יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

טעות אופטית

בראיה שטחית של עין האדם יודע הוא לקבוע לעצמו איזה מן הדברים טוב הוא ואיזה מהם רע הוא, אך משום מה אין בה הנטיה לתפוס רובד עמוק יותר המגלה שגם הטוב איננו מושלם ואף הרע איננו מוחלט.

הרב חיים ברים י"ט באב תשס"ט - 09/08/2009 03:08

בראיה שטחית של עין האדם יודע הוא לקבוע לעצמו איזה מן הדברים טוב הוא ואיזה מהם רע הוא, אך משום מה אין בראיה השטחית נטיה לתפוס רובד עמוק יותר המגלה שגם הטוב איננו מושלם ואף הרע איננו מוחלט, כי בכל טוב יש רע ובכל רע יש טוב. כך גם נוטים להסביר את הפסוק הפותח את פרשתינו: "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה", כלומר, או שבחרת בדרך הטובה, המעולה, שבעקבותיה תגיע אליך הברכה ואולי היא עצמה הברכה, או שברוב אוילות בחרת בחירה הפוכה, בחירה אומללה, דרך רעה שהיא מקור הקללה.

 

מובא במדרש, משל לזקן שהיה יושב על פרשת דרכים והיו לפניו שני שבילים, האחד תחילתו קוצים וסופו מישור ואחד תחילתו מישור וסופו קוצים, והיה יושב בראש שתיהם ומודיע ומזהיר את העוברים ושבים, ואומר להם אף על פי שאתם רואים שתחילתה של דרך זו קוצים - לכו בה, שסופה מישור, ואילו הדרך השניה, אף שתחילתה מישור - אל תלכו בה, כי סופה קוצים. וכל מי שהיה חכם שומע לו, והיה מהלך בה ומתיגע קמעא, הלך בשלום ובא בשלום. אבל אותם שלא היו שומעים לו היו הולכים ונכשלים בסוף.

 

ואמנם גם כאן, הראייה המרחפת תלמדינו שיש דרך טובה ויש רעה. אבל לכשנעמיק חקור, ניווכח שאין אפשרות להגיע אל הדרך הטובה ללא הקשיים שבתחילתה, ואותה הדרך שהיא רעה (קשה) בתחילתה – בסופה טובה ונעימה.

 

מתוך כך נבוא לבאר גם את הכתוב שהזכרנו לעיל, שאין הקללה והברכה שתי דרכים מנוגדות בקיצוניות, אלא כל אחת מן הדרכים בלולה מן הטוב ומן הרע. אלא שהחכם מבין פשר דבר ומעדיף את דרך הברכה אף שתחילתה יסורים, אולם הטיפש יעדיף את הכאן והעכשיו שהוא נחמד, ולא חלי ולא מרגיש הוא שמתחת למרבד האספלט השחור והבוהק זרועה האדמה באין ספור מוקשים.

 

נמצינו למדים שלכל דבר יש מחיר. צדיקים תחילתם יסורים בנשאם עיניהם למרחוק כדרך החכם שעיניו בראשו – שבסופו ייטב להם, אבל הרשע מביט אל הרגע הנוכחי ואינו נושא עיניו אל העתיד, ואכן עתה נחמד ונעים הוא, אבל בסוף הדרך...

 

מסופר במדרש אודות צער גדול שהיה לו למשה רבינו כאשר נתבשר על כך שאהרן הכהן הוא שיראה ויחליט בדבר הנגעים. והיה תמה, האם כך הוא כבודו של אהרן אחי להיות רואה את הנגעים? אמר לו הקב"ה, וכי לא נהנה ממנו כ"ד מתנות כהונה?! במתלא אמרי: דאכיל בהדי קולא ילקי בהדי קילא! כלומר, האוכל מאותו אילן עלול להדקר מקוצים שעליו, כן אהרן, בהיותו נהנה מהטוב שבכהונה יודע הוא שגם את הדברים הבלתי נעימים ומכובדים יקבל.

 

גם כשיש נגע בבית אדם, מלמדים אותנו חז"ל שאכן המבט השטחי מכאיב מאד לאדם, אבל אילו היה יודע אחרית דבר – שמחה תמלאנו, שהרי סיבת הופעת הנגע בביתו היא, בכדי שיחלץ את אבני ביתו וימצא את אותו אוצר בלום שהטמינו האמוריים בקירות הבית.

 

ורש"י הקדוש מלמדנו בפרשת שמות על הפסוק ועתה אם שמוע תשמעו, ובמילותיו החודרות: ועתה אם שמוע – מכאן ואילך יערב לכם, שכל ההתחלות קשות.