יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקומון

עמנואל: מעבר לקו, מנסים להתרחב

ראש מועצת עמנואל, ר' עזרא גרשי, בראיון ל"אתרוג", מסכם שנה כלכלית קשה במיוחד

אבי גרינוולד י"ח בחשון תש"ע - 05/11/2009 07:00
ר' עזרה גרשי, ראש המועצה המקומית עמנואל, אינו טירון במערכות מוניציפאליות. טרם נכנס לתפקידו האחרון כראש עירייה, כיהן 18 שנים כמזכיר המועצה ויועץ למועצה.
 
למרות הוותק הרב שצבר, ואולי דווקא בגללו, תחילתו של הראיון עימו לא מקורי ולא מפתיע. בפתח השיחה מעלה הרב גרשי את הנושא הכלכלי המעיק. אם בכל עיר העניין הזה מפריע ומספק סיבה טובה להתחיל איתו ראיונות לתקשורת, בעמנואל על אחת כמה וכמה. גרשי מספר, שמרכז השלטון המקומי נתון באנדרלמוסיה גדולה, ועד לרגע זה לא ברור מה יקבלו במסגרת התקצוב לשנת 2009.
 
מה היעד המרכזי שהצבת לעצמך בכניסתך לתפקיד, וכמה התקדמת לקראת המימוש שלו?
 
"המטרה הראשונית והעיקרית שלי הייתה להבליט את עמנואל על המפה מבחינת אכלוס. להביא גופים מבוססים וקהילות לעיר. אבל מה שקורה במערכת הפוליטית משליך עלינו באופן ישיר. באו אובמה ושותפיו וטרפו את כל הקלפים (הכוונה כמובן להקפאת הבניה א.ג.), כך שכרגע אנחנו כלי משחק בנושא השלום. חסידות קרלין, לדוגמא, רוצה להגיע לכאן בהמוניה. קבוצה גדולה ואיכותית מחכה לאישורים הנדרשים, ואנחנו מנסים להשיג אותם. נקוה שהממשלה לא תתקע לנו מקל בגלגלים".
 
כמה תושבים מתגוררים כיום בעמנואל, והאם הישוב בתהליך צמיחה?
 
"נכון להיום, יש כ-4000 תושבים, כן ירבו. יש ביקוש גדול כל העת, ואין כמעט דירות, גם לא להשכרה. לאחרונה נתקלנו בחמישים משפחות שרצו לקנות דירות באופן מרוכז ופשוט לא מצאו. יש שלדים ודירות לא גמורות, חלקם בשלב מואץ, אך לכל דבר יש את הבעיות שלו, כל דירה והצרה שלה. חלקם עם בעיות משפטיות, אחרים ממתינים להחלטת ממשלה. אנחנו ממתינים כעת להחלטה בנושא הקמת שכונה חדשה, ואני מייחל שההמשלה תאשר ותזרז את הנושא".
 
אחת מפינות החמד בעמנואל

הזכרת בפתח הדברים שהמצב הכלכלי קשה וחלק נכבד מהתקציבים קוצצו, ובכללם התקציבים העירוניים. עד כמה זה משפיע עליכם, ואיך אתם מתמודדים עם זה?
 
"לא מתמודדים, חד וחלק, תאמין לי שגם אני מעדיף לחפות ולומר מסתדרים, עוברים את זה, ועוד מילים יפות. תכל'ס, המצב קשה מאוד". הרב גרשי לא מרוצה, בלשון המעטה, אך משתדל לפעול. "אני משתדל להיעזר בשרים שלנו, במשרדי הפנים, הדתות והשיכון, כמו ברב פרוש ממשרד החינוך. ברמה הפרטנית כולם מנסים לעזור, אך ברמה הכללית העניין לא כל-כך פשוט ושום דבר עוד לא פתר את הבעיות, אבל בהחלט אני מרגיש השתדלות כנה מצידם לעזור, וזה בהחלט מעודד.
 
"קיצצו לנו הרבה. עמנואל מוגדר כישוב סוציו-אקונומי נמוך בדרגה 2, ואחרי הקיצוץ שעשו לנו בבשר החי, לא השאירו לנו אויר לנשימה. יש לי טבלאות שמדגימות את הקיצוץ באופן מזעזע. לדוגמא, מענק המודל שלנו ממשרד הפנים בשנת 2004 היה 135% משום שהבינו כי היישוב שלנו במצב מיוחד. מאז זה התדרדר משנה לשנה ועכשיו זה עומד על 65%. אם הם מנסים ללמד את הסוס לא לאכול, עד שיום אחד ימות, לפחות שיתנו לו למות בכבוד. לא בצורה דרסטית כזאת.
 
"עד לפני שנתיים העירייה עוד תמכה קצת במוסדות החינוך, כמה שיכלנו. בשנתיים האחרונות זה פשוט בלתי-אפשרי, אין מאיפה. בכל ישובי השומרון יש תוכנית במימון משרד החינוך של יום לימודים ארוך, רק בעמנואל אין. דיברתי אתם כבר כמה פעמים, והם אמרו לי שכעת באווירת הקיצוץ הכללי אין על מה לדבר, ושנחכה לפחות שנה או שנתיים. ב-2004 המענקים שלנו היו קצת יותר מ-14 מליון שקל, עכשיו זה עומד על 7 וחצי מליון, שגם הם לא הגיעו עדיין בפועל". אך לא על כולם הוא קובל ומתלונן, הרב גרשי. "בהקשר למשרד הפנים, אני חייב לציין את השר הרב אלי ישי שמנסה בכל יכולתו לסייע בידינו, ותמיד דלתו פתוחה בפנינו".
 
