יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

אנ"ש

נשיא רוסיה התעניין: איך מדברים היום אידיש?

ביקור היסטורי של נשיא רוסיה דמיטרי מדבדב ב"עיר האידיש" בירובידז'אן ברוסיה, במרכז הקהילה היהודית, בספריה ובבית הכנסת, יחד עם רבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר. "בלתי אפשרי להבין מהי עבורנו משמעות הביקור" אומרים בקהילה היהודית

יעקב בלוי, כ"ט בתמוז תש"ע - 11/07/2010 16:35
"בלתי אפשרי להבין מהי עבורנו ועבור הקהילה היהודית כולה בחבר העמים, משמעות ביקורו של נשיא רוסיה בבית הכנסת היהודי בבירובידז'אן", אומר בדמעות יהודי קשיש אחוז התרגשות, מזקני הקהילה היהודית במקום, לאחר ביקורו ההיסטורי של הנשיא דמיטרי מדבדב, מלווה ברב הראשי לרוסיה הרה"ג רבי בערל לאזאר שליט"א.

ואכן, קל להבין את ההתרגשות הרבה שאחזה ביהודי בירובידז'אן ורוסיה כולה, למראהו של הנשיא מביט בחיוך בילדי הקהילה היהודית ומתבונן בארשת מלאת כבוד, בספרי התורה וספרי הקודש בהיכל בית הכנסת.

העיר בירובידז'אן הוקמה בתקופת משטרו של הנשיא סטאלין במטרה להרוס ולעקור את היהדות מיהודי ברית המועצות. הממשל ביקש להביא את היהודים למקום נידח, במנותק מהקהילה היהודית, לבנות עבורם סביבה חדשה, עם מציאות יהודית אחרת, משוכתבת. כך שונתה האידיש היהודית, האותנטית, לאידיש מודרנית, ספרי העברית הוחדרו ברוח ההשכלה והציביון כולו הוביל להרס היהדות.

שנים חלפו. חודש תמוז תש"ע, ייצרב בתודעת בירובידז'אן כולה והיהודית בפרט, כרגע של מפנה היסטורי. חמש שנים לאחר שבית הכנסת הוקם לראשונה, עם מניין מתפקד וחיים יהודים שוקקים, קיבלו כשמונת אלפים יהודי האזור, את פניו של הנשיא דמיטרי מדבדב, מלווה ברב הראשי, הגר"ב לאזאר, מושל המחוז ור' אלכסנדר ברדה, מאיגוד הקהילות היהודיות בחבר העמים.

ביקורו של מדבדב בבירובידז'אן הוא היסטורי לא עבור הקהילה היהודית אלא עבור העיר כולה. זו הפעם הראשונה בה נשיא מכהן מבקר בעיר, אירוע שגרם לתכונה רבה, שבועות רבים קודם למאורע. הרחובות נסגרו לתנועה מספר ימים לפני הביקור, כאשר המשטרה נמצאת במקום בנוכחות מלאה ומאבטחת היטב את בית הכנסת והרחובות הסמוכים לו.

"ההתרגשות והתכונה שהיו כאן לקראת הביקור, לא ראיתי בשום מקום בעולם", מספר הרב הראשי לרוסיה הרב בערל לאזאר. "כדי להבין מעט מהו המקום הזה, צריכים לטוס תשע שעות ממוסקבה, לאחר מכן להמשיך שלוש שעות ברכב, שם, במקום עליו ניתן להמליץ את המילים 'לא ישב אדם שם', בנו את העיר הזו".

באורח נדיר, כאשר גורמים שאינם אנשי ממשל כמעט ואינם מצטרפים למסעות רשמיים של הנשיא, פנתה לשכת מדבדב, מספר שבועות קודם לביקור המיוחד, אל הגר"ב לאזאר על מנת שיתלווה אליו בביקורו בעיר. "הנשיא רוצה לבקר בבית הכנסת ולראות את הקהילה היהודית", נאמר לרב לאזאר. ואכן, הייתה זו גולת הכותרת של ביקורו המתוקשר וההיסטורי במקום.

במהלך ביקורו בבית הכנסת, נכנס הנשיא עם הרב לאזאר אל הספריה היהודית, התבונן בספרים יהודים עתיקים, ספרי האידיש בהם סיפורי הבעל שם טוב, מנהגים חסידיים, כל זה לצד ספרי האידיש האפיקורסים שנותרו במקום מתקופת סטאלין.

הנשיא התעניין אצל הגר"ב לאזאר על התפתחות שפת האידיש, היכן ובקרב מי מדוברת שפה זו ומה מקומה כיום בתוך הקהילה היהודית בחבר העמים ובכלל.

בהמשך קיבלו את פניו של הנשיא, בתוך היכל בית הכנסת, קבוצה מילדי הקהילה, שהכינו לכבודו שיר והצגה בנושא יהודי. הנשיא התעניין מאד ואף הקדיש חתימה לאחד הילדים שחגג יום הולדת באותו יום. מדבדב הביע את שביעות רצונו בפני הגר"ב לאזאר לראות את צעירי הקהילה משגשגים ומתפתחים.

לביקור נלווה גם מושל המחוז, מר אלכסנדר ויניקוב, שהתמנה לתפקידו לפני כחודשיים בלבד. המושל, יהודי חם ומסור להתפתחות הקהילה היהודית, היה שותף לתוצאה המיידית בשטח של ביקור הנשיא והרב במקום והצהיר: אקצה שטח סמוך לבית הכנסת על מנת להקים במקום מקווה טהרה יהודי, הראשון בהיסטוריה באזור כולו, בו מתגוררים יהודים קרוב לשמונים שנה. בשבועות הקרובים יגיע ויניקוב למוסקבה בכדי להפגש עם הגר"ב לאזאר לדון במגוון נושאים, בהם קידומה של הקהילה היהודית בבירובידז'אן.

"אין ספק שלנשיא יש ידידות מיוחדת עם הקהילה", אומר הגר"ב לאזאר המשחזר את שיחתו עם הנשיא בין כתלי בית הכנסת, "הוא דיבר הרבה על העבודה של הרבנים והשלוחים המכהנים בכל הקהילות ועד כמה עבודתם חשובה. הנשיא אמר כי הוא מאמין שיש לעזור להם בכל דרך, הוא הצעיר כי הרבנים והשלוחים הם העתיד של הקהילה היהודית".

התקשורת הרוסית כולה, וזו המקומית בפרט, סיקרה באופן נרחב את ביקורו של הנשיא בבירובידז'אן ובבית הכנסת היהודי. במהלך הראיונות לכלי התקשורת אמר הגר"ב לאזאר כי עצם ביקורו של הנשיא בקהילה היהודית בעיר מראה עד כמה הקהילה היהודית כאן חזקה, אך יתירה מכך, עצם הביקור בעיר הוא בזכות הקהילה היהודית.

המפגש התקיים בערב שבת ובמהלך השבת שהה הגר"ב לאזאר עם אנשי הקהילה היהודית בעיר חברובסק הסמוכה. בעיר חברובסק פועלת קהילה תוססת, עם בית הספר 'אור אבנר', פעילות לנוער וצעירים, תחת שרביטו של השליח הרב יעקב סניטקוב, מקורב שחזר בתשובה לפני 15 שנה וכיום פועל גדולות ונצורות עם יהודי המקום.

כאשר שמעו יהודי העיר על ביקורו של הרב לאזאר בבירובידז'אן, הפצירו ברב הראשי לבוא ולבקר גם אותם. במהלך השבת, ניגשו כמה מהם אל הרב וסיפרו לו כי ביקורו של מדבדב בביתה כנסת נתן גושפנקא ותנופה אדירה לעבודתה של הקהילה היהודית. "יהודים שעד היום היססו והסתייגו להגיע לבית הכנסת מגיעים היום בגאווה, לאחר שראו כיצד הנשיא מגיע ומביע התעניינות בנעשה בקהילה. זה נתן לנו דחיפה חזקה מאד", אמרו יהודי הסביבה לרב הראשי.

קשר מיוחד במהלך השנה כולה

קשריו הענפים והעמוקים של הרה"ג רבי בערל לאזאר עם צמרת הממשל הרוסי, הינם מפורסמים בחבר העמים ובעולם כולו. בזכות הקשר המיוחד וההערכה הרבה הנרכשת בקרמלין ליהודי חבר העמים ולרב הראשי, זוכה הקהילה לעדנה מיוחדת בכל הקשור להתפתחות מוסדות החינוך, מרכזי הקהילה והחיים היהודים בכל מקום.

רק יומיים בלבד לפני הפגישה עם הנשיא, השתתף הגר"ב לאזאר באירוע מיוחד עם נשיא המדינה, במסגרת קרן ממשלתית המעניקה תמיכה למשפחות חיילים או שוטרים שנפגעו במערכות הצבא הרוסי. היה זה באירוע הצדעה לתומכי הקרן, בו השתתפו 12 איש בלבד, בהם ארבעה נציגי הדתות והרב לאזאר, נציג העם היהודי, בתוכם. בעוד כשלושה שבועות ייפגש הרב הראשי שוב עם הנשיא, במסגרת ישיבה מיוחדת עם ראשי הדתות במדינה.

"יש שוני גדול ביחס לדתות בכלל וליהדות בפרט", אומר הגר"ב לאזאר, "היהדות נחשבת כיום לדת מרכזית וכמעט כל נושא העולה במדינה ישנה התייחסות אוטומטית לדעתה והשקפתה של הקהילה היהודית. יש פגישות פרטיות במהלך השנה עם הנשיא וראש הממשלה מר ולדימיר פוטין", מסכם הרב הראשי, "העם היהודי התרגל לנס הזה".