יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

שכונת עץ חיים

בבית כנסת אחד ויחיד בירושלים תוכלו לשמוע קריאת המגילה בליל י"ד (פרזין) יצאנו לבדוק היכן הוא, וכיצד זה ייתכן. סקירה הסטורית - גיאוגרפית - הלכתית. ובעיקר: אקטואלית

יחיאל בראון, י' באדר תש"ע - 24/02/2010 13:23
בן עיר פרוזה שיזדמן השנה לשבת זכור בירושלים, ימצא את עצמו בבעיה לא פשוטה. הוא בסך הכל רצה לנוח שבת באויר המיוחד של ירושלים או אפילו להשתתף בשבת של שמחה. וכשיגיע מוצאי שבת. ימצא את עצמו באוירת חולין של יום רגיל בזמן שבני עירו יושבים מכונסים בבתי הכנסת ושומעים בשקיקה את קריאת המגילה. עד שיגיע מיודעינו זה לעירו. כבר יימוג ריח הנפצים מחללו של בית הכנסת השכונתי, וקריאת המגילה מה תהא עליה?

בין שלל הפתרונות המוצעים, יש את הפתרון הקדום ביותר והמעוגן בשלשלאות של ברזל בדברי ימיה של ירושלים עיר הקודש המחדשת נעוריה ומדלגת מגבעה לגבעה עד שתגיע במהרה בימינו עד לדמשק.

הפתרון הזה אינו בגדר סוד. הוא מופיע כבר קרוב לשמונים שנה בלוח הנפוץ הוא "לוח לארץ ישראל" שיצא לאור ע"י הגאון רבי יחיאל מיכל טיקוצינסקי זצ"ל. ולמעשה ממשיך לצאת עד היום מתוך כתביו ע"י בנו הג"ר ניסן טיקוצינסקי שליט"א.

שם בלוח נאמר שבשכונת עץ חיים בכניסה לעיר ירושלים. מתקיים מנין של קריאת המגילה בברכה בליל י"ד וביומו. וכל כך למה?

שכונת עץ חיים  הכוללת שלושה בנינים נמצאת למעשה במקום האטרקטיבי ביותר בעיר. פינת הרחובות הרצל ויפו, ממש בצילו של גשר המיתרים. פעם היו במקום עוד שני מבנים וותיקים. האחד  מושב הזקנים המפורסם שהיה קיים במקום בו נמצאת היום התחנה המרכזית, ובנין שהיה שייך לבית החולים עזרת נשים, במקום בו עומד היום בנין הדואר.

השכונה נבנתה בשנת תרצ"א ואז היא הייתה הקצה הקיצוני ביותר של ירושלים. בין בתי השכונה לבין השכונות המיושבות הקרובות ביותר, היו שטחי בור למלא העין, כך שהגאון רי"מ טיקוצינסקי קבע את השכונה כמקום שאינו שייך לירושלים ואפילו לא להגדרה "סמוך ונראה" לירושלים. כך נקבעה ההלכה שקריאת המגילה בשכונה, ביום י"ד באדר. 

בנתיים גדלה ירושלים והתרחבה. היא דלגה בקלילות מעל בתי האבן המרשימים של השכונה והתרחבה לדרום ולמערב. גם תושבי השכונה כבר נוהגים כמוקפין לכל דבר וענין. רק ההלכה שקבע הגרי"מ טיקוצינסקי, שהיה גם רבה הראשון של השכונה, במקומה עומדת, ובבית הכנסת נוהגים המתפללים כדעת המרא דאתרא שלהם.
 
כך שבבית הכנסת הספציפי יש קריאת המגילה בברכה בליל י"ד וביום י"ד. לידיעת הפרזים כולם.

בית הכנסת הקטן נמצא בבנין הגדול בשכונה, מיד בכניסה לבנין בצד שמאל. המקום מתוחזק יפה והריהוט בו ממש חדש. עד לפני כעשר שנים, כיהן הגאון רבי ראובן קרישבסקי זצ"ל כרב השכונה.

בין הדיירים המפורסמים שהתגוררו בשכונה במשך השנים, בולט שמו של הגאון רבי מאיר קרליץ זצ"ל שהתגורר בשכונה שנים רבות.
  []

  השכונה במבט מלפנים[]

  []


השכונה בצל גשר המיתרים []

השכונה במבט מאחור מצומת הרחובות הרצל-יפו []

הגשר במבט מתוך אחד הבתים []

 [צלם]

שילוט מעניין []

שילוט מעניין []

  []

פנים בית הכנסת []

פנים בית הכנסת []

עוד בנושא:יו"ט שני בבני ברק