יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

דו"ח מבקר המדינה 2010

דו"ח מבקר המדינה הוענק היום מידי המבקר ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין. בדו"ח חושף המבקר ליקויים במגוון גופים ביניהם, ניגוד עניינים של שר החקלאות שמחון, ניגוד עניינים של המפכ"ל דודי כהן, "חוליים" במערכת הבריאות, ועוד

אהרן שיין כ"ז באייר תש"ע - 11/05/2010 20:10
איש את אחיו (רעהו) יעזורו. הדו"ח השנתי של מבקר המדינה הוגש היום ליו"ר הכנסת ראובן ריבלין בירושלים. הדו"ח חושף שורה של ליקויים במערכת הבריאות, במשטרה, במשרד החקלאות, במנהלת השירות האזרחי-לאומי, בוועדת פרס ישראל ובעוד גופים אחרים. נסקור בפניכם מעט ממצאי הדו"ח:     

מפכ"ל המשטרה – חשד לניגוד עניינים. ביחד עם המפכ"ל רב ניצב דודי כהן, משרת גם אחיו תנ"צ דודי כהן בתפקידים בכירים במשטרה. הדו"ח חושף כי בעת שקידם כהן שורה של מינויים במשטרה, קודמה גם משרתו של אחיו בחתימתו של כהן, זאת למרות ניגוד העניינים הבולט לכאורה.

המבקר מספר כי כהן מחשש לניגוד עניינים מינה את סגן המפכ"ל ניצב שחר איילון, שיחליט על המינוי בנוגע לאחיו, אולם המבקר כותב כי צעד זה מנוגד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה המחייב גורם חיצוני שייבחר על ידי היועץ המשפטי לממשה ולא על ידי המפכ"ל, כפי שנעשה בפועל.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "המפכ"ל לא נהג בניגוד להנחיות, שכן בזמנו, כלל לא היתה הנחיה, שחייבה לערוך הסדר למניעת ניגוד עניינים. יתרה מכך, המפכ"ל הוא זה שפנה ביוזמתו לשר וביקש לפסול את עצמו מלעסוק במינוי או בקידום אחיו בשל חשש למראית עין. המבקר עצמו קבע בדו"ח, כי מעורבות המפכ"ל התקיימה בצד הטכני-פרוצדוראלי של ההליך בלבד, ולא במהותו".

שר החקלאות מסייע למשפחתו.
המבקר חושף כי שר החקלאות שלום שמחון "סידר" למעשה רפורמה שמיטיבה עם משפחתו העוסקת בענף הלול.
השר מתגורר ביישוב אבן מנחם שבצפון. בנוסף לשר מתגוררים בצפון הארץ גם אימו ושני אחיו ולכולם יש מכסות ביצים. על פי רישומי מנהל מקרקעי ישראל, השר שמחון רשום כ"בן ממשיך" בנחלת הוריו.

המבקר בדק רפורמה שיזם שמחון במהלך שנת 2006 ושנועדה לעודד - באמצעות מתן מענקים מתקציב המדינה - את העברתם של הלולים ממרכזי היישובים לאתרים שיקבע משרד החקלאות, זאת בעקבות לקחי מגפת שפעת העופות וכדי לייעל את משק הייצור והשיווק של ענף הביצים למאכל, הרפורמה אושרה על ידי הממשלה בשנת 2007, והיא יועדה לכלל המגדלים בכל הארץ.
 
אולם, מבדיקת המבקר עולה כי בפועל היא מעניקה עדיפות ליישובי הצפון, שבהם מיוצרות רוב (65%) הביצים במדינה - המדינה העניקה לחקלאים מיישובים אלה, באמצעות משרד החקלאות, מענק בשיעור 50% מעלות ההשקעה בהעתקת הלולים, ואילו לחקלאים מיישובים אחרים הוענק מענק בסך 20% בלבד מאותה עלות.

לדברי המבקר משמעותה של הטבה זו למגדל במרכז הארץ נעה בין 108,000 ש"ח ל-400,000 ש"ח ואילו ביישובי הצפון עשויה להסתכם הטבה זאת בין 270,000 ש"ח ל-כמיליון ש"ח.

דברים אלו מעלים את חשד המבקר כי השר פעל בניגוד עניינים ותוך דאגה למשפחתו ולמקורביו.

מלשכת השר שמחון נמסר בתגובה לדברי המבקר כי "הערת מבקר המדינה היא טכנית בלבד, הנוגעת ללוחות הזמנים בדבר הודעת השר על הימצאותו בניגוד העניינים. השר והיועצים המשפטיים של משרד החקלאות, חולקים על המבקר בכל הנוגע לפרשנות של ניגוד העניינים. לטעמם בחר המבקר להרחיב את הפרשנות בדבר ניגוד העניינים באופן שלא מאפשר לשר שהגיע מההתיישבות העובדת, לתפקד כשר חקלאות, עד כדי אבסורד".

בלשכת שמחון תמהו על הביקורת על צעדיו של השר: "ניתן להבין מהדו"ח כי השר החליט לפעול לקידומה של הרפורמה על מנת לקדם הטבות לו ולבני משפחתו, ולא כך הדבר. החלטת הממשלה הינה פרי עבודת מטה של ארבעה משרדי ממשלה: חקלאות, אוצר, פנים והגנת הסביבה. האם יעלה על הדעת כי ארבעה משרדי ממשלה יקדמו הצעת החלטה משותפת כדי להטיב עם משפחתו של שר כלשהו?", נשאל.

מערכת בריאות "חולה"
– המבקר סקר את נושא כתיבת הדו"חות הרפואיים ומצא כי בתי החולים נוהגים לזלזל ולא למלא פרטים רפואיים חשובים, שיכולים לסייע בטיפול מהיר יותר ובמענה למצוקות החולים. כמו כן המבקר מתריע כי הרפואה הופכת להיות "לעשירים בלבד".

ומי יצא "זכאי"? בדו"ח המבקר הוא כותב כי פעילותה של יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ דליה איציק, הייתה "ללא דופי".

הדברים נאמרו על רקע שיפוצים בעלות גבוהה שערכה איציק בדירתה הפרטית והפיכתה לדירת שרד על חשבון הכנסת. מבדיקת המבקר עולה כי איציק ביצעה הליכים ניאותים וכי אין דופי במעשיה.