שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

בג"ץ פסק נגד האברכים

בית המשפט העליון קבע היום בעתירה שהוגשה לפני 10 שנים, כי הסעיף בתקציב ממנו מקצה המדינה גמלות הבטחת הכנסה לאברכים איננו תקף "אין מקום להפלות בין אברכים לסטודנטים". גפני: "בג"ץ מעולם לא פסק לטובת החרדים". ישי: "נחוקק חוק 'עוקף בג"ץ'"

יוסי בלוך, ב' בתמוז תש"ע - 14/06/2010 17:05
בג"ץ נגד האברכים. עשר שנים לאחר שהוגשה העתירה לבית המשפט העליון קבע היום הרכב של 7 שופטים בצעד "דרמטי" (ודי צפוי מראש), כי הסעיף שממנו משלמת המדינה לאברכי הכוללים הבטחת הכנסה – אינו תקף. תגובות סוערות בנציגות החרדית.

בעתירה קנטרנית שהוגשה בשנת 2000 על ידי חבר עיריית ירושלים, אורנן יקותיאלי - שבינתיים הלך לעולמו ולא 'זכה' לראות את חלומו מתגשם – נטען כי קיימת אפליה בכך שהמדינה מקצה הבטחת הכנסה לאברכי כוללים ומנגד, לתלמידי המוסדות להשכלה גבוהה היא אינה מעניקה דבר.

היום קיבל בג"ץ את העתירה ובפסק הדין קבעה נשיאת בית המשפט, השופטת דורית בייניש, כי "אין מקום להבחין בין אברכים ובין סטודנטים הלומדים במוסדות שונים". השופטת איילה פרוקצ'יה, (הידועה גם היא בחיבתה לקודשי ישראל) הוסיפה בפסק הדין, כי "מדובר ב'מקרה פרטי' של שאלה כללית ורחבה יותר הנוגעת ליישוב הדילמה שבין החובה של חברה רב-תרבותית לכבד את אופיים הייחודי של מגזרי אוכלוסיה שונים, ובין עקרון היסוד המחייב את כל האזרחים לקבל על עצמם את ערכי היסוד של המשטר ולשאת בנטל האחריות והחובות של כל אזרח".

מנגד, השופט אדמונד לוי, שתיק עמנואל נדון בפניו, קבע בדעת מיעוט כי "לימוד התורה הוא ציווי דאורייתא, שהכנסת והממשלה סברו שיש מקום לממן אותו בדרך של הטלת האחריות לפרנסתם של לומדי תורה על הציבור".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ ר' משה גפני אמר, כי "מדובר במשפחות הכי חלשות מבחינה כלכלית בחברה הישראלית. גפני הוסיף: "מעולם לא הייתה ולו פסיקה אחת בבג"ץ לטובת הציבור החרדי, אנו נבחן את הפסיקה ונראה כיצד להתמודד איתה לקראת שנת התקציב הבאה".

שר הפנים ויו"ר ש"ס ר' אלי ישי, הודיע כי הוא הנחה את יו"ר סיעתו, ח"כ ר' אברהם מיכאלי, להכין הצעת חוק "עוקפת בג"ץ" שתסדיר את המשך מתן הבטחת ההכנסה לאברכים.

יצוין עם זאת, שהפסיקה הנוכחית אינה כנגד מתן מלגת משרד הדתות אלא רק כנגד מתן הבטחת הכנסה.