יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ה"וושינגטון פוסט": כך בוטלה התכנית הסודית לחיסול בן-לאדן

ה"וושינגטון פוסט": תוכנית סודית לחיסול בכירים מארגון אל-קאעידה, בוטלה ע"י ראשי ה-CIA

איתן פריד כ"ד בתמוז תשס"ט - 16/07/2009 11:56
האם היתה תוכנית סודית של סוכנות הביון האמריקנית (CIA) לחיסול בכירים מארגון אל-קאעידה, שבוטלה על-ידי ראש הסוכנות ליאון פאנטה? אם לשפוט על פי דיווח עיתון "וושינגטון פוסט" מהבוקר, הרי שהדברים נכונים בתכלית.
 
על פי הדיווח, מדובר בתוכנית שלא הובאה לידיעתו של הקונגרס לאורך כל ממשל בוש, להפעלת צוותי מתנקשים נגד הטרוריסט אוסמה בין לאדן ובכירי ארגונו. עוד על-פי הדיווח, גורמים ב-CIA ביקשו לקדם את התוכנית, ברם, כשהדבר הובא לידיעתו של פאנטה - הוא מיהר אל הקונגרס לספר על כך לדרג הפוליטי.
 
עובדת פרסומה של התכנית עוררה סערה בסנאט ובבית הנבחרים האמריקני, בשל העובדה כי הדבר לא הובא לידיעת המחוקקים. לדברי פאנטה, סגן הנשיא לשעבר ריצ'ארד צ'ייני דרש באופן אישי מה-CIA שלא לדווח על כך לקונגרס על התוכנית שגובשה לאחר פיגועי 11 בספטמבר. על פי התוכנית, שאושרה על-ידי הנשיא לשעבר בוש, הביון האמריקני יכול היה לפעול בכל זמן, בכל מקום נתון בעולם וללא כל צורך באישור מוקדם נגד בכירי אל-קאעידה. 
 
בעקבות פרסום דבר קיומה של התוכנית, מתחו מחוקקים דמוקרטים ביקורת קשה על ה-CIA והאשימו את הארגון בהונאת הקונגרס. יש לציין כי דווקא מנהל המודיעין האמריקני, דניס בלייר, הצדיק את החלטתו של פאנטה לבטל את התוכנית וציין כי היא "מעלה שאלות ביחס ליעילותה, בשלותה ונוגע ליכולת לשלוט עליה". עם זאת, הדגיש בלייר כי ה-CIA לא פגע בחוק בכך שלא יידע את הקונגרס, על-אף שלדעתו היה עליו לעשות זאת.
 
מאידך טוענים הרפובליקנים כי הביקורת כלפי סוכנות הביון שגויה ומזיקה ונובעת מניסיון של הדמוקרטים לייצר ספין תקשורתי שידחק הצדה את הביקורת המוטחת לאחרונה ביו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי. פלוסי הותקפה על-כך שהאשימה את ה-CIA בשקרים על השימוש בטכניקות חקירה אלימות במיוחד. ה-CIA מסר מצדו כי "תוכנית החיסולים" מעולם לא הייתה אופרטיבית.