יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

הרי הגלבוע - סקירה מסכמת ומרתקת

טיפ של מדריך טיולים: אם המקום מופיע ברשימת האתרים הניתנים בחינם, קחו בחשבון שיהיה צפוף והמוני ואולי לא תהיה לכם אפשרות להכנס. לעומת זאת, אם המקום יהיה פתוח בתשלום, המחיר יהיה יקר, האוכלוסייה המבקרת לא תתאים לכם, והעיקר, המקום פתוח ר"ל בשבתות ובמועדי ישראל

יחיאל בראון, י"ז בניסן תש"ע - 01/04/2010 12:14

בשתי הכתבות הקודמות, סקרנו את הגלבוע מלמעלה, הפעם  נבקר למרגלותיו.


הירידה מהגלבוע יכולה  להתבצע בארבעה דרכים. ברגל, דרך העמק הנעלם. ברגל, דרך נחל יצפור. ברכב, כשאנחנו ממשיכים מהר ברקן מזרחה, נגיע לצומת דרכים. דרך אחת יורדת במקביל לנחל יצפור, מגיעה בתחתית ההר למחצבה, לאחריה, הכביש מסתעף. אנו פונים ימינה לקיבוץ תל עמל – ניר דוד.


עוד לפני הקיבוץ, יש שילוט המכוון לגן השלושה, המכונה "הסחנה". למה סחנה? סחנה בערבית היא מילה המבטאת חום. חמימות. כמו שחין בעברית. שחין=פצע חם. שנה שחונה=שנה חמה ללא גשם. מעיין הסחנה שופע מים חמימים, 27 מעלות לאורך כל השנה. הסחנה או בשמו העברי גן השלושה אינו מקום בילוי למשפחה החרדית. מוסדות  גדולים יכולים לשכור את המקום כולו ולהכניס לשם את תלמידיהם או תלמידותיהם. ממש צמוד לגן השלושה, "גן גורו" גן שבו בעיקר חיות אוסטרליות. קנגרו, דובי קאולה וכד'. בשנים האחרונות, המקום היה פתוח חינם לציבור הרחב באדיבות בנק הפועלים. מה השנה? כדאי לעקב אחרי הפרסומים.


אם המקום מופיע ברשימת האתרים הניתנים בחינם, קחו בחשבון שיהיה צפוף והמוני ואולי לא תהיה לכם אפשרות להכנס. לעומת זאת, אם המקום יהיה פתוח בתשלום, המחיר יהיה יקר, האוכלוסייה המבקרת לא תתאים לכם, והעיקר, המקום פתוח ר"ל בשבתות ובמועדי ישראל.


נחזור רגע לכבישי הירידה מהגלבוע. אל הדרך הרביעית. אפשר להמשיך בכביש על פסגות הגלבוע לכיוון היישובים מלכישוע ומעלה גלבוע, ולרדת אחריהם ישר לעמק בית שאן הוא עמק המעיינות. הכביש מתחבר לכביש הבקעה הוא כביש 90.


המועצה האזורית עמק בית שאן או בקעת בית שאן, החליטה לפני כשנתיים להפנות את פניה לתיירות ושמה של המועצה שונה והפך ל"עמק המעיינות". מעתה אל תקרי עמק בית שאן, אמור עמק המעיינות. תושבי העמק שמתפרנסים מדגה ומחקלאות, מפנים משאבים גדולים לכיוון התיירות. זה מתחיל בשילוט ברור, הסברת פנים וכלה בצימרים ובאתרי אירוח.


מה בעמק? נזכיר כמה מהאתרים המיוחדים והחינמיים.


נחל הקיבוצים: נמצא מיד אחרי תל עמל – ניר דוד. יש הסתעפות בכביש. ימינה ומיד השילוט לנחל הקיבוצים. נחל הקיבוצים הוא למעשה המשכו של נחל חרוד שפגשנו  בעין יזרעאל.
מי המעיינות נאספים ומובאים לנחל הקיבוצים. יש קטע של בריכה גדורה בבטון היכולה להכיל כמות נאה של מתרחצים. המים בגובה של מטר בערך (זהירות, רצפת הבריכה זרועה באבנים), יש קטע של נחל ממש הנראה טבעי לחלוטין, ניתן ללכת בתוכו בגובה שבין הברכיים למותניים. ויש בהמשך במעלה הנחל, בריכות שצינורות בגובה שנועד לווסת את הזרם, מחברות ביניהן. ע"פ הוראת משרד החינוך, אין לגלוש בצינורות.


אם הגעתם והמקום מלא, אפשר להכנס יותר פנימה לצד דרום, לעין שוקק. מעיין ובריכה גבוהה היכולה להגיע לשני מטר ויותר. הנסיעה בכביש עפר.