מה מצב התעסוקה בעמנואל?
 
"ברוך ה' הבאנו לעיר לשכת תעסוקה כדי שהתושבים לא יצטרכו לנדוד עד ללשכה באריאל. כעת יותר קל למצוא עבודה. נגדיר זאת כך: כל מי שרוצה באמת לעבוד – מוצא עבודה".
 
איזה נקודה ייחודית אופיינית יש לעמנואל, על פני שאר הערים החרדיות?
 
"עמנואל הינו ישוב חרדי באווירה כפרית, אין אף ישוב חרדי שבנוי בצורה כזאת. יש קשר יותר אמיץ בין האנשים וכולם מכירים את כולם. מאידך, יש בזה גם את המינוסים של ישוב קטן, ויכוח קטן שבעיר כמו בני ברק היה נעלם בצ'ולנט, כאן תופס מיד כותרות".
 

ילדי עמנואל בגן המשחקים העירוני


האם יש קשר בינך לבין עמיתיך, ראשי הערים החרדיות?
 
"ודאי שיש קשר. פורום ראשי הערים החרדיות שמתכנס מדי פעם, לומדים אחד מהשני ומתייעצים. לכולם יש מה לתרום, ואפילו הגדולים לומדים לפעמים מהקטנים. עם הרב יצחק עידן מאלעד יש לי קשר באופן מיוחד, וגם עם הרב יעקב אשר מבני ברק". אם לא די במפגשי הפורום הקבועים, ראשי הערים נפגשים לעיתים גם בשמחות משפחתיות של עסקנים ואנשי ציבור. "ביום ראשון הקרוב, יש בר מצווה לבן של שוקי לרר, הצלם החרדי, וגם שם אני מניח שנפגש כולם. לא חושב שמישהו יפספס את האירוע הזה".
 
יש כאלו שהמיקום של עמנואל מרתיע אותם, ולא שוכחים את הפיגועים הנוראיים שאירעו בה. יש לך משהו לומר להם?
 
"ראה, תמיד מה שרחוק מפחיד יותר. אי-אפשר להתעלם מכך שהיו פיגועים, אבל ברוך ה' שקט כאן כבר שבע שנים, והלוואי שימשך כך. גם בירושלים היו פיגועים ובכל זאת אנשים גרים שם עדיין. אנחנו מחפשים כעת יחסי שכנות טובים עם הישובים הערבים שבסביבה. לשם כך אנו מרימים פרויקט לאזור תעשיה משותף יהודי-ערבי בשומרון. יש כבר תמיכה לאומית ובינלאומית, ויש כמה גופים בינלאומיים – איני יכול לפרט עדיין – שתומכים במהלך הזה מאוד. אני מקווה שזה יתקדם מהר, כי אם הפרויקט יצליח, הדבר יקל עלינו את המצב הכלכלי ונוכל לעמוד בכוחות עצמינו".
 
עמנואל ידוע כישוב בעל אופי תיירותי, זה גם ניכר בשטח?
 
"במפורש כן. בעיקר בימי בין הזמנים ובחופשות החגים, הרבה חרדים מהשפלה והמרכז מחפשים מקום עם אויר טוב, במחירים זולים, ואנחנו משתדלים לא לשעמם אותם פה. יש בריכה מקבילה כך שכל המשפחה יכולה ללכת לבריכה. יש את האוויר הנפלא, ותעסוקה לילדים".
 
התפרסם לאחרונה שעיריית עמנואל שלחה גובים למחוסרי אמצעים לגבות ארנונה. איך זה קורה?
 
"ראשית, צריך להבין שזה קורה בכל עיר, וכאן אפקט העיר הקטנה שוב משחק לרעתנו. מה שקורה יום-יום בבני ברק, קורה כאן רק פעם בשנתיים, ובכל זאת כאן זה יעלה לכותרות. לעצם הסיפור, היו שני אנשים מחברה פרטית, שמשרד הפנים סיכם איתם את נושא גביית הארנונה. הם הסתובבו והדביקו התרעות בבתי בעלי-החובות. עם כל אי הנעימות שבדבר, זה מחויב המציאות, ואף עירייה לא יכולה להרשות לעצמה לוקסוס של ויתור על הארנונה. בטח לא במצב הכלכלי כמו שלנו".


  1. 4. הוא מנהל משפט נגד הציבור החרדי!!!!
    לא שוכח 06/11/2009 00:13
    בת"ת של החסידים בעיר, על כך שלא מקבלים לטענתו ספרדים.

  2. 3. הוא ראש מועצה מצויין
    כי עמנו א-ל 05/11/2009 15:23
    יותר טוב מהגערר הקודם שברח לבית שמש.
  3. 2. כו!
    חבי 05/11/2009 14:38
    סוף סוך יש איזה ראש עיר לא גאוותן ולא "כחי ועוצם ידי"
  4. 1. ראיון מרתק
    שמוליק 05/11/2009 07:19
    וכל הכתבות על המועצות החרדיות מרתקים