפיכך הוא חתם עימו על הסכם חדש ובו הוא קיצץ בתנאי העסקתו.

וכאן מגיע הסיפור הגדול. בשלב כלשהו החליט עד המדינה כי התשלום שנתן לו צ'רני אינו מספק ולפיכך הוא החליט לתבוע ממנו הפרשים של מיליוני דולרים. כדי "לשכנע" את צ'רני למלא דרישותיו, חיבר עד המדינה את "מסמך הסחיטה" בו הוא מפרט את פועלו – כיצד שיחד את כל הגופים הקשורים בפרויקט לשם קידומו. לצורך כך, הוא פברק ספחי צ'קים שמעולם לא נתן ורישומים שאינם אמת, זאת מתוך הנחה שצ'רני אינו מעורב בפרטים ולא ידע להבחין בין סכום אמיתי לסכום שאינו אמיתי.

צ'רני, הבין כי הוא נתון לסחיטה מצד עד המדינה והוא פנה לידידו הטוב אהוד אולמרט וסיפר לו על כך. אולם השניים החליטו שלא להגיש תלונה על סחיטה, אלא להמתין שמא העניין יתפוגג מעצמו. אולם עד המדינה פגש בדרך בניצב בדימוס, אריה עמית, וסיפר לו על העניין. עמית שכנע את עד המדינה להעיד וניהל בשבילו משא ומתן עם המשטרה ועם הפרקליטות – מו"מ שהבשיל לחתימה על הסכמתו להיות עד מדינה.

גילת מספר דוגמה על זיוף הנתונים שעשה עד המדינה: בשנת 1996 הוגשה תלונה למשטרה על חששות לכאורה לאי סדרים בפרויקט הולילנד, התלונה נסגרה. במסמך הסחיטה שחיבר עד המדינה הוא פירט שלשם סגירת התלונה במשטרה הוא שילם סכום של כ-300,000 דולר לשני קצינים במשטרה - אחד מהם כבר אינו בחיים. ההנחה הייתה שצ'רני אינו מתמצא בפרטים אלו ולפיכך ראה העד בעניין פוטנציאל לניפוח הוצאותיו בסכום של מאות אלפי דולרים.

החשדות עדיין מבוססים

למרות זאת, טוען גילת, המשטרה הצליחה לבסס את רוב חשדותיה ממקומות אחרים. כך שעל אף מוגבלות אמינותו של עד המדינה – יש בידי המשטרה ראיות נוספות הקושרות את אולמרט לפרשה. גילת מוסיף, כי אי חזרתה לארץ של ראש לשכתו לשעבר של אולמרט, הגב' שולה זקן, מעידה כי ככל הנראה יש בידי המשטרה עדויות חזקות מעד המדינה.

בנוסף חושף גילת כי מסמים אלו אינם מהווים כלל את החשד נגד אולמרט. לדבריו, "החשדות האמיתיים נגד ראש הממשלה לשעבר - בנוסף לכתב האישום החמור במשפט שכבר מתנהל נגדו - הם במגרשים אחרים. המגרשים האלה נבדקים עתה בקפידה גם בארץ וגם מעבר לים".