יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

הרפורמה: מאמצים לגייס רוב לקראת ההצבעה

העבודה לקראת פשרה ברפורמת המינהל, יהדות התורה ממתינה להכרעת גדולי התורה

דוד שמואלי י"ג באב תשס"ט - 03/08/2009 11:45
האיומים, הלחצים, האזהרות, ממשיכים לעשות את דרכם לחברי-הכנסת המתנגדים אידיאולוגית ליוזמת ההפרטה של נתניהו, אולם ככל הנראה, הפוליטיקה שוב תנצח. מלחמת הכוחות בין נתניהו למורדי העבודה בשיתוף עם האופוזיציה עדיין בעיצומה, אולם כשבשביל נתניהו מדובר בלהיות או לחדול, התוצאה עשויה להיות מוכרעת לטובתו.
 
בנוסף לכאבי הראש של נתניהו, סיעת העבודה עדיין לא אמרה את מילתה האחרונה בכל הנוגע לחוק. בסוף השבוע דחה ראש הממשלה שתי דרישות שהציב שר הביטחון לקראת ההצבעה, האחת: הקטנת כמות הקרקעות שיופרטו בחצי - מארבעה אחוזים לשני אחוזים בלבד. השניה: לשנות את הסעיף הקובע כי הקרקעות יימכרו.
 
ראש הממשלה מצדו מוכן להתגמש ואינו רוצה להציב את ברק בין הפטיש לסדן. גם השר הרב אריאל אטיאס מעורב בניסיונות הגישור. אחת האפשרויות היא שהחוק יעבור, ולאחר מכן ייעשו השינויים בוועדה מיוחדת שתבצע תיקונים לחוק.
 
מצבו הפוליטי של ברק רגיש במיוחד. זאת, בשל העובדה שביום רביעי הקרוב מעוניין ברק לאשר את החוקה החדשה של מפלגתו. עד אז מבקש ברק לרשום הישג כלשהוא בכל הנוגע להפרטה. גם נתניהו מבין לליבו, ומכאן המאצים להגיע לפשרה כזו או אחרת, שתרצה את כל הצדדים.  
 
ובינתיים, מורדי העבודה לא שוקטים על השמרים. מהשעות הקטנות הלילה וגם בשעות אלה, מטלפנים במטות המאבק לכל הח"כים, בניסיון לשחזר את ההישג שעיכב את הרפורמה לפני שבועיים. בין שלל הדמויות שגויסו למשימה, בלטה נוכחותו של חוזה המדינה: מאות פעילים הפגינו אמש סמוך לרחובות הרצל ב-16 ערים שונות בישראל.
 
"היום זהו מבחן מאוד קריטי לשרי מפלגת העבודה - האם הם יהיו הראשונים בתולדות מפלגת העבודה ובתולדות המדינה להפריט קרקעות מדינה, שזה מעשה שלא יעשה", אמרה שלי יחימוביץ', "זה מבחן לכל אדם אידיאולוגי - האם הוא שותף להחלטה כה מרחיקת לכת".
 
המטרה המרכזית העומדת בפני מתנגדי הרפורמה היא לאותת לממשלה שהפרטת הקרקעות נוגדת את ערכי המדינה הבסיסיים, של הקמת המדינה. "אנשים יוכלו להשתמש בקרקעות לצרכים שהם לא בהכרח לטובת העם היהודי", הסבירו הפעילים, "אנחנו לא יודעים מי ירכוש אותן - גם איילי הון סעודים יוכלו לקבל פיסה מארץ הקודש".
 
לעומת זאת, בלשכה של נתניהו דוחים את שלל הטענות נגד הרפורמה: שם משוכנעים שבעלי-הון לא ישתלטו על אדמות כפי שאירע בעולם העסקי. רשויות התכנון, מבטיחים באוצר, יוכלו לאכוף את חוקי הבנייה, גם על בעל בית פרטי. יותר מהכרעה ערכית או כלכלית.
 
ובתוך כך, יהדות התורה עדיין לא מסרה את תשובתה לראש הממשלה בנימין נתניהו באשר לאופי הצבעתה על רפורמת מינהל מקרקעי ישראל. מי שאמור להכריע בסוגיה הוא מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א שעשוי להידרש לסוגיה במהלך היום, בהנחה וקולותיהם של חברי יהדות התורה ישפיעו על תוצאת ההצבעה.
 
לפני כשבועיים, כשהרפורמה עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, התיר מרן הגרי"ש אלישיב לחברי יהדות התורה להצביע בעד החוק. משכך, לא נראתה כל התנגדות או הימנעות כל שהיא מצד החברים. ל'אתרוג' נודע כי אברך כולל המתגורר ברמות בירושלים הוא זה שחולל את הבעייתיות שבתמיכת החרדים בחוק.
 
"חיבור בן שלושים דפים אותו הגיש האברך למרן הגרי"ש אלישיב בסוף השבוע שעבר, הוליד את הצורך בחשיבה מחודשת", אמרו ל'אתרוג' מקורבי ח"כ הרב אורי מקלב. הדיון האמור נסב סביב האיסור 'לא תחנם', קרי:  קיים איסור לחון למי שאינו יהודי בקרקע בארץ ישראל, כשבמקרה הזה, במידה ויועברו קרקעות לבעלות שאיננה יהודית במסגרת הרפורמה, הרי שעלולה להיווצר כאן בעיה הלכתית.
 
יחד עם זאת, על-פי המסתמן יהדות התורה לא תתנגד לחוק, וכפי שסוכם עמה בהסכם הקואליציוני. זו תעשה הכל כדי שלא לטרפד את הרפורמה, ומאידך, במקרה והגרי"ש יאמר כי קיימת בעייה הלכתית, יהדות התורה לא תהיה שותפה אקטיבית. ראשי הקואליציה בודקים בשעות אלה האם שוב נמצא החוק בסכנה אלקטורלית. בהנחה וכך הם פני הדברים, יהדות התורה, עשויה להימנע.