יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

קבר רבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול

בשולי הגליל העליון בקצה הכפר הערבי סאג'ור בתוך אוהל גדול המקורה בכיפה כחולה שוכן קברו של התנא רבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול.

מרדכי זאבי כ"ז באדר תשס"ט - 23/03/2009 12:00
בצפון הארץ על קו הגבול שבין הגליל העליון והגליל התחתון עובר כביש עכו כרמיאל, הכביש עובר בבקעת בית הכרם ולאורכו פזורים כפרים ערביים רבים, מעט אחרי כרמיאל על הדרך העולה מירונה שוכן הכפר הדרוזי-ערבי סאג'ור, בסאג'ור מתגוררת אוכלסייה ערבית - ענייה ברובה המונה כמה אלפי איש.

האוהל שעל הציון יחיאל

יחודו של כפר זה לעם היהודי הוא בשני קברים של גדולי עולם המצויים בכפר, בתוך הכפר מצוי קברו של התנא רבי שמעון שזורי שבצליל של שם הכפר "סאג'ור" אפשר לשמוע על הקשר בינו לבין רבי שמעון שזורי, בתפר שבין הכפר סאג'ור לכפר ראמי הסמוך נמצא מבנה גדול מקורה בכיפה צבועה תכלת, מבנה זה הוא אוהל קברו של התנא רבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול.

שאלת הזיהוי של קבר רבי ישמעאל נתונה במחלוקת, בספרות חז"ל מוזכר רבי ישמעאל בכמה מקומות פעמים כרבי ישמעאל סתם ופעמים כרבי ישמעאל בן אלישע או רבי ישמעאל כהן גדול, החוקרים חלוקים בדעותיהם האם מדובר באותו אדם, רבי ישמעאל בן אלישע הכהן הגדול היה אחד מעשרה הרוגי מלכות והוא נהרג בידי הרומאים יחד עם רבן שמעון בן גמליאל הזקן, בסיפור המעשה מובא שרבי ישמעאל כהן גדול עלה לשמים על ידי אמירת שם המפורש שאותו הוא ידע ובשמים הוא שאל האם נגזרה הגזירה להרוג עשרה מראשי ישראל או שמא ניתן לבטלה, ושם שמע רבי ישמעאל כי נגזרה הגזירה ואין לבטלה, רבי ישמעאל חזר לארץ ואמר את ששמע בשמים לחבריו התנאים, לאחר שהוטלו גורלות בין רבי ישמעאל לרבן שמעון בן גמליאל עלה שמו של רבן שמעון בן גמליאל בגורל והוא נהרג ראשון , אחרי הריגתו ראתה בת הקיסר את רבי ישמעאל שהיה יפה ביותר וחמדה את פניו, כדי למלא את משאלת בתו ציוה הקיסר ופשטו מעל פניו של רבי ישמעאל את העור ואחר כך הרגוהו.

במקום נוסף בחז"ל מוזכר רבי ישמעאל כילד שנאסר בבית האסורים ברומי, רבי יהושע בן חנניה שמע על הנער האסור במחבוש, והלך ונעמד על פתח בית האסורים ואמר את הפסוק "מי נתן למשיסה יעקב ישראל לבוזזים", רבי ישמעאל הכלוא שמע את האמירה והמשיך את הפסוק "הלא ד' זו חטאנו לו ולא אבו בדרכיו הלוך ולא שמעו בתורתו", לאחר ששמע רבי יהושע את תשובתו של הנער האסיר אמר 'מובטחני בו שמורה הוראה בישראל' ולא זז מאותו מקום עד שפדאו בדמים מרובים.

מרבית החוקרים סבורים כי רבי ישמעאל המוזכר בשני המעשים הללו איננו אותו אדם, טענתם המרכזית היא שלא יתכן שרבי ישמעאל שהיה ילד בשבי הרומאי והספיק לגדול ולהיות כהן גדול עוד בזמן שבית המקדש היה קיים.

לפי המסורת הקבר המצוי בכפר סאג'ור הוא של רבי ישמעאל בן אלישע הראשון שהיה מעשרה הרוגי מלכות ושימש בכהונה גדולה, רבי ישמעאל זה היה שייך לדור הראשון של התנאים ואילו רבי ישמעאל השני שהיה חבירו של רבי עקיבא היה שייך לדור השלישי של התנאים ויש שסוברים שהיה נכדו של רבי ישמעאל הראשון, רוב הדעות גם סוברות שסתם רבי ישמעאל שמוזכר פעמים רבות במשנה ובברייתא הוא רבי ישמעאל שלישי ולא אחד מהשניים שהזכרנו.

המצבה שעל הקבר יחיאל

כיום מתוחזק הקבר על ידי יהודי שנטל על עצמו את עול אחזקת המקום והקבר נקי ומסודר, הערבים תושבי הסביבה מכבדים את המקום ובדרך כלל אינם מציקים ליהודים הפוקדים את הקבר.

  1. 1. קבר הרבי
    דרוזי מכפר סאגור 10/08/2009 00:59
    בסיבת המקום יש תושבים דרוזים ולא ערבים ומי שמתחזק את המקום הוא תושב המקום ולא יהודי
    אנו העם הדרוזי מכבדים כל מי שנמצא בחיקנו וכל דת בעולם