יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

חיים טברסקי

ראו באורי שזורח

כשהכל נראה תחת איבוד שליטה, חיים טברסקי מפנה את תשומת ליבנו להבטחת הנביא: אל תירא עבדי יעקב וישורון בטחתי בו.. היש אלו' מבלעדי.. שובה אלי כי גאלתיך (הפטרת ויקרא)

חיים טברסקי ד' בניסן תש"ע - 19/03/2010 09:41
5770 שנה חשבו בני האדם כי הם אלו המנהלים את העולם או לפחות שותפות יש להם במה שנעשה וקורה על פני כל הארץ. בכמה עשרות השנים האחרונות, טעו גם חלק נכבד מאחינו בני ישראל, תינוקות שנשבו בדרך כלל, לחשוב כי למעשיהם, לכספם או לקשריהם יש השפעה על הנעשה ועל שיעשה. בשנים האחרונות, בתקופת הזמן הנוכחית ובימים אלו ממש, נראה כי כולם מבינים, הקרובים והרחוקים, כי אין יותר לבני התמותה שליטה על האירועים. חושך יכסה ארץ וערפל לאומים, והשליטה כולה, כפי שהיתה מאז ימות עולם, נמצאת במלואה וללא עוררין בידי גבוה מעל גבוה רם ונישא שוכן שחקים.
מצביא כמשה אין מתהלך לפנינו לנחותינו הדרך בעמוד אש לילה, גם לצעוק אין אנו צועקים. 'השמן לב העם הזה ואזניו הכבד ועיניו השע' מתקיים בנו במלוא מובנו, שאינו יודע לשאול כהלכתו כולנו. העולם רוגש וסוער, מיליונים נרצחים, מאות מיליונים אחרים מדוכאים ומשוללי זכויות, ואומות העולם – באים ונותנים איש כסאו פתח ירושלים כהבטחת הנביא ירמיה. ישראל וישמעאל נאחזים בירושלים, זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי, ואדום ועמלק מתעברים על ריב לא להם.
את הבטחות הנביאים מכירים כולנו, ציטוטים מן המדרשים ישנם למכביר. ציטוטים על מה שכבר היה, על מה שקורה וגם על מה שיהיה. דברים שאך לפני מאה שנים נחשבו כדמיון פרוע, מתממשים לנגד עינינו דבר יום ביומו. בעת הזו, כל מה שמוטל עלינו לעשות הוא להיאחז בציוויו של הרועה הנאמן "ה' ילחם לכם – ואתם תחרישון". לזכור, שפקיד כלשהוא בוושינגטון הרחוקה המקרר או מחמם את האוירה, אינו בעל השפעה כלל על הנעשה בעת הזו. הרכבת דוהרת, העולם כמרקחה, והנה תיכף ומיד ממש, יושב בשמים ישחק: "בני, כל מה שעשיתי, לא עשיתי אלא בשבילכם".
ואתם תחרישון.
                                                   * * *
כחלק מן האור האלוהי שזורח, ניתן לשייך גם את חוק חופשת הלידה החדש שעבר השבוע בכנסת בקריאה שניה ושלישית. החוק, ביזמתם של חברות הכנסת יחימוביץ' וחוטובלי, מאריך את חופשת הלידה לנשים עובדות, לתקופה של חצי שנה.
סביר להניח שזו כלל וכלל לא היתה דעתן של מגישות ההצעה, אך המשמעות הישירה והמיידית של החוק היא, חזרתן של נשים רבות אל סגנון ההתנהלות המסורתי של נשות ישראל מימים ימימה, המתבטאת בדבריו מלאי ההערכה של נעים זמירות ישראל בפסוק "כל כבודה בת מלך פנימה". הנסיון לשלב נשים בכל עבודה, והשוויון המזוייף, שאינו טבעי ובלתי אפשרי בין המינים, אותם מקדמים חברות הכנסת ושדולות הנשים למיניהם, ספגו ללא ספק מכה קשה מקבלת החוק האמור. שכן יקשה מאוד להניח שמעסיקים ישושו להעסיק עובדות אשר החוק מאפשר להן להיעדר מידי פעם מחצי שנת עבודה. קשה להוביל כך פרויקטים, וקשה אפילו לנהל כך משרד.
הנה חוזר העולם למסלולו הטבעי, אותו מסלול המוצא את מקומו, בהתחייבות עליה חותם כל גבר נשוי, במצוות חז"ל, לפני שהוא מקדש את אשתו, "וַאֲנָא בְּמֵימְרָא וּבְסִיָיעְתָּא דִּשְׁמַיָא אֲפַלַח וְאוֹקִיר וַאֲכַלְכֵּל וַאסוֹבֵר וַאֲכַסֵי יְתִיכִי לִיכִי כְּהִלְכוֹת גּוּבְרִין יְהוּדָאִין דּפָלְחִין וּמוֹקְרִין וְזָנִין וּמְפַרְנְסִין וּמְכַלְכְּלִין וְסוֹבְרִין וּמְכַסִין יָת נְשֵׁיְהוֹן בְּקוֹשְׁטָא" (תרגום: ואני ברצון ובעזרת השם אכבד ואוקיר ואזון ואפרנס ואכסה אותך [בבגדים] כדרך בני ישראל המכבדים ומוקירים וזנים ומפרנסים ומכלכלים ומכסים את נשותיהן כראוי).
                                                   * * *
לסיום, מילה טובה מגיעה גם השבוע לאנשי כפר חב"ד, האנשים שטבעו על דגלם את המוטו 'יהדות במאור פנים'. יהודים יקרים אלו, אשר מקרבים בכל ימות השנה את אותם תינוקות שנשבו, ומאירים להם את חשכת הגלות, בהטעימם אותם אור תורה ומצווה במסירות נפש חסידית לוהטת. אלו קבלו אתמול במאור פנים השמור רק להם, את יו"ר קדימה ח"כ ציפי ליבני, מי שהעמידה את עצמה בזמן האחרון בחזית המאבק נגד כל דבר שבקדושה.
תמיד נוכל ללמד עליה זכות, כי יועציה הם שדוחפים אותה לכך, והחישוב הוא בכלל אלקטוראלי ולא אידיאולוגי. ושמא ח"כ רוני בראון הממורמר מאוד, שאינו קולט עדיין  מדוע החרדים בהם ובמוסדותיהם הוא נאבק בעת כהונתו כשר אוצר, לא דאגו לכך שהוא ימשיך בתפקיד לקדנציה נוספת, שמא הוא זה שגורר אותה אחריו למאבק הנואל הזה. אבל אחרי הכל, פיה ודבריה הם שמככבים בכל עניין ששונאי הדת מעלים על ראשם.
הבה נקווה אכן, כי המאור שבהם – בחסידי חב"ד, יחזירה למוטב.
שבת שלום.

  1. 1. הציטוט בכותרת
    משה 22/03/2010 13:36
    סתם בדרך אגב, במקור לא כתוב "באורי שזורח", אלא "באורי שזרח עליכם" (ילקוט ישעיה תצט). השינוי עושה את ההבדל. מקור השיבוש מעיוות של מלחין שהתאים את מילות השיר ללחן שחיבר.