יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

יוסף אהרונזון

אל תפסיעו על עם קדוש

יוסף אהרנזון תוהה, מי נתן את העוז לכותבי טורים שאינם רבנים להפסיע על עם קדוש ולהטיף לו?

יוסף אהרונזון כ"א בחשון תש"ע - 08/11/2009 14:44

רפרוף מהיר בין כותבי הטורים בעיתונות החרדית, מעלה בחובו תהיות לגבי תפקידם של כותבי הטורים, ובעקבות כך תפקידה של העיתונות החרדית כולה. טורי הדעות עמוסים לעייפה בעצות לייעול תפקודו של הציבור החרדי, וכל מי שעט סופרים בידו וזכה להכרה נאותה של אחד מהעיתונים עומד כנביא בשער ומתריע על הרעות החולות של הציבור החרדי.

מטבע הדברים כמי שמשרבט כאן באתרוג מילים לכאן ולכאן, בוחן אני את תוכנו של כל טור הן ברמה האובייקטיבית והן ברמה הסובייקטיבית של 'מה אני הייתי אומר על זה'.

יושבים כותבי הטורים מדושני עונג, כוס קפה מהביל לצידם, וצולפים הם בעם קדוש ללא רחם. היום מתריעים הם על מערכת החינוך שאינה קולטת את כולם, אתמול זועקים הם מרה את חוסר ההסברה שלנו כלפי הציבור הכללי, שלשום נתנו לנו מנת מוסר על חוסר ההוקעה של נערי השוליים או על חוסר הקירוב שלהם. (נערי השוליים הם ספקי הטורים הטובים ביותר בשבועות משעממים של חוסר אנטישמיות, ובתקופות של פגרות הכנסת).

מעניין לאבחן פעם את היווצרותו של התהליך בו המושכים בעט הסופרים תפסו את מקומם של מגידי המוסר, ומדוע יהינו הכותבים לפסוע על ראשי עם קדוש.

הערכה שלי היא שמדובר בעוד פינה בה קיימת היספחות אחרי הכיעור והדומה לו. אמר כבר מי שאמר כי תפקידה של העיתונות הוא למכור עיתונות, כל הסיסמאות של 'כלב השמירה על הדמוקרטיה' או על 'אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר' ועוד כהנה, כל אלו באים לחפות על תפקידה האמיתי של העיתונות, והיא – למכור עיתונים.

כותבי הטורים בעיתונות הכללית הפכו להיות מגידי המוסר החילוניים, הם יודעים מה צריך לתקן, את מי צריך להוקיע, ומהם הנושאים החשובים שעליהם להעלות על סדר היום. ובהיעדר אישים בעלי שיעור קומה אליהם יוכל החילוני הממוצע להרים עיניים ולחקות, הפכו כותבי הטורים ל'זאגערס' (ביטוי אידישאי למטיפי מוסר). וכמובן ש... הכול כפוף לטבלת הרייטינג, ומכאן שואבים הכותבים את ההוראה הישירה של מה באמת צריך לתקן, ומיהו באמת פושע.

לעומת זאת, המגזר החרדי, המורכב מקהילות קהילות, ולכל קהילה הרב המנהיג אותה, אינו זקוק למנת מוסר שבאה יחד עם פרסומת לתכשיר נגד כתמים. אולם גם במידה וניתן לנצל את הבמה העיתונאית לעורר ולהאיר עיניים מכוסות, אישים תורניים הם הם האמורים לעשות זאת.

שמח אני על ההחלטה האתרוגית, על פיה, במת הדעות בחזית המוסר וההטפה תינתן לאישים תורניים בלבד, כשהראשון בהם כבר נוטל חלק בכתיבה כאן ה"ה הרב יוסף ברוק שליט"א ראש ישיבת נתיבות עולם. שמח אני על ההחלטה הזו, זאת על אף הקושי לכתוב טורים בלא הטפה להמון העם.

  1. 3. קראתי את המאמר
    יהודי מאמין 09/11/2009 07:56
    דבר ראשון, מה זה משנה עם אתה קוטל את החרדים או את הכותבים החרדים.
    שנית, אם הם לא היו קוטלים כל יום נושא אחר אז הטורים שלהם היו משעממים, וכנ"ל טור דעות זה לא היה נכתב...
  2. 2. הטפת מוסר
    שמאי כהנא 09/11/2009 00:14
    דברים כדרבנות, יוסף, אבל במטו מינך - ללא הטפת מוסר! ואפילו לא ללבלרים וסופרים...
  3. 1. נו, באמת!
    קבל עם 09/11/2009 00:05
    ומה עשה ר' יוסף הנכבד, אם לא פסיעה של ממש על ראשי עם כותב?
    ולהזכירו, גם המאמר החריף אודות העיסוק הילדותי של כלי התקשורת בפרשיות שונות, השנינות הצולפת שעלתה במדור ההגותי - אינטלקטואלי הזה, אינם נחשבים להלקאה עצמית?
    בשבט מקלדתו מתח ביקורת על מאמרי הביקורת המהווים הלכאה עצמית, ומקום לחדד ולשנן הלשון, מה לעשות? זו מהות טור דעות.
    ומה הכי מצחיק?
    מאמר מלא ביקורת מתח ר' אהרונזון על מותחי הביקורת ומצא לנכון לבקר אותם בביקורתיות ראויה לשמה ולשנינה (שנון, כאילו...)

    בכל אופן, כתמיד, היה מעניין לקרוא.
    להסכים? לגמרייי לא, כי אז תצטרכו לסגור את המדור הזה... :)