יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

העיר העתיקה אמאוס

אמאוס המצויה על אם הדרך לירושלים, הינה עיר קדומה עוד מתקופת החשמונאים, ואף מוזכרת כעירו ומקום מושבו של התנא רבי אלעזר בן ערך. במקום עדיין מצויים שרידים מרשימים מתקופת בית שני

מ.שורק, בשיתוף: מקור המעיינות ט"ז בחשון תש"ע - 03/11/2009 09:59

העיר אמאוס היא עיר קדומה השוכנת על אם הדרך העולה ירושלימה מאזור החוף. מיקום זה על פרשת דרכים העניק למקום חשיבות אסטרטגית גבוהה בכל הדורות, וע"פ דברי המקורות העיר אף היוותה מרכז מסחרי חשוב. כמו כן, מיקום העיר הוא באיזור הקרקעות הפוריות של השפלה, דבר נוסף שהקנה לה יתרון.

הנוף מראש הפארק  []

שמה של העיר אמאוס הוא שם יווני, ובתרגום לעברית נקראת העיר חמת או בארמית חמתא, על שם מרחצאות המים שהיו במקום בעבר, שכן התפרסמה העיר כ"מקור מים יפים ונווה יפה" (מדרש קהלת רבה ז`, ט" ). לעיר קיים שם נוסף "ניקופוליס", שפירושו ביוונית 'עיר הניצחון'. שם זה ניתן לעיר בתקופה מאוחרת ולא נשתמר בפי הבריות.

אזכור ראשון לעיר אמאוס נמצא בימי החשמונאים אז חנו במקום צבאות היוונים שנלחמו כנגד צבאות יהודה המכבי. אולם, החשמונאים הפתיעו את היוונים, הביסו אותם וכבשו את המקום, ומאז הפכה אמאוס לעיר יהודית, ומאוחר יותר שימשה כבירתה של אחד ממחוזות יהודה.

מאוחר יותר מוזכרת העיר בתקופת מרד בר כוכבא בשנת ג'תתצ"ב (132 לספירה), אז חנו במקום צבאות רומיים. בתקופה זו התפרסם המקום בזכות בית מרחץ ציבורי שהיה במקום, ורבים נהרו אליו.

מלבד זאת, מוזכרת העיר פעמים רבות במקורות, ואף מצוין שהתנא רבי אלעזר בן ערך, תלמידו של רבן יוחנן בן זכאי השתקע באמאוס לאחר פטירתו של רבו. וכך מובא באבות דרבי נתן נו"ב, פכ"ט: "ומפני מה לא נתגדל שמו בחכמה, אלא כיוון שיצאו מירושלים אמר: אנא אלך? והוא שאמר נלך למאוס (-אמאוס), לעיר יפה שמימיה מתוקים – לא נתגדל שמו בחכמה. והם, שאמרו: נלך ליבנה, למקום שמאהבים התורה, למקום שתלמידי חכמים מרובים הם – נתגדל שמם בחכמה". חכמים אחרים, שישבו במקום, או בקרו שם, מוזכרים אף הם במקורות.

מאוחר יותר בתקופה הצלבנית (ד'תתנ"ט- ה'כ"א), חיו במקום אבירי המסדר של הטמפלרים.

גלגולה האחרון של העיר היה הכפר הערבי עמאוס, אשר נבנה על שרידי העיר העתיקה ואף שימר את שמו הקדום של המקום. הכפר התקיים עד למלחמת ששת הימים בשנת ה'תשכ"ח (1967), אז הוא ננטש.

הממצאים

במקום נתגלו שרידים מימי בית שני, מתקופת המשנה והתלמוד ומתקופות מאוחרות יותר. בכללם ניתן למצוא, משקוף מבית כנסת ועליו הכיתוב: "ברוך שמו לעולם" וביוונית: "ה' אחד".

מתקופת בר כוכבא נמצאו כלים, נרות ומטבע מהשנה השלישית למרד וכן מחילות מסתור רבות.

מהתקופה הרומית והביזנטית נמצאו גתות לייצור יין ושמן, חוות חקלאיות ומערות קבורה וכן בית עם רצפת פסיפס שנהרס ברעידת האדמה בשנת ד'תק"י (750).

כיום, ניתן לצפות בשרידי העיר במתחם פארק קנדה המרשים סמוך ללטרון. מלבד זאת, במקום ישנם אתרים היסטוריים נוספים.
אזור הבארות האמאוס  []
באר ושוקת  []
בית הבד בפארק קנדה  []
מכללת מקור המעיינות "תלמדו מהמקור"
הבריכה בפארק קנדה []
הגת באמאוס []
שילוט בפארק קנדה  []

  1. 2. emaus
    אילן בן ישי 25/11/2009 03:12
    יש"ו (ימ"ש) לא עבר שם??
  2. 1. מה עם האיטליז של אמאוס?
    משה 06/11/2009 00:25
    שם שאל ר"ע את ר"ג ור"י הרבה שאלות כשבאו ליקח בהמה למשתה בנו של ר"ג