לא רחוק משם,  בנסיעה לכיוון כביש 90, (לא לבית שאן) 'עין מודע' - בריכת מים עגולה הנמצאת על נביעה של מעיין מקומי. כביש הגישה סודר ונסלל עד לבריכה.


אם נישאר רגע ליד נחל הקיבוצים. לפני הפניה ימינה, המשיכו מעט ישר והכנסו שמאלה לדרך עפר טובה. היא תיקח אתכם לגשר עתיק שהוקם על יד הרומאים. הרומאים שהיו בנאים גדולים, אחד הדברים שהם התמחו בהם במיוחד היה העברות מים. יש בארץ אמות מים רבות שעוברות במנהרות ועל גבי גשרים, שהוקמו ע"י הרומאים. השרידים המפורסמים ביותר נמצאים באזור קיסריה וחוטם הכרמל, אבל יש עוד אמות מים ומעברי מים רבים במקומות נוספים בארץ.


הגשר לא שלם, הוא קרס בחלקו והושלם בשנים האחרונות. תחת הגשר זרימת מים ומפל. זהירות. המים לא לשימוש. אלו עודפי מים מבריכות הדגים. שומר נפשו, ירחק. במקום דבר מענין נוסף. הקיר הדרומי שתחת הגשר, עשוי מחומר הנקרא טרוורטין. זוהי אדמת סחף שהצטברה על הדופן ויוצרת צורות מענינות.


לסיום היום כדאי לנסות להגיע לקיבוץ הדתי "עין הנצי"ב". יש במקום בית כנסת יפה בו תוכלו להתפלל מנחה וערבית. בכניסה לבית הכנסת. נמצא עותק מענין של קטע פסיפס שנמצא בשדות המושב.


מדרום לעין הנציב יש חורבות עיר עתיקה שהייתה נקראת "רחוב". בחפירות העיר רחוב נמצא בית כנסת מהתקופה שאחרי חורבן בית שני. על רצפת בית הכנסת נמצאה כתובת בת 28 שורות שעוסקת בגבולות הארץ לענין שמיטה ולענין הפרשת תרו"מ. הכתובת היא למעשה העתקה של ברייתא המכונה "ברייתא דתחומין". המתעניין בפרטי הפרטים ההלכתיים או בנושא שמות היישובים שהיו באיזור בתקופת הבית השני, מוזמן לעיין בשו"ת משנת יוסף עמ' קס"ח סימן נ"א. שם המחבר עובר על כל הכתובת ומפרש אותה. (לצערי, בפרויקט השו"ת, לא נמצא. ובאוצר הפוסקים יש רק את חלקו הראשון של הספר)


משהו מעניין. מובא שלא היו מורידין לפני התיבה חיפנים ובית שאנים מפני שהיו מחליפים בין האותיות א' וע'. ובכתובת רואים, שאף בכתיבה היו מחליפים בין האותיות.  כגון "מתאסרים" במקום מתעשרין  (מלשון מעשר).


אפשר לקפוץ לבקר בבית שאן עצמה. יש עתיקות רבות בעיר, רובן בתוך הגן הלאומי בית שאן. ביקור שאיתו אפשר לחזור עם תמונות כאילו בקרתם בחורבות אתונה. זהו גן לאומי, בתשלום עם שעות כניסה. אני לא יכול להתחייב על התענינות מרובה במקום, זה לא אתר יהודי ואין בו אטרקציות. יש קטע של תיאטרון שנמצא מחוץ לגן הלאומי ואפשר לבקר בו בכל שעה וללא תשלום. זה תיאטרון ששימש למלחמת חיות, רואים זאת לפי המרחק והגובה שבין רצפת האולם לתחילת מקומות הישיבה.


מכאן. אפשר להמשיך לטבריה בכביש 90. אפשר לחזור לירושלים דרך הבקעה ואפשר לחזור לכביש הסרגל בחזרה למרכז הארץ.

Yechiel
  הבריכה תחת הגשר [צלם]

Yechiel
קיר הטרווטין [צלם]

Yechiel
עין מודע [צלם]

Yechiel
עין מודע [צלם]

Yechiel
עין מודע [צלם]

Yechiel
עין מודע [צלם]

Yechiel
עין מודע [צלם]

Yechiel
עין מודע [צלם]

Yechiel
בגן גורו [צלם]

Yechiel
הכנס את שם התמונה [צלם]

Yechiel
גן לאומי בית שאן [צלם]

Yechiel
הבריכה תחת הגשר [צלם]

Yechiel
הגשר [צלם]

Yechiel
הגשר ההשלמה ואמת המים שמעל [צלם]

Yechiel
התאטרון בבית שאן [צלם]

Yechiel
נחל הקיבוצים [צלם]

Yechiel
קיר הטרווטין [צלם]