יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

ליז'ענסק

ציונו של רבי אלימלך בליז'ענסק משמש כאבן שואבת לאלפי יהודים הזקוקים לנחמה וישועה אותן הם מוצאים על ציונו של רבי אלימלך

מרדכי זאבי כ"א באדר תשס"ט - 17/03/2009 12:00
ביום כ"א באדר שנת ה'תקמ"ז הוסר הנזר והורמה העטרה עם פטירתו של הרבי רבי אלימלך מליז'ענסק זצ"ל.

רבי אלימלך הפיץ את אור החסידות ברחבי גליציה וממקום מושבו בליז'ענסק שלט ביד רמה על קהל חסידים גדול שהסתופף בצילו,

האוהל שעל הציון צלם: הכנסת אורחים ליז'ענסק

לאחר פטירתו נטמן רבי אלימלך בעירו ליז'ענסק שבגליציה אליה נוהרים מדי שנה אלפי יהודים מרחבי העולם המשתטחים על קברו של רבי אלימלך.

על ענוותנותו של רבי אלימלך מספרים שפעם מייסד שושלת חב"ד - "בעל התניא", נקלע לביתו של רב מה"מתנגדים" וראה את ספרו של רבי אלימלך - "נועם אלימלך" מושלך בביזיון על הארץ מתחת לספסל, קרא בעל התניא לבעל הבית ואמר לו "דע לך כי מחברו של ספר קדוש זה , גם אם אותו בעצמו היית משליך תחת הספסל ביזיון, הוא היה שותק ולא מוחה על עלבונו, מדברים אלו יש לך ללמוד על רום מעלתו של ר' אלימלך".

סיבת בואם של יהודים כה רבים להשתטח על קברו של רבי אלימלך היא בשל המסורת שרבי אלימלך הבטיח שכל מי שיפקוד את קברו יזכה לישועה ולא יפטר מן העולם בלא לעשות תשובה, סיפורים רבים נכרכו אודות מסורת זו על יהודים שהגיעו לזקנה ושיבה וגם כאשר פקדו אותם מחלות קשות עד שביקשו למות, הם נותרו בחיים חיותם עד ששבו בתשובה שלימה ורק אז מצאו את מנוחתם.

גדולי עולם נוספים התבטאו בשבח עליה לקברו של רבי אלימלך, מפורסמת אמרתו של האדמו"ר רבי שלמה הכהן מרדומסק שאמר כי "ביומא דהילולא של הרבי רבי אלימלך, עומד הרבי רבי אלימלך על קברו ומברך בשתי ידיים את הבאים על קברו".

חסידים מספרים כי בימי שואת אירופה כאשר נכנסו הנאצים לליז'ענסק הם ראו יהודים שמתפללים על הציון של רבי אלימלך, כאשר ראו היהודים את החיילים הנאצים הם התפזרו בבהלה ואילו החיילים הנאצים פנו לחלל את קברו של רבי אלימלך, החיילים הנאצים הסירו את מצבת האבן מעל הקבר וכאשר חפרו נגלה לעיניהם גופו הטהור של רבי אלימלך כשהוא שלם כביום קבורתו ופניו מאירות באור עליון, הנאצים שנבהלו מהמחזה המקודש נמלטו על נפשם וכך ניצלו כל היהודים הסמוכים לקבר מציפורניהם של הנאצים. לאחר מלחמת העולם השניה נבנה מעל לציון אוהל הקיים עד היום.

ציונו של רבי אלימלך מלא במתפללים במשך כל ימות השנה, המסורת מספרת שרבי אלימלך ביקש שלא יעלו אותו לאחר מותו בעולם הבא למרחק רב מן הארץ כדי שיוכל להישאר קרוב לעם ישראל בעולם הזה.

תפילה בתוך האוהל צלם: הכנסת אורחים ליז'עסק

בעקבות אלפי המתפללים שפוקדים את קברו של רבי אלימלך הופעלו ליד הציון בית כנסת ובית מדרש, במקום אף קיים מקווה שמתוחזק כיאות וכן בית הכנסת אורחים בו מוגשות ארוחות חמות מידי יום בשעות אחר הצהרים. מעבר לימי ההילולא בהם פתוח הציון 24 שעות, סגור הקבר ולצורך כניסה אליו יש לפנות לשומר הגוי שמחזיק את המפתח לציון.

עם התקרב יום ההילולא בכ"א באדר מתעוררת העיירה ליז'ענסק לחיים, אלפי יהודים מרחבי העולם מגיעים לעיירה על מנת לפקוד את הציון, כיום מאורגנות טיסות מיוחדות המיועדות עבור הנוסעים לציון בלבד וחלקן אף שבות בו ביום לארצותיהן. בתקופת ההילולא ניתן לשכור בעיירה חדרים ללינה וכן כספות להפקדת חפצים יקרי ערך, בתקופה זו פועל בית הכנסת אורחים במתכונת מורחבת ומאכיל מידי יום אלפי יהודים בארוחות חמות כשרות למהדרין.

יחיאל ברונר
[צלם]

יחיאל ברונר
  [צלם]

יחיאל ברונר
  [צלם]

יחיאל ברונר
  [צלם]

יחיאל ברונר
  [צלם]

יחיאל ברונר
  [צלם]


  1. 1. זכרונות מפעימים מהביקור במקום
    יעקב 17/03/2009 12:41
    הייתי במקום ביום ההילולא בשנה שעברה, והזכרונות של מעמד התפילה המרומם עדיין עמי.

    תודתי לארגון הכנסת האורחים המקומי, שסיפקו לנו את צרכי הגשם - לינה ואוכל.