יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

נשיא אלוקים

דרכו של האדם השלם: יודע את מעלתו על בני דורו, אך הוא מודד עצמו כלפי בוראו, ומכאן ענווה וצניעות

הרב יוסף ברוק, ראש ישיבת "נתיבות עולם" כ"ד בחשון תש"ע - 11/11/2009 16:42
"גֵּר וְתוֹשָׁב אָנכִי עִמָּכֶם תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת קֶבֶר עִמָּכֶם וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי: וַיַּעֲנוּ בְנֵי חֵת אֶת אַבְרָהָם לֵאמר לוֹ: שְׁמָעֵנוּ אֲדנִי נְשִׂיא אֱלֹקִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ בְּמִבְחַר קְבָרֵינוּ קְבר אֶת מֵתֶךָ..."
 

פן נוסף באישיותו של אברהם אבינו מתגלה בפרשתנו.

כאשר הוא שב מהר המוריה הוא מוצא כי אשת בריתו, שרה, נפטרה. עמה חלק את כל חייו, יחד ביצעו את המהפכה, הנהיגו תנועת גרים, והרגילו אמונת הא-ל היחיד בפי הבריות.

עתה בידו לחלוק לה כבוד, ולבטא בכך את הערכתו והוקרתו למעשיה ולדרכם המשותפת.

ואכן, כדי להביא ליד גמר את רכישת אחוזת הקבר מתנהל משא ומתן המסתיים בהצלחה רק בגלל רוחב לבו של אברהם. המחיר הנדרש מוגזם ואינו ריאלי, אך לא עת לכך, ואברהם סוגר את העסקה בהצלחה.

יש לתת את הדעת על פתיחת הדברים. אברהם מציג עצמו כגר ותושב, חסר זכויות ושפל רוח. אין לו את אחוזת הקבורה כמו לבני חת תושבי הארץ מאז.

בתשובתם הם מכתירים אותו "נשיא אלוקים אתה בתוכנו". אינך גר תושב, אתה מושא גאוותנו, מורם מעם. לכל אחד יהיה כבוד למלא בקשתך.

ביושר ובצדק זכה אברהם לכתר הנשיאות. לא פריימריס ולא יחצנים מוצלחים. כל אורח חייו מצביע על נתינה, ענווה, אהבת בריות ללא גבול, כנות, פשטות ויושר. הכסף אינו עולה לו לראש. גם בשובו ממצרים עשיר מופלג הוא חוזר לאותן אכסניות בהן לן ברדתו חסר כל למצרים, ואף כאשר בעקבות נצחונו המוחץ הוא יכול ליטול  את רכוש ארבעת הערים, הוא נמנע מלקחת מחוט ועד שרוך נעל (בראשית י"ד, כ"ג) כי אינו רוצה שיוטל רבב במלחמתו להצלת לוט בל יאשימוהו במלחמה למען בצע כסף.

גם את המשא ומתן עמהם הוא מנהל בהכנעה ובענווה.

כך דרכו של האדם השלם, הוא יודע את מעלתו על בני דורו, אך הוא מודד עצמו כלפי בוראו, ומכאן ענווה וצניעות.

ועל כן נאמר "כל מי שיש בו שלושה דברים הללו, הוא מתלמידיו של אברהם אבינו... עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה".

מי יתן חלקנו עמהם.

שבת שלום!