יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

אנ"ש

רבני אירופה: לא נשתף פעולה עם "סמינרים לגיור"

במוסקבה ציינו 20 שנה לכהונת יו"ר 'ועידת רבני אירופה', הגר"פ גולדשמידט, כרב ואב"ד מוסקבה

ישראל כהנא ט"ז בכסלו תש"ע - 03/12/2009 09:50
לראשונה מאז המהפכה הבולשביקית הוסמכו אתמול (ד') במוסקבה שמונה אברכים, תלמידי ישיבת 'תורת חיים' בעיר. שמונת האברכים הם: הרב בן ציון מלמד, הרב משה כץ, הרב מיכאל וולחוב, הרב ליפא הרמן, הרב אריה לייב גלצ'וק, הרב יעקב בר, הרב מאיר לוין והרב יצחק ליפשיץ, כולם ילידי רוסיה שלמדו והתחנכו במוסדות התורה במוסקבה ועמדו בכור המבחן בביה"ד של מרן הגר"ש הלוי וואזנר שליט"א ואצל הגאון הגדול רבי ניסים קרליץ שליט"א.
 
במהלך טקס הסמיכה המרשים, הונצחה ישיבת 'תורת חיים' ע"ש נשיא הקונגרס היהודי העולמי, מר רונאלד לאודר, שתרם את קמפוס הישיבה. היה זה האירוע המרכזי בסדרת אירועים מרשימים שבהם חגגה השבוע יהדות אירופה שני עשורים לחידוש חיי היהדות ברוסיה ולכהונתו של יו"ר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה', הגאון רבי פנחס גולדשמידט שליט"א כרב ואב"ד מוסקבה.
 
היום (ה') יינעל במוסקבה כינוס הוועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה". הרבנים המתכנסים במסגרת דו-שנתית באחת ממדינות אירופה בחרו להתכנס במוסקבה כדי להביע את הערכתם לקהילה היהודית ולמוסדותיה המפוארים ולעומד בראשם הגר"פ גולדשמידט.
 
הרבנים מצרפת, גרמניה, איטליה, פולין, הולנד, שוויץ, בלגיה, אוקראינה, אנגליה ורוסיה עסקו במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה ויצאו לסיורים ולמפגשי חיזוק של הקהילה היהודית ומוסדותיה.

הרבנים ביקרו במוסדות הקהילה היהודית ובהם בתי הכנסת המפוארים, כולל האברכים. מוסדות החינוך התורניים, בתי הספר 'עץ חיים' המתנהלים ביד רמה על טהרת הקודש על ידי הגר"פ גולדשמידט, וביהלום שבכתר; ישיבת 'תורת חיים' שבראשותו של המנהל הרבני של הועידה וחבר בד"צ מוסקבה, הגאון רבי משה לבל שליט"א. בכינוס השתתף אורח הכבוד מישראל, השר לחברה ומורשת ישראל, ר' משולם נהרי. הכינוס ייחתם בטקס חנוכת מקווה הטהרה בעיר טולא הסמוכה למוסקבה.
 
במהלך הכינוס נועדו הרבנים עם יו"ר הסנט ברוסיה, מר סרגיי מירונוב, ראש עיריית מוסקבה, מר יורי לוצ'קוב, ונציגו של נשיא הפרלמנט האירופי, מר פרגס אוברה, המשמש כיועץ האחראי על הקשר בין הפרלמנט לנציגי הדתות. נשיא הפרלמנט, מר ג'זי בוזק, ראש ממשלת פולין לשעבר, שיגר באמצעות נציגו מכתב ברכה מיוחד לכינוס הועדה המתמדת במוסקבה. במהלך הכינוס נועדה משלחת מחברי הועידה גם עם הפטריאך הרוסי, קיריל .
 
בין הנושאים שנדונו בשלושת ימי הדיונים; הרחבת פעילות בית הדין המיוחד דאירופה בראשות אב"ד דאירופה, הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי שליט"א ודרכי המימון לפעילותו; הרחבת פעילות ועד ההלכה המיוחד הנותן מענה הלכתי לכל רבני אירופה בנושאים הלכתיים בחיי היומיום ובנושאים עקרוניים בהתייעצות עם גדולי ופוסקי הדור שליט"א; היחסים עם הרבנות הראשית לישראל; היחסים עם הדתות, ובמיוחד עם הוותיקן; עריכת סמינרים למשגיחי כשרות; שיתוף פעולה בסמינר לאתיקה ורפואה בשוויץ; סמינרים לרבנות בשיתוף פרויקט 'לעתיד' של הג'וינט, ועוד.
 
הרבנים קבלו סקירה מקפת על פעילות הועידה מפי הממונה על קשרי החוץ של הועידה, ר' פיליפ כרמל, ובהם "הקרב" להדיפת המתקפה על השחיטה הכשרה באירופה והמאבק לחקיקה המיוחדת של הפרלמנט האירופי להגנה על הזכויות היהודיות ביבשת.
 
מנכ"ל הועידה, ר' אבא דונר סקר בסיפוק את הצלחתו של 'פרויקט המקוואות', במהלכו הוקמו עשרות מקוואות ברחבי אירופה, ולאחרונה בערים טולא, סרטוב ובישיבת 'תורת חיים' בפאתי מוסקבה ועל השלמתו בתוך כמה חודשים של מקווה הטהרה בירוסלבה. הרב דונר סקר בהרחבה את הקשיים העצומים לגיוס המימון הדרוש להקמת המקוואות. "לשמחתי, דווקא בישראל הצלחתי לגייס מימון להקמת מקווה הטהרה בדוטמונד שבגרמניה, אך אנו עומדים בפני ביקוש אדיר מקהילות שונות באירופה ואין לנו את המימון הדרוש", אמר.
 
הועדה גם החליטה על עיבוי והמשך התוכנית להקמת כוללי אברכים במקומות נוספים, שכן לדעת ראשי הועידה, האברכים ובני-ביתם מקיימים בפועל את הקהילה ומאפשרים את קיומה והתפתחותה ועוסקים בפעילות תורנית ענפה. הוחלט על הקמת כוללי אברכים בפראג, ברומא ובוורשא. הרבנים קבלו סקירה על היקף הפעילות התורנית ברחבי רוסיה מפי יו"ר הועדה המתמדת, הגר"פ גולדשמידט ועל פגישתו האחרונה עם שר החוץ של רוסיה, מר יורי לברוב. כך גם קבלו הרבנים סקירה על פעילות הועידה בהגנה והצלת בתי העלמין ברחבי אירופה ושדרוג מערכת הכשרות האירופית ה-ECK.
 
חברי הוועדה המתמדת נדהמו לשמוע את עדותיהם של רב ואב"ד ליאון, הגר"י טובול ורבה של ז'נבה, הגר"י דיין על חילול בתי העלמין בטורקיה. שני הרבנים היו שליחי הועידה וביה"ד ד'אירופה שבנשיאות הגר"ח הכהן ארנטרוי שליט"א, לטורקיה במסגרת התביעה שהוגשה בעניין זה לביה"ד על ידי אישים מישראל. בפני הרבנים הוצגו תמונות קשות של בתי העלמין וגילוי הדעת של גדולי ישראל שליט"א בעניין. חברי הועדה החליטו כי עדויות אלו יובאו, כמובן, בפני ביה"ד ועד לפסיקתו לא תתאפשר כל פעולה בבתי העלמין.
 
הרבנים דחו בתוקף את הניסיונות של גופים זרים לערוך גיורים וסמינרים מעורבים למיועדים לגיור באירופה. מנכ"ל הועידה, ר' אבא דונר גילה כי נועד לפני כמה ימים, לקראת כינוס הועדה המתמדת במוסקבה, עם מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרן ליב שטינמן שליט"א, שהביע את התנגדותו הנחרצת לעריכת הסמינרים הללו. הרבנים החליטו כי לא ישתפו פעולה עם אותם גופים בכל בתי הדין באירופה.

אלכסנדר גורב
באחד ממושבי הועדה המתמדת  [צלם]
אלכסנדר גורב
  [צלם]
אלכסנדר גורב
הגר"פ גולדשמידט נושא דברים לאחר תפילת שחרית בבית הכנסת הגדול של מוסקבה[צלם]
אלכסנדר גורב
  [צלם]
אלכסנדר גורב
  [צלם]
  1. 1. כל הכבוד
    משה גרליק 03/12/2009 10:24
    לרה"ג אריה גולדברג על ארגון הכנס