יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

תל ירמות

אילו ממצאים ההסטוריים עלולים לעכב משמעותית את הבנייה המדוברת ברמת ב"ש ג'? על החומה מימי יהושע בן נון ועוד כמה עובדות על שרידי העיר ירמות, לא הרחק מבית שמש, על גבי גבעה החולשת על האיזור. שרידיה של אחת הערים העתיקות ביותר בישראל

מ.שורק, בשיתוף: מקור המעיינות ו' בכסלו תש"ע - 23/11/2009 09:34
תל ירמות, הנקרא בערבית חִ'רבּת אל-יַרְמוּך, הינו תל קדום מאוד מהחשובים והגדולים באזור השפלה. מיקומו של התל לא רחוק מרמת בית שמש, בין תל בית שמש לתל עזקה, ולמרגלותיו זורם נחל ירמות. שטחו של התל הוא כ-160 דונם.

 חומת העיר ירמות  

איך מגיעים?

בכניסה לרמת בית שמש, קצת לפני הככר שמעלה אותך לרמת בית שמש ג', יש גשרון עץ קטן בצד ימין של הדרך. יותר פנימה, באר עתיקה היא באר ירמות.

אנשי המקום אוהבים להתבודד שם ואף נתנו לבאר שם חדש: "באר התקווה". אזור הבאר מכוסה צמחיה סבוכה, גפנים, פטל קוצני וכמה עצי דקל. מן הבאר ממשיכים לכיוון דרום מערב עד לעליה להר, העלייה במקום זה הינ ה נוחה להליכה וקשה מאד לנסיעה ברכב. אי לכך - מאמץ קל והיה שווה. הנוף מדהים.

מצפון מזרח נשקפות בית שמש ורמת בית שמש. מדרום - כרמי הקיבוץ, נתיב הל"ה ושרידי כפר ערבי בשם 'בית נטיף'. ומבט למערב -  גבעות מיוערות הלוקחות אותך לכיוון הערים העתיקות, גת, עקרון ועזקה.
 
שתי הערות בקשר לבנייה שמתרחשת ברמת בית שמש ג', אשר עומדת בלב העניין בימים אלו: הבנייה הינה ממש על הפסגה של תל ירמות הקדומה.
 
האחת -  יש להיערך להימצאות עתיקות וקברים שיעכבו ביותר את קצב הבניה במקום, והשניה - האזור הזה מוקף חומה מימות יהושע בן נון ללא צל של ספק.

היסטוריה

בשנת ה'תרכ"ג (1863) זוהה התל לראשונה על ידי הארכיאולוג הצרפתי ויקטור גרן. הארכיאולוג, זיהה את התל כעיר המקראית ירמות שהייתה אחת מחמשת הערים שמלכיהם התארגנו למלחמה על גבעון, לאחר שהאחרונים כרתו ברית עם ישראל. וכך מופיע בספר יהושע, פרק י', פס' ג'-ד' : "וישלח אדוני-צדק מלך ירושלים, אל-הוהם מלך-חברון ואל-פראם מלך-ירמות ואל-יפיע מלך-לכיש ואל-דביר מלך-עגלון-לאמור: עלו-אליי ועזרוני, ונכה את-גבעון: כי-השלימה את-יהושוע, ואת-בני ישראל".

לאחר כיבוש העיר, וחלוקת הארץ לנחלות, נפל גורל העיר בחלקו של שבט יהודה, כפי שמוזכר בספר יהושע, פרק ט"ו , פס' כ' – ל"ה: "זאת, נחלת מטה בני-יהודה למשפחתם... ירמות, ועדלם, שוכה, ועזקה".

מלבד אזכורים אלו בספר יהושע, נמצא אזכור נוסף לעיר בספר נחמיה, פרק י"א, פס' כ"א- כ"ט, כאחת מהערים בהם חזרו להתיישב שבט יהודה לאחר גלות בבל: "ואל-החצרים, בשדתם-מבני יהודה, ישבו בקרית הארבע ובנתיה.... ובעין רמון ובצרעה, ובירמות".

מאוחר יותר, בתקופה הביזנטית, התחדשה שוב ההתיישבות בירמות, והעיר נקראה בשם: 'ירמס'.

חפירות וממצאים

החפירות בתל ירמות החלו בשנת ה'תש"ל (1970) ע"י פרופסור אמנון בן תור, ומאז נערכו במקום חפירות רבות, כ-20 עונות חפירה.

  
מכללת מקור המעיינות "תלמדו מהמקור"

בחפירות נחשפו שרידים מן העיר ירמות המקראית, מערכת ביצורים הכוללת חומת אבן וחפיר, ארמון רחב ממדים אשר שטחו כ- 6000 מ"ר, אזורי מגורים ומבני ציבור. מתקופת היישוב המאוחרת יותר נחשף אקרופוליס (עיר עליונה) קטן, בתקופה זו היישוב המחודש השתרע בשטח מצומצם בלבד באקרופוליס ובסביבתו. שטחו של האקרופוליס קטן פי עשרה משטח העיר המקראית, רק כ-15 דונם, והוא מתנשא לגובה של 405 מטר מעל פני הים. בשל מיקומו,  האקרופוליס מאפשר תצפית יפה על האזור. תצפיות נוספות לכיוון נחל ירמות ונחל אלה ניתן לעשות מהתל עצמו.

כיוון שהעיר עדיין נחפרת בימים אלו, היא עדיין לא הפכה לאתר תיירות רשמי.

מראה פסגת רמת בית שמש ג' כפי שהיא נראית מתל ירמות.
  
  
 
  
הגשרון בבאר התקווה 
כרמי נתיב הל'ה 
  בחזרה לכביש לרמת בית שמש