יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

ברית העם והארץ

"וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹקִים": תופעה בלתי נתפסת, נאמנת עד כלות

הרב יוסף ברוק י' בחשון תש"ע - 28/10/2009 10:54
התופעה היא בלתי נתפסת – נאמנות עד כלות. כן הכוונה לקיומה של הברית הנצחית שבין הבורא לאברם וזרעו. "ואתנה בריתי ביני ובינך וארבה אותך במאד מאד" – ברית המילה.

הקשר והחיבור שבין הקב"ה לעמו עמדו במבחנים קשים ביותר, אך ברית זו כוללת גם את מתנת הארץ "ונתתי לך ולזרעך אחריך את ארץ מגוריך את כל ארץ כנען לאחוזת עולם, והייתי להם לאלוקים". זוהי תמצית ההבטחה. כשם שהבורא נצחי וקיים, כך ימשיך העם להתקיים לעד חרף כל שיבוא עליו, והארץ היא לאחוזת עולם. הוי אומר, לנצח תשאר הארץ נחלתם.

אמת, יבואו ימים ובעוונותיהם יגלו מהארץ, יבואו זרים וישבו בה, אך היא לא תהיה ארצם. הם יהיו בה גרים וארעיים. גם לאחר כיבוש הארץ נאמר "ושממו עליה אויבכם" (ויקרא כ"ו, ל"ב), וזוהי הבטחה לישראל שלא יכה בה שורש עם אחר. היא תהיה שוממה וחרבה עד שוב בניה לתוכה.
הזוהר הקדוש מציין כי הזכות של בני ישמעאל על הארץ היא חיצונית וריקנית כשם שמילת ישמעאל לא היתה מושלמת (חסרה בה מצות הפריעה אשר נתנה לזרע אברהם מיצחק), ועל כן היותם בארץ היא זמנית וארעית והיא אחוזת עולם לאברהם וזרעו מיצחק, כנאמר "כי ביצחק יקרא לך זרע" (בראשית כ"א, י"ב).

ועל כן אמר דוד המלך "כל זאת באתנו ולא שכחנוך ולא שקרנו בבריתך" (תהלים מ"ד, י"ח), לאמר, נאמנים אנו לברית עִמְך. עַמְך אנו וכאלה נהיה בארץ אחוזתנו לנצח.

שבת שלום